A Magyar Bioetanol Szövetség közleménye

Közös nyilatkozatban sürgették 2019. február 5-én a Visegrádi országok (V4) agrárkamarái az E10 üzemanyag mielőbbi bevezetését. Az intézkedés új piacokat nyitna meg, tovább erősítené Magyarország bioüzemanyag nagyhatalom státuszát, biztos bevételhez juttatná a hazai kukoricatermelőket és költséghatékonyan járulna hozzá a kötelező megújuló energia célok eléréséhez – hangsúlyozza a Magyar Bioüzemanyag Szövetség (MBSZ) sajtóközleménye.
    

A motorbenzin E5 változata több mint egy évtizede jelen van a benzinkutakon itthon, Európában és a világon, most is ezt tankolják az autósok. A motorbenzin szabvány már 2013 óta megengedi az E10 – 10%-nyi megújuló bioetanol bekeverési szintet egész Európában, így hazánkban is. Legfőbb ideje kihasználnunk ezt a lehetőséget a megújuló üzemanyag részarányának emelésére, ehhez minden feltétel adott. Az E10 üzemanyag mielőbbi bevezetése számos előnyt tartogatna a V4-ek és legfőképpen Magyarország számára, amely az EU TOP3 bioetanol előállító országainak egyike.
•Új piacok: hazánkban működik az EU legnagyobb bioetanol gyára és itt termesztik az etanolgyártás alapanyagának számító takarmánykukoricát. Az E10 régiós bevezetése esetén Magyarország egy újabb jelentős piachoz férne hozzá;
•Hazai gazdaság támogatása: a bioüzemanyag-ipar már eddig is jelentős szerepet játszott az eladatlan takarmánykukorica-készletek felhasználásában és a magyar gazdák jövedelmének stabilizálásában. Ez a szerep az E10 bevezetésével tovább erősödne;
•Éghajlatváltozás elleni küzdelem: a hazai alapanyag és a  nemzetközi színvonalú feldolgozóipar miatt az első generációs bioüzemanyag a legolcsóbb és költséghatékony módja az üvegházhatást okozó gázok (ÜHG) kibocsátás-csökkentésének a közlekedési szektorban. Az E10 bevezetése nélkül Magyarország nem fogja tudni teljesíteni a 2020-as évre az EU-s jogszabályok alapján elérendő kötelező megújuló energia felhasználási arányt (RES-T) a közlekedésben;
•Regionális együttműködés szorosabbra fűzése: az E10 bevezetése újabb ígéretes terepe lenne a magyar stratégiai prioritásnak számító V4-es együttműködésnek;
•Magyar piacvezető szerep megszilárdítása: a lépés tovább erősítené Magyarország bioüzemanyag nagyhatalom státuszát akkor, amikor egyre több EU-tagállamban vezetik be az E10 üzemanyagot és az uniós etanolpiac fokozódó külső nyomás alá kerül.

Romániában 2019. január 1-jétől 8 százalékos, Bulgáriában pedig idén már 9 százalékos a bioetanol bekeverési aránya. Ennek köszönhetően Bulgária 2020-ban több mint 2-szer annyi etanolt fog felhasználni, mint az EU harmadik legnagyobb etanol előállítója, Magyarország” – mutatott rá Reng Zoltán, az MBSZ alelnöke.

“Az első generációs bioüzemanyagok részarányának emelése a legolcsóbb megoldás a közlekedés zöldítésében. Nem szükséges új töltőállomásokat építeni és új járműveket beszerezni, hanem a meglévő járműpark és infrastruktúra mellett hatékonyan használható, akár holnaptól, a ma érvényes szabványokon belül” – tette hozzá Hódos Ferenc, az MBSZ alelnöke.

“Hiába a nagy EU-s ambíciók, a második generációs bioüzemanyagok szerepvállalása a szabályozási és technológiai hiányosságok miatt korlátos marad. Ez is azt mutatja, hogy az első generációs bioüzemanyagokra – amelyek azonnal elérhetőek – a következő évtizedben is nagy szükség lesz. Az első generációs bioüzemanyagok is magas szinten csökkentik az üvegházhatású gázkibocsátást a közlekedésben, emellett támogatják a helyi mezőgazdasági termelőket, valamint a gyártásuk során ugyanolyan mennyiségben magas fehérje tartalmú állati takarmány is keletkezik” – jelentette ki Nikoleta Molnarova, a Rossi Biofuel Zrt., mint MBSZ tagvállalat képviselője.

Háttér: 2018-ban a Visegrád Országok (V4), Litvánia, Lettország és Bulgária bioüzemanyag iparának 31 képviselője létrehozta a V4+ Bioüzemanyag Szövetséget (V4 Szövetség). A V4 Szövetség tagjainak célja, hogy régiós szinten hívják fel az emberek figyelmet a bioüzemanyagok, mint hatékony és olcsó megújuló energiaforrások használatára. Az EU-ban előállított etanol 10%-ot meghaladó részét hazai biofinomító üzemek állítják elő magyar takarmánykukoricából.

 Háttér: Az EU-ban előállított etanol 10%-ot meghaladó részét hazai biofinomító üzemek állítják elő magyar takarmánykukoricából. Emellett, az etanollal megegyező mennyiségben értékes fehérjetakarmányt is előállítanak. A két legnagyobb hazai bioetanol gyár (Pannonia Bio Zrt. & Hungrana Kft.) hozzávetőlegesen 2,2 millió tonna Magyarországon termesztett takarmánykukoricát dolgoz fel éves szinten, amelyből együttesen 680 millió liter fenntartható bioetanolt, és a bioetanol melléktermékeként képződő magas fehérjetartalmú GMO-mentes takarmányból 590.000 tonnát állít elő. Az etanol és a takarmány gyártás egyaránt egymást erősítik, és csökkentik az EU és régió import szója függőségét. Németország, Finnország (2011), Belgium (2017) és Franciaország (2009) már bevezette az E10 üzemanyagot, Hollandia 2019-ben készül ugyanerre. A közép-kelet-európai térségben Románia és Bulgária is használja már az E10-et. A fenti tagállamokon túl Olaszország, Svédország, az Egyesült Királyság és Dánia várhatóan a 2020. év folyamán teszi meg ugyanezt. A V4 Szövetség közös célja a V4 régióban az E10 üzemanyag átfogó bevezetése.

Magyar Bioetanol Szövetség