A MÁV-Volán csoport célja az egységes autóbuszos és vasúti közlekedés feltételeinek megteremtése
Az éppen egy éve létrejött MÁV-Volán csoport célja, hogy hosszú távon megteremtse az egységes és összehangolt autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és menetrendi csatlakozások létrehozásához és fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifa rendszer, utastájékoztatás és arculat kialakításához szükséges feltételeket – hangsúlyozta a MÁV csütörtöki közleményében, amelyben összegyűjtötte a MÁV és a Volánbusz közös irányítása elmúlt egy évének eredményeit.
Ismertették például, hogy a menetrendfejlesztéseinek köszönhetően több térségben is összehangolt vasúti és buszos csatlakozások jöttek létre, amelyek javítják a közösségi közlekedési rendszer versenyképességét, és megemlítették, hogy 2022-től egy bérlettel vagy jeggyel lehet majd utazni bármelyik államilag finanszírozott közösségi közlekedési eszközön.
A közlemény emlékeztet arra, hogy egy éve született meg a döntés, amely szerint a Volánbusz tulajdonosi joggyakorlása átkerült a MÁV-hoz, majd idén januárban a Volánbusz és a Volán Buszpark a MÁV tulajdonába került. Magyarország legnagyobb közösségi közlekedési szolgáltató cégcsoportja jött létre a MÁV-Volán-csoport megalakulásával, amely közel 57 ezer dolgozójával egyben az ország egyik legnagyobb foglakoztatója – mutatnak rá.
A MÁV-Volán csoport célja 2050-ig a klímasemlegesség elérése, ennek érdekében a vállalatcsoport kidolgozta fenntarthatósági célkitűzéseit – jelezték.
A közlemény ismerteti, hogy a menetrendi fejlesztések 2020-ban is több ütemben és összehangoltan zajlottak, és a közös jegyértékesítési rendszer és a tarifaközösség megvalósítása érdekében több közös ajánlatot is bevezettek.
A stratégiai együttműködés kiemelt célja között említik a városi, elővárosi, országos és regionális közösségi közlekedés fejlesztését, a szolgáltatások összekapcsolását, egy 21. századi közösségi közlekedési platform létrehozását. A szolgáltatás fejlesztése mellett a MÁV-Volán csoport járműparkja is folyamatosan megújul: a vasúttársaság 40 KISS emeletes motorvonatot rendelt meg, ebből tíz már forgalomba állt, a teljes flotta 2022 év végéig megérkezik. Jelenleg 90 saját gyártású IC+ kocsit gyártanak a szolnoki Járműjavítóban, ebből 55 már az országot járja. Megérkezett Szentesre az első négy tram-train jármű, amelyek év végétől közlekedhetnek majd Hódmezővásárhely és Szeged között – sorolták.
A Volánbusznál 2018 óta eddig 1070 új és újszerű autóbusz állt forgalomba, idén 1665 busz beszerzésére indítanak közbeszerzési eljárást, ezekből – sikeres eljárások esetén – várhatóan mintegy 700 meg is érkezik az év végéig.
Jövőre nagyobb arányú beszerzés várható az alternatív meghajtású járművekből is, a tervek szerint 2022 végéig a jármű-állomány 4 százaléka lesz elektromos vagy CNG-hajtású autóbusz. Ennek érdekében 100 darab tisztán elektromos autóbusz beszerzésének támogatására nyújtott be pályázatot a társaság a Zöld Busz Program keretében, illetve kiírta az elektromos autóbuszok beszerzésére szóló közbeszerzési eljárásokat – emlékeztetett a MÁV.