A Mirai lenyűgöző külseje és rabul ejtő utastere
Mint arról korábban már beszámoltunk, lerakta a magyarországi hidrogén alapú társadalom alapjait a Mirai hazai bemutatása.
A Toyota formatervezői minden korábbinál jobban összpontosítottak a külső vonalakra; fontos volt, hogy az új Mirai megjelenése is izgalmas legyen, így ne csak különleges hajtáslánca irányítsa a figyelmet a modellre. A formacsapat érzelmekben is gazdag, vonzó vonalakat alkotott, így a vásárlók immár nem csak tiszta üzeme és környezettudatos működése miatt találhatják vonzónak a Mirait. A formakoncepció kódneve: “csendes dinamika”. A külső tervezésekor a dizájnerek elé kitűzött célok a következők voltak:
• Új, áramvonalas karosszériaarányok megalkotása: alacsonyabb és a korábbinál szélesebb hátsókerékhajtású padlólemez a korábbiaknál nagyobb kerekek használatát teszi lehetővé.
• Széles orr és hátsó rész, alacsonyabb súlypont: az autó kiállása stabilitást sugároz, kiváló tapadással, a fényszórók között mélyre húzott orrvonalakkal. Az alacsony súlypontot formailag a lökhárító alatti műanyagelem és a többi külső formajegy is hangsúlyozza.
• A vonalak helyett a tömegek határozzák meg a formát és az összhatást: a felületek áthatása teszi izgalmassá és vonzóvá a formát, és ebben a fény-árnyék játék is kiemelten fontos szerepet kap.
Az orr határozott sarkai eleve meghatározzák a Mirai stabilitást sugárzó formai arányait. Az, hogy az alsó légbeömlő alatti fényes elemet és a Toyota emblémát a LED fényszórók vonala alatt helyezték el, szintén hozzájárul a formák sugallta stabilitás érzéséhez.