A Mercedes-Benz ESF 22 kísérleti biztonsági jármű

Mercedes-Benz Experimental-Sicherheits-Fahrzeug (ESF) 2019 – kooperative Fahrzeugumfeld-Kommunikation: Das ESF 2019 nutzt Lichtsignale, um seine Absichten zu kommunizieren; es kann außerdem andere Verkehrsteilnehmer vor Gefahren warnen. So entsteht „informiertes Vertrauen“ zwischen einem automatisierten Fahrzeug und seinem Umfeld. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: 19C0379_002) The Mercedes-Benz Experimental Safety Vehicle (ESF) 2019 – cooperative communication with the vehicle surroundings: The ESF 2019 uses light signals to communicate its intentions; it can also warn other road users of danger. This creates “informed trust” between the automated vehicle and its surroundings. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: 19C0379_002)

Látványos technológia 50 évvel ezelőttről

  • Mérföldkő a járművek biztonságában 1973-ból a Mercedes-Benz Múzeumban
  • A 116-os modellsorozat Mercedes-Benz S-osztályán alapul
  • A márka sorozatgyártású járműveinek fontos innovációinak úttörője
  • Segédrendszerek, biztonsági övrendszerek, légzsákok és karosszéria biztonsági intézkedések

„Close-up” – a Mercedes-Benz Múzeum sorozatának neve mindent elmond. Minden rész egy meglepő, izgalmas vagy kulisszák mögötti történetet mesél el, reflektorfénybe állítva egy jármű, egy kiállítás vagy egy építészeti vagy dizájn részleteit. Ezúttal a reflektorfényben: az 1973-as ESF 22 kísérleti biztonsági jármű.

4/2023 sz.: Kísérleti biztonsági jármű ESF 22
Mérföldkő: A kutatás és fejlesztés légköre veszi körül a Mercedes-Benz Múzeum látogatóit a Legend 5. teremben: Látnokok – Biztonság és környezet. Az egyik pódiumos kiállítás az ESF 22 Experimental Safety Vehicle. A nagy limuzin az 1970-es évek S-osztályára hasonlít. De az első rész önmagában már a biztonság szolgálatában álló mérnökök tour de force.

Futurisztikus: A jármű elejét nagy kiterjedésű műanyag jellemzi. Ennek az anyagnak a célja a gyalogosok védelmének javítása volt – ez volt a fejlesztők akkori koncepciója. Ennek érdekében még a tipikus Mercedes krómozott hűtőrácstól is lemondtak. Ehelyett az SL sportautók elejét használták nagy központi csillaggal, és ütéselnyelő anyaggal burkolták be. A fényszórókat is ez veszi körül, és enyhén süllyesztve. A lökhárítókat is úgy tervezték, hogy elnyeljék az energiát.

Úttörő: Az 1970-es évek elején a nyugati országokban a közúti baleseti statisztikák siralmas csúcsot értek el. A forgalom sűrűségének növekedésével párhuzamosan nőtt a balesetek áldozatainak száma is. A járműbiztonsági innovációk javítani tudtak a helyzeten – például a Mercedes-Benz már 1959-ben mércét állított fel „Fintail” szedánjai biztonsági karosszériájával. Azonban nem minden gyártó összpontosította fejlesztési munkáját a passzív és aktív biztonság további javítására. Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma (DOT) ösztönzést adott: létrehozta az „Experimental Safety Vehicle Program” (ESV) programot. Ennek célja új autóbiztonsági szabványok kidolgozása volt minden gyártó számára.

ESF származás: Az úgynevezett kísérleti biztonsági járműveket (ESF) használták a teszteléshez. Összességében a Mercedes-Benz 1971 óta több mint 30 ilyet épített. A Mercedes-Benz ESF 22 volt a vállalat harmadik nyilvánosan bemutatott ESF-je. A 4. Nemzetközi ESV Konferencián mutatták be Kiotóban, Japánban 1973. március 13. és 16. között. Ezt megelőzte az ESF 05 nyilvános bemutatója 1971 októberében és az ESF 13 1972 májusában. Legutóbb az ESZA 2019 négy éve mutatkozott be. ezelőtt ismét úttörő újításokkal.

Példaképek: Az ESZA kutatási eszközei fontos lendületet adtak a biztonsági technológiáknak. Visszatartó rendszerek, sima ütközési területek az utastérben, ABS blokkolásgátló fékrendszer, fényszórótörlők, karosszériamérések – az ESF 05 és ESF 13 már tartalmazta ezeket és más újításokat. Az ESZA 22 mindezekre tovább épített. Tovább finomította ezeket a fejlesztéseket és további biztonságot nyújtott.

Technológiai platform: Az elülső rész mögött az ESF 22 ismerősnek tűnik. Pontosan így – a Mercedes-Benz S-osztály 116-os modellsorozatán alapult, amelyet 1972-ben mutattak be. Ez a márka sorozatgyártású járműveinek magas biztonsági színvonalát hangsúlyozza. Bár az ESF-ben tesztelt összes intézkedést később nem vették át a modellportfólióba, a Mercedes-Benz biztonsági fejlesztésének általános célja az, hogy a lehető legtöbb ilyen technológiával konkrét előnyöket kínáljon az ügyfeleknek.

A jövőnek nincs vége: A vállalat az 1950-es évek óta szisztematikus megközelítést alkalmaz a biztonságfejlesztés terén. Az azóta eltelt újítások listája hosszú. És ennek soha nem lesz vége: például az elektromos járművek a karosszérián belüli helykihasználás különféle lehetőségeivel egészen új követelményeket támasztanak a biztonsági rendszerekkel szemben. A Mercedes-Benz mérnökei ezekre határozott válaszokat dolgoznak ki. A márka mindig a pulzuson van – még 50 évvel az ESF 22 megjelenése után is.