A magyarok az online autóvásárlásra is nyitottak
A koronavírus járvány okozta gazdasági változások egyik legnagyobb vesztese az autóipar. Európa-szerte – így hazánkban is – a gyárak egy időre leálltak, a potenciális vevők pedig elhalasztották vásárlásaikat vagy elálltak ügyleteiktől. Az ország legszélesebb márkakínálatát egy helyen forgalmazó cég szakemberei azonban nem aggódnak a magyar autópiac zsugorodása miatt. Tapasztalataik alapján ugyanis a magyarok nyitottak az online, kontaktusmentes autóvásárlásra.
Az erős, két első hónap miatt 2020 első negyedéves statisztikái még nem mutatnak komoly visszaesést: 2020. január-márciusban összesen 32.670 db új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 2019 azonos időszakához képest 4,9% (-1.669 db) csökkenést jelent. Ugyanakkor a DataHouse legfrissebb, áprilisra vonatkozó előrejelzései már sokkal borúlátóbbak voltak: míg személygépkocsi esetén 50%-os, addig kishaszon-gépjárműveknél is 37%-os kereslet-visszaesést becsültek a szakemberek.
A Duna Autó Zrt. áprilisi adatai alapján a valóság is a prognosztizált 50%-os visszaesést mutatta a második negyedév elejére. „Azt tapasztaljuk, hogy a kialakult egészségügyi helyzet hatására a magánvásárlók szinte eltűntek, a cégek pedig inkább kivárnak az autóvásárlással” – kezdte Markó Zoltán, kereskedelmi és marketingigazgató. „Azért így is vannak olyan márkakereskedéseink, ahol szinte egymásnak adják át az érdeklődők a kilincset – természetesen kizárólag csak a szó átvitt értelmében, a megfelelő elővigyázatossági intézkedések mellett. Ilyenek például azok a szalonok, ahol megtalálhatók a népszerű, legalább hétszemélyes modellek – a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása ugyanis továbbra is igényelhető.”
Az autóvásárlás nagy részben egy emocionális folyamat, és ehhez szükség van arra, hogy az érdeklődő saját tapasztalatokat gyűjthessen a szimpatikus modellekről. Ám most bölcsen még azok is otthon maradnak – csökkentve a személyes kontaktusok számát, és így a fertőzés terjedésének kockázatát –, akik amúgy a jelenlegi helyzetben sem tettek le az új gépkocsi beszerzéséről. Markó Zoltán azonban kiemelte, hogy a kijárási korlátozás és vírusveszély ellenére is van megoldás az érintésmentes autóvásárlásra. „A #MaradjOtthon szolgáltatáscsomagunkkal mind értékesítési, mind szerviz oldalon rugalmasan alkalmazkodunk a megváltozott feltételekhez. Korábban elérhetővé tettük ügyfeleink számára az ózonos beltéri fertőtlenítéssel egybekötött, hozom-viszem szervizszolgáltatást, most pedig kontaktusmentessé tettük az autóvásárlást, mind a 19 márkánkra vonatkozóan.”
A Duna Autó új szolgáltatásának köszönhetően az autóvásárlás teljes folyamata az otthon biztonságából intézhető, személyes érintkezés nélkül. A készleten lévő autók közül online lefoglalhatjuk kiszemeltünket, ami így 48 órán keresztül biztosan nem áll más rendelkezésére, az értékesítővel való tárgyalást pedig telefonon, videochat-en és e-mailen keresztül is megejthetjük. A szerződéskötés és a vételár kiegyenlítése szintén az online felületen keresztül történik. Sőt, még az átvétel miatt sem kell kimozdulnunk otthonról, ha igényeljük, a cég munkatársai az adásvétel után a megadott helyszínen – a higiéniai előírásokat betartva – adják át új autónkat.
A koronavírus miatti, 50%-os visszaesés ellenére sem aggódik a 19 márkát forgalmazó óbudai vállalat szakembere: „Közel 500 autónk van készleten, amelyeket kedvező áron, azonnali átvétellel tudunk kínálni ügyfeleinknek. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy alig egy hete élesítettük #MaradjOtthon Autóvásárlás platformunkat, de már közel egy tucat ügyletet is kezelnek értékesítőink. Az első vásárlás is realizálódott már: egy Seat Arona talált gazdára az online foglalási és vásárlási rendszerünkön keresztül. A méltán népszerű, kisméretű városi terepjárók közé sorolt modell közel 4,5 millió forintért kelt el, olyan extrafelszereltségekkel, mint a könnyűfém keréktárcsa, parkolószenzor és optikai parkolássegítő rendszer, valamint hegymenet elindulás asszisztens. Az Arona újdonsült tulajdonosa egy győri hölgy lett, akinek unokaöccse intézte az autó foglalását, tárgyalását, adminisztrációját. Vevőnknek nemcsak a járványhelyzet, hanem a távolság miatt is nagy előnyt jelentett, hogy kontaktusmentesen tudta lebonyolítani az ügyletet. A tervek szerint pedig már jövő héten, az okmányok megérkezése után át is veszi új szerzeményét.”
„Az online autóértékesítés kialakítása már évek óta tervezés alatt volt, de a járványügyi helyzet most gyors döntést és lépést igényelt tőlünk ennek a vásárlási opciónak a mielőbbi elindítására. Igaz, hogy potenciális vevőink jelentős része most elhalasztotta az autóvásárlást, de sokan pont a fennálló helyzet miatt döntenek úgy, hogy inkább most ruháznak be egy új gépkocsira. A saját autóval utazás ugyanis jóval nagyobb biztonságérzetet nyújt, mint a tömegközlekedési eszközök. Az otthon töltött idő azonban arra is jó alkalmat kínál, hogy az érdeklődők széles körben informálódhassanak a kiszemelt modellekről. Akinek viszont nincs elképzelése arról, milyen autó felelne meg leginkább igényeinek, márkafüggetlen értékesítési tanácsadónk nyújt segítséget az árak, felszereltségek, modellek összehasonlításában, a választásban, valamint a finanszírozás és biztosítás ügyintézésében” – tette hozzá Markó Zoltán.