A Mercedes-Benz bemutatja az MB.OS operációs rendszerét
Szabadalmaztatott rendszer építése: A Mercedes-Benz operációs rendszer (MB.OS) egy új, célra épített chip-to-cloud architektúra, amely minden jövőbeli termék központi eleme lesz, kivételes szoftverképességeket biztosítva, és elkápráztatja az ügyfeleket a könnyű használhatóságával
Partnerség innovációs vezetőkkel: Új stratégiai együttműködés, amellyel a Mercedes-Benz ügyfelei beágyazott hozzáférést biztosítanak a Google szolgáltatásaihoz és térképeihez; további partnerségek a hardver és szoftver kulcsfontosságú műszaki szereplőivel, biztosítva a hatékony fejlesztést és a gyors méretezést
Növeli az infotainment élményt: Kategóriájában a legjobb régióspecifikus tartalmak integrálása a zenén, a videókon, a játékokon és a termelékenységen; a teljes szélességű képernyőnek, a magával ragadó hangzásnak és a hangvezérlés aktiválásának köszönhetően jelentősen felülmúlja az okostelefon tükrözését
Az automatizált vezetés fejlesztése: A Mercedes-Benz a városi felhasználásra szabott, továbbfejlesztett SAE Level 2 funkciókat tervez, amelyek végső soron akár 130 km/h sebességnél is kínálják a SAE Level 3-at; mindezt az NVIDIA DRIVE platform és a gépi tanulás hajtja
Rugalmas frissítések: A teljesen csatlakoztatható járművek képesek lesznek megosztani az adatokat, és az OTA-frissítések révén idővel gyorsan javulni fognak; az ügyfelek új funkciókat kínálnak majd az alkalmazáson, a weben vagy az autón keresztül
Pénzügyi lehetőség felszabadítása: A szoftveralapú bevételek az évtized végére magas egyszámjegyű milliárd EUR-ra nőnek; Az MB.OS várhatóan növeli a termelékenységet és a fejlesztési sebességet; szoftverbefektetések a meglévő pénzügyi környezetben
A Mercedes-Benz ma részletezte terveit saját operációs rendszerének, az MB.OS-nek a kidolgozójaként, amelyet az évtized közepén vezetnek be az új MMA platformmal (Mercedes Modular Architecture). Az MB.OS-t házon belül tervezték és fejlesztették, hogy megőrizze a teljes ellenőrzést az ügyfélkapcsolat felett, biztosítsa az adatvédelmet, és kihasználja az autó összes funkciójának egyedi integrációját. Az erre a célra kialakított chip-to-cloud architektúrán alapuló MB.OS teljes hozzáférést biztosít az összes járműtartományhoz: infotainment, automatizált vezetés, karosszéria és kényelem, vezetés és töltés. Ez a stratégiai megközelítés lehetővé teszi, hogy a világ legértékesebb luxusautó-márkája[1] megkülönböztetett, kiváló termékélményt kínáljon ügyfeleinek.
„A Mercedes-Benznél elkötelezettek vagyunk a világ legkívánatosabb autóinak megépítése mellett. Ennek megfelelően úgy döntöttünk, hogy saját operációs rendszerünk megalkotói leszünk – egy egyedülálló chip-to-cloud architektúra, amely teljes hozzáférést biztosít járműveink hardver- és szoftverelemeihez. Ezt a házon belüli szakértelmet világszínvonalú partnerek választékával kombinálva kiemelkedő ügyfélélményt teremtünk a vezetési segítségtől, a navigáción és a szórakoztatáson át egészen az integrált töltésig. Az MB.OS teljes körű frissíthetőséget és folyamatos fejlesztéseket kínál majd.”
