A Magyar Fölgáztároló Zrt. gyűjt elsőként tapasztalatokat Magyarországon a hidrogén üzemanyagcellás elektromos Toyota Miraival
Tavaly februárban került bejelentésre, hogy a Magyar Földgáztároló Zrt. a Nemzeti Hidrogén Stratégiával összhangban az Akvamarin projekt keretében egy 2,5 megawatt összteljesítményű elektrolizáló rendszert és a hozzá tartozó hidrogéngáz-előkészítő technológiát létesít a Kardoskúti Földalatti Gáztárolón. A Magyarországon így elsőként komoly kapacitással zöldhidrogént előállító vállalat fontosnak tartja a hidrogén technológiával kapcsolatos felhasználói ismeretek beszerzését is, ezért az országban elsőként rendszeresít a flottájában egy zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos Toyota Mirait.
A hidrogént a szakemberek a jövő abszolút zöld, zéró emissziós energiahordozójának tartják, amelyre a jövőben fontos szerep hárulhat a közúti-, vasúti-, vízi- és légiközlekedés és áruszállítás karbonsemlegessé tételében, és legalább ilyen kiemelt szerepe lehet a zöld épületenergetikában. A hidrogénben rejlő kiemelt potenciált többek között az jelenti, hogy lehetőséget teremt a fosszilis energiaforrások helyett Európa-szerte előtérbe kerülő megújuló energiaforrások (nap- és szélerőművek, stb.) által előállított folyamatosan növekvő mennyiségű villamos energia tárolására: ezt ugyanis elektrolízises vízbontásra használva hidrogén állítható elő, amelynek tárolása és szállítása jóval egyszerűbb és olcsóbb, mint a villamos energia tárolása. Így a hálózati kapacitáscsúcsok esetén sem veszik el az előállított zöld energia. Éppen ezért stratégiai jelentőségű a Magyar Földgáztároló Zrt., Innovációs és Technológiai Minisztérium által is támogatott több mint 2,9 milliárd forintos forrásigénnyel megvalósuló kutatási és fejlesztési projektje. A Békés megyei Kardoskút közelében lévő gáztárolónál vizet bontanak majd elektrolízissel összetevőire. azaz hidrogénre és oxigénre. A folyamathoz a hazai villamoshálózatban keletkező többletenergiát használják majd, amikor a magyar erőművek több áramot termelnek, mint amennyit az ország éppen felhasznál, mely kiegyenlítő szolgáltatással a Tároló részt vesz a villamos- és földgáz ellátó rendszer összekapcsolásában. Az így előállított hidrogént a tervek szerint földgázzal keverve a Magyar Földgáztároló Zrt. a saját fűtőberendezéseiben használja majd fel, ám a jövőben a földgáz szállító- és elosztó rendszeren keresztül a végfogyasztókhoz is eljuttatható lesz. Ezzel csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás, hiszen a hidrogén összetevő felhasználásának lényegében nincs károsanyag kibocsátása. A Magyar Földgáztároló Zrt. jelenleg négy földalatti gáztárolót üzemeltet hazánkban. A kardoskúti létesítményre pedig azért esett ezek közül a választás, mert itt hosszabb távon három földalatti tároló réteget lehetne hidrogén tárolásra használni, a tárolónak pedig távvezetéki és elosztó vezetéki kapcsolatai is vannak a régióban, így a kevert energiahordozó szállítása alapból megoldott.
Magyarországon elsőként ismerkednek meg mélységében a zéró emissziós hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiával
A hidrogén a közép-kelet-európai zöld gazdaságban a jövőben betöltendő szerepe a témája a mai napon megrendezett, Palkovics László Innovációs és Technológiai Miniszter által megnyitott Budapest Hydrogen Summit-nek is. Az esemény kiváló alkalmat szolgáltatott arra is, hogy az esemény egyik panelbeszélgetésén résztvevő Kriston Ákos, a Magyar Földgáztároló Zrt. elnök-vezérigazgatója átvegye az ugyancsak az esemény egyik panelbeszélgetésén szereplő László Richárdtól, a Toyota magyarországi országigazgatójától és Szabó Gyulától a Mercarius Flottakezelő Kft. kereskedelmi igazgatójától a hazánkban elsőként ügyfélnek leszállított hidrogén üzemanyagcellás elektromos Toyota Mirai kulcsait.
Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy Magyarország első zöld hidrogén előállító létesítményeként hazánkban elsőként kezdjük meg a hidrogén gyakorlati felhasználásával kapcsolatos mélységi gyakorlati ismeretek, tapasztalatok megszerzését. Ebben fontos szerepe lesz a flottánkban most szolgálatba álló Toyota Mirai-nak.”– fogalmaz Kriston Ákos, a Magyar Földgáztároló Zrt. elnök-vezérigazgatója, aki azt is elárulja, az autó beszerzésében nem utolsó szempont volt az sem, hogy a Toyota a zéró emissziós hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológia vezető szereplője a világon.
A Magyar Földgáztaroló Zrt. által szolgálatba állított Toyota Mirai egyébiránt a világ első sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás elektromos autójának második generációja, amely egyetlen tankolással (ami maximum 3-5 percet vesz igénybe) akár 650 kilométer megtételére is képes. A zéró emisszós hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtás élharcosaként ismert Toyota nem csupán 5700, az utóbbi technológiával kapcsolatos szabadalmat osztott meg ingyenesen versenytársaival, de üzemanyagcellái már a személyautóktól kezdve a targoncákon, buszokon, közepes- és nagyteherautókon, mozdonyokon át a hajókig és az épületenergetikáig elképesztően széles körben bizonyítottak.
„A magyarországi zéró emissziós hidrogén alapú társadalom fontos mérföldköve volt, amikor tavaly a Linde megnyitotta hazánk első, egyenlőre még nem közforgalmú hidrogén töltőállomását, ami kikövezte az utat a Mirai forgalmazásának megkezdéséhez. Azóta ugyan számos partneri megkeresés érkezett az autóval kapcsolatban, a közforgalmú töltőállomások megnyitásáig azonban csak szakmai partnerek számára szerettük volna rendelkezésre bocsátani az autót, ezért nagyon fontos számunkra, hogy a Magyar Földgáztároló Zrt. az autó szolgálatba állítása mellett döntött.” – avat be László Richárd, a Toyota magyarországi országigazgatója, aki azt is elmondja, hogy korábbi hazai tapasztalatok híján fontos szerep hárult a Mercarius Flottakezelő Kft.-re is, aki elsőként kínált lízingkonstrukciót hidrogén üzemanyagcellás elektromos autóra Magyarországon.
„Kétségkívül izgalmas feladat elé állított bennünket a Toyota Mirai, hiszen nem volt hazai támpont az autó magyarországi maradványértéke kapcsán sem, ám tisztában voltunk vele, hogy milyen kiemelt jelentősége van ennek a hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók jövőbeni hazai elterjedése szempontjából.” – avat be Szabó Gyula a Mercarius Flottakezelő Kft. kereskedelmi igazgatója.
A zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművek nem csupán a személyautók, hanem a tömegközlekedés és a közúti áruszállítás területén is fontos szerepet tölthetnek majd be, elterjedésükhöz ugyanakkor természetesen szükség van a hazai hidrogén töltőállomás infrastruktúra kialakítására is, ami már meg is kezdődött. A tervek szerint a közeljövőben több közforgalmú töltőállomás is nyílik majd Magyarországon, így egyre több vállalat és magánszemély kezdheti meg a jövő abszolút zöld technológiájával való ismerkedést.
A hidrogén
A hidrogén Világegyetem leggyakoribb eleme, megközelítőleg 100-szor gyakoribb, mint az összes többi elem együttvéve (ha a héliumot nem vesszük figyelembe), és kedvező tulajdonsága, hogy megfelelő hőmérsékleten (550-600 Celsius fokos szikra vagy gyújtóláng hatására) az oxigénnel reakcióra lépve elég, mellékterméke pedig nem más, mint a tiszta víz, amelynek képlete gyermekkorunk kémiai tanulmányaiból is ismert: H2O. Ennek okán a hidrogénnek ’bérelt helye van’ új zöld gazdaságban, nem véletlenül épült be már több mint egy évtizede a ’hidrogén alapú társadalom’ fogalma a fenntartható fejlődés következő lépcsőjét kutató gondolkodásba. A hidrogén adott tömeg és térfogat mellett is több energiát képes biztosítani, mint a lítium akkumulátorok, ezért egyre egyértelműbb konszenzus vannak annak kapcsán hogy a zöld hidrogént (azaz a megújuló energiaforrások által előállított hidrogént) érdemes lenne széles körben alkalmazni olyan járműveknél, amelyeket az akkumulátorok nem tudnak kiszolgálni: a légi közlekedés, a tengeri közlekedés, a hosszú távú teherszállítás, a vonatok és a nehézgépek mind potenciális jelöltek ezen a téren.