A Mercedes-Benz jóváhagyást kapott a türkiz színű automata menetjelző lámpákhoz Kaliforniában és Nevadában
- A Mercedes-Benz megkapta a világ első engedélyét az automatizált vezetéshez használt speciális külső világítás használatára Kaliforniában és Nevadában
- Kaliforniában az engedély érvényes a türkiz színű jelzőlámpák tesztelésére az autópályákon történő automatizált vezetéshez
- Nevadában az engedély lehetővé teszi, hogy a sorozatgyártású járműveket speciális helyzetjelző lámpákkal szereljék fel a 2026-os modellév EQS-től és az S-osztályú DRIVE PILOT járművektől kezdve, és a jogszabályi változásokig tartanak.
- Első alkalmazás a DRIVE PILOT továbbfejlesztésében – az első és egyetlen tanúsított rendszer a feltételesen automatizált vezetéshez (SAE-Level 3) az Egyesült Államokban (CA, NV)
- A DRIVE PILOT gyártásra kész változata Kaliforniában és Nevadában már debütált az úton, korlátozott számú, 3-as szintű EQS szedánnal.
- A DRIVE PILOT-tal felszerelt, 2024-es évjáratú EQS szedán és S-osztályú modellek vásárlói szállítása 2024 elején lesz elérhető a résztvevő hivatalos Mercedes-Benz márkakereskedőknél Kaliforniában és Nevadában.
A Mercedes-Benz lett a világ első autógyártója, amely Kalifornia és Nevada államban kapott engedélyt az automatizált vezetésre szolgáló speciális külső jelzőlámpákra. A kaliforniai járművek kaliforniai tesztelésére vonatkozó mentességi engedély kezdetben két évre korlátozódik. A nevadai engedély a Mercedes-Benz 2026-os modellévre gyártott járművekre vonatkozik, és mindaddig érvényben marad, amíg az állami törvényhozás el nem éri a törvényi módosítást.
Mindkét engedély lehetővé teszi a Mercedes-Benz számára, hogy fontos betekintést nyerjen az automatizált járművek és más úthasználók interakciójába. A helyzetjelző lámpák beépítése jelentősen növeli az automatizált vezetés elfogadottságát a közvéleményben, és hozzájárul a közúti biztonsághoz, mivel a lámpák kívülről jól láthatóvá teszik az automatizált vezetési rendszer állapotát. Ez azt is lehetővé teszi, hogy a közlekedési rendfenntartók és a rendőrök azonosítsák a rendszer állapotát, és megállapítsák, hogy a járművezetők jogosultak-e másodlagos tevékenységekre a feltételesen automatizált utazás során. A SAE J3134 ajánlott gyakorlat szerint tervezett türkiz színű, kaliforniai automatizált vezetést szolgáló jelzőlámpákat az első és a hátsó lámpákba, valamint a két külső tükörbe integrálták a Mercedes-Benz tesztjárművekben.
„Az automatizált menetjelző lámpák fejlesztésével a Mercedes-Benz ismét új iparági szabványokat állít fel. Mi vagyunk az első autógyártó a világon, amely ilyen engedélyeket kapott az Egyesült Államokban, különösen Kaliforniában és Nevadában. Minél több automatizált vezetési jármű népesíti be az utat, annál fontosabbá válik a jármű és a környezet közötti kommunikáció és interakció.”
Markus Schäfer, a Mercedes-Benz Group AG igazgatótanácsának tagja, fejlesztési és beszerzési vezérigazgató-helyettes
Első használati eset: DRIVE PILOT
Az automatizált vezetési helyzetjelző lámpákat kezdetben a DRIVE PILOT-tal felszerelt kaliforniai tesztjárművekbe építik be, amely a világ első SAE-Level 3 rendszere a feltételesen automatizált, nemzetközileg érvényes típusjóváhagyással. A DRIVE PILOT 2021-ben kapott minősítést Németországban és 2023-ban az Egyesült Államokban, Nevadában és Kaliforniában, ahol minden állam külön minősítést igényel. Németországban a DRIVE PILOT már 2022 óta rendelhető, az Egyesült Államokban pedig nemrégiben debütáltak az első sorozatgyártású járművek Kalifornia és Nevada autópályáin.
Választható színjelző lámpák az automatizált vezetéshez
A türkiz két alapvető kritériumot teljesít, amelyek hozzájárultak ehhez a színválasztáshoz – láthatósága megbízható és gyors észlelést tesz lehetővé a többi közlekedő számára, és megkülönbözteti a meglévő járművilágítástól és közlekedési jelzésektől, mint például a közlekedési lámpák vagy a vészvilágítás. Ennek eredményeként jelentősen csökkenhet a már meglévő világítási színekkel való összetéveszthetőség. Emellett számos tesztvizsgálat eredménye szerint a türkiz az optimális szín az automatizált vezetéshez. Mind a fiziológiai, mind a pszichológiai tényezők azt mutatják, hogy a türkiz szinte minden területen magasabb értéket mutat, mint a többi szín esetében. A türkiz színt az iparág által javasolt SAE J3134 „ADS Marker Lamps” (ADS jelzőlámpák) is leírja az automatizált vezetési rendszer aktiválásának megjelenítésére. Az új világítási koncepció kidolgozása és jóváhagyása egy interdiszciplináris, mérnökökből, megfelelőségi menedzserekből, adatvédelmi szakértőkből és etikai szakértőkből álló csapat együttműködési erőfeszítéseit követte.
Szabványosítás és harmonizáció a nagyobb biztonság érdekében
A Mercedes-Benz elkötelezett amellett, hogy szabványosítsa a türkiz színt az automatizált vezetési állapot megjelenítésére, elősegítve ennek a technológiának a globális megértését és elfogadását. Az Egyesült Államokban, Kínában vagy az ENSZ-EGB-ben (az Egyesült Nemzetek Európai Gazdasági Bizottsága) egyelőre nincs általános keret a türkiz lámpák szériajárművekben való használatára. Kalifornia és Nevada megtette az első fontos lépést a most biztosított mentességekkel. Az automatizált vezetéshez használt türkizkék jelzőlámpákra vonatkozó jövőbeni, globálisan harmonizált szabályozás az úthasználók fokozott biztonságának alapját fogja képezni, és további műszaki újításokat fog előmozdítani.