Ola Källenius, a Mercedes-Be vezérigazgatója
Saját rendszer kiépítése – nyitott a partnerek számára
Az MB.OS-t úgy tervezték, hogy összekapcsolja a vállalat értékláncának fő szempontjait, beleértve a fejlesztést, a gyártást, az omni-channel kereskedelmet és a szolgáltatásokat – így hatékonyan a Mercedes-Benz teljes üzletágának operációs rendszerévé válik. Ez az oka annak, hogy az MB.OS hatásai a fejlesztési ciklusok szétválasztásától az eredeti autóvásárlás utáni élettartam-érték növeléséig terjednek.
A vállalat úgy hozta létre operációs rendszerét, hogy az a teljes járműportfólióban szabványos legyen, teljes mértékben frissíthető legyen a gyors termékfrissítésekhez, és szándékosan nyitott legyen a kiválasztott partnerek számára. Míg a Mercedes-Benz saját hardveres és szoftveres alaprétegével határozza meg és vezérli az architektúrát, a vezető technológiai szereplők integrációja révén az ügyfelek hozzáférhetnek a kategória legjobb szolgáltatásaihoz, tartalmaihoz és funkcióihoz.
Ezek az MB.OS-partnerek közé tartozik az NVIDIA, amely szoftver-, adat- és mesterségesintelligencia-szakértelmét, valamint az Orin-chip-rendszerét biztosítja a SAE 2. és 3. szintű automatizált vezetési rendszerek teljesítményének javítása érdekében. A járműváltozatok új generációs érzékelőkkel is fel lesznek szerelve, köztük a Luminar fényérzékelő és távolságmérő (LiDAR) érzékelőivel. A Mercedes-Benz ma bejelentette legutóbbi partnerségét – a Google-lel kötött új, hosszú távú stratégiai együttműködést a következő generációs autós navigációs élmény fejlesztése és megvalósítása érdekében.
Az infotainment élmény fokozása
A Mercedes-Benz lesz az első autógyártó, amely saját márkanévvel ellátott navigációs élményét építi fel a Google Maps Platform – MB.OS-be ágyazott – új, autóban lévő adataira és navigációs képességeire alapozva. Ennek célja, hogy a luxusautó-gyártó hozzáférést biztosítson a Google vezető térinformatikai kínálatához, beleértve a valós idejű és prediktív forgalmi információkat, az automatikus átirányítást és egyebeket. A felhasználói élmény gazdagítása érdekében a járművezetők használhatják a YouTube alkalmazást az infotainment rendszerben parkoláskor és a DRIVE PILOT 3. szintű feltételesen automatizált vezetési rendszer használata közben is, ahol megengedett. Ezenkívül a Mercedes-Benz hozzáférést biztosít az ügyfeleknek a Google által biztosított Helyadatokhoz, segítve őket a világ több mint 200 millió vállalkozásáról és helyéről részletes információk megtalálásában, beleértve a nyitvatartási időt, fényképeket, értékeléseket és véleményeket. A Google által biztosított helyadatok mától elérhetőek lesznek minden, az MBUX legújabb generációjával felszerelt járműben az érintett piacokon[2].
Ugyanakkor a Mercedes-Benz vezetői továbbra is élvezhetik az alapvető navigációs funkciók natív integrációját, amelyek nem érhetők el a kész infotainment rendszerekben. Ilyen például az elektromos járművek pontos és megbízható hatótávolsága. Ez csak azért lehetséges, mert az MB.OS hozzáfér a jármű összes adatához, például a töltöttségi állapothoz és az energiafogyasztáshoz – ami aláhúzza a tulajdonosi eszközök és a kiválasztott partnerségek kombinálásának stratégiai indokát.
A Mercedes-Benz tovább bővíti infotainment szolgáltatásait új partnerkapcsolatokkal a vezető videó-, játék- és termelékenységi alkalmazásokhoz. Az MB.OS az autós játék új dimenzióját nyitja meg az Antstream játéktermi játékokon keresztül. Az autós videokonferencia megoldások a népszerű Webex és Zoom szolgáltatások hozzáadásával bővülnek. Ezen túlmenően, a Tencent vezető dedikált tartalmai még jobban kiszolgálják az ügyfelek egyedi preferenciáit Kínában.
Az MB.OS előfutára 2023-tól már elérhető lesz az új E-osztályban, az MBUX harmadik generációjával. Az új MBUX API for Android lehetővé teszi harmadik féltől származó alkalmazások telepítését, ami jobb felhasználói élményt kínál a tükrözött alkalmazásokhoz képest.
Tudjon meg többet az új E-osztály és az MBUX új funkcióiról itt.
Az automatizált vezetés fejlesztése
A SAE 2. szintű automatizált vezetés következő generációja az Entry szegmensben indul, kihasználva a gépi tanulásban rejlő lehetőségeket. A szenzorok átfogó készlete lesz elérhető az MMA platformon, amely a feldolgozási teljesítmény új dimenzióiból is profitál. Az érzékelőt úgy alakítják ki, hogy megfeleljen a városi környezet magas követelményeinek, különösen a gyalogosok jelenlétének és a sűrű, összetett forgalmi mintáknak. Ahol a helyi szabályozás lehetővé teszi, a Mercedes-Benz ügyfelei nagyobb kényelmet élvezhetnek, beleértve a kihangosított vezetést, miközben az úton maradnak. Kínában a navigációs rendszer által kezdeményezett sávváltások is elérhetőek lesznek, a kínai helyi partner AMAP térképi adatai alapján.
A vállalat a 3. szintű, feltételesen automatizált vezetésre összpontosít, amelynek végső célja, hogy az utolsó iterációban akár 130 km/órás sebességgel vezessen. Ennek érdekében a Mercedes-Benz az NVIDIA-val együttműködve teljesen programozható és frissíthető vezetési automatizálási rendszereket épített ki. A jármű „vezető agya” az NVIDIA DRIVE Orin rendszer-chip, amely másodpercenként 254 billió műveletet képes végrehajtani, hogy feldolgozza a járművet körülvevő érzékelőkészletből származó adatokat. A rendszer „szemei”, más néven észlelési rendszerek, a radarszenzorok és kamerák mellett a Mercedes-Benz partnere, a Luminar LiDAR érzékelői. A Luminar új generációs IRIS érzékelője még az infravörös spektrumban alacsony visszaverőképességű kis tárgyakat is képes felismerni. Az érzékelési módok további redundanciája biztosítja, hogy a rendszer megfeleljen a Mercedes-Benz legmagasabb biztonsági előírásainak.
Kínában a Mercedes-Benz helyi felhőpartnerséget köt a Tencenttel, hogy támogassa automatizált vezetési rendszereit. Az automatizált vezetési funkciókhoz bővített felhasználói felületet terveznek, beleértve a fejlett sávszintű térképnézetet.
Tudjon meg többet a Mercedes-Benz feltételesen automatizált vezetési funkcióiról itt.
Rugalmas frissítéseket kínál
Az MB.OS technológiai alapjai tovább bővítik a szoftveres frissítések lehetőségeit. A Mercedes-Benz operációs rendszer leválasztja a hardvert a szoftverről, gyorsabb innovációs ciklust tesz lehetővé, növelve a frissítések rugalmasságát és sebességét. Az MB.OS-en belül minden teljes mértékben összekapcsolható lesz a Mercedes-Benz Intelligent Cloudon keresztül. Ez biztosítja az alapot az összekapcsolt szolgáltatásokhoz a teljes járműpark számára, és lehetővé teszi a Mercedes-Benz számára, hogy megvédje és kihasználja az ügyfelek adatait, mivel a vállalat megtartja a teljes ellenőrzést az összes kritikus infrastruktúra felett.
A Mercedes-Benz személyre szabottabb és kényelmesebb új szolgáltatásokat kínál majd a Mercedes me ID-nek köszönhetően, amely összekapcsolja az ügyfelekkel kapcsolatos összes információt: a vásárlástól és a finanszírozástól a szolgáltatási időpontokig a terhelési és fizetési adatokig. Lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy kapcsolatba lépjenek a Mercedes-Benzzel, személyre szabják beállításaikat és profiljaikat, és egyedi igényeikre szabott ajánlatokat kapjanak.
Az ügyfélélmény egyszerűsítése érdekében a személyre szabott szolgáltatások és frissítések három kényelmes csomagban jelennek meg: MB.CONNECT, MB.CHARGE, MB.DRIVE[3]. Az olyan járműfunkciók, mint a navigáció, a távirányító, a 360°-os őrzés, a szórakozás és a kommunikáció, valamint sok más, egyesítve lesznek az MB.CONNECT csomagban – és az éteren keresztüli frissítésekkel naprakészen tartva. Az MB.CHARGE segítségével az elektromos járművek vásárlói rugalmas és vonzó tarifákhoz férhetnek hozzá attól függően, hogy mennyit vezetnek. Az MB.CHARGE maximális átláthatóságot biztosít a fix árú töltési díjaknak, valamint a Mercedes-Benz nagy teljesítményű töltőhálózatához való elsőbbségi hozzáférésnek köszönhetően.
Az MB.DRIVE segítségével a vásárlók lehetőséget kapnak arra, hogy kibővítsék autóik fejlett vezetőtámogató rendszereinek funkcióit. Minden új modell rendelkezik a szükséges érzékelő technológiával, amely lehetővé teszi a 2-es szintű vezetést. A kiválasztott modellek továbbfejlesztett vezetéssel vagy 3-as szintű feltételesen automatizált vezetéssel, határozott idejű szerződéssel rendelhetők. 2025-től bizonyos funkciók a jármű életciklusa során frissíthetők a Mercedes me Store-on keresztül. Az új funkciók felfedezéséhez és a vásárláshoz az ügyfelek elérhetik a Mercedes me Store-t alkalmazáson keresztül, az interneten vagy az autó belsejéből.
Pénzügyi lehetőség felszabadítása
A vállalat biztos abban, hogy a szoftver- és hardverfejlesztésnek ez a stratégiai megközelítése lesz az alapja az élettartamra szóló bevételeknek, valamint további hozzájárulásoknak. A Mercedes-Benz már 2022-ben is több mint 1 milliárd eurós bevételt generált szoftveralapú termékekkel és szolgáltatásokkal, mint például a navigáció, a Live Traffic vagy az online térképfrissítések.
Tovább haladva a vállalat arra számít, hogy az MB.CONNECT és MB.DRIVE szoftverekből származó teljes bevétele az évtized közepére alacsony és közepes egyszámjegyű milliárd euróra nő; az évtized végére magas egyszámjegyű milliárd eurós számra fejlődik. A cég a mai napon jó úton halad, hogy túllépje saját célját, a digitális szolgáltatásokból 2025-ben elért 1 milliárd eurós EBIT-t, ami már része a meglévő profitcéloknak.
A szoftver a vállalat termékfejlesztési folyamatának és beruházási tervének jelentős részévé válik, és az évtized közepére a K+F költségvetés 25 százalékát a szoftverekre fordítják. A Csoport középtávú beruházáscsökkentési céljait ez nem érinti.
[1] A „Legjobb globális márkák 2022” szerint
[2] Minden 2020-as generációs MBUX (NTG7) jármű navigációval a csatlakozási piacokon Kína, Japán és Korea kivételével. Sorozat: 223, 206, 295, 297, 296, 294, 254, 232, 177 (12/2022-es gyártástól, 22/2-es modellév), W247 (2022-12-i gyártástól, 22/2-es modellév), V167 (2) gyártástól 12/2022, modellév 22/2).
[3] A Mercedes me connect szolgáltatások használatához létre kell hoznia egy Mercedes me azonosítót, és el kell fogadnia a Mercedes me connect szolgáltatások használati feltételeit. A bemutatott szolgáltatások, elérhetőségük és funkcióik különösen az időtől, a jármű típusától, a gyártás évétől, a kiválasztott opcionális felszereltségtől és az országtól függenek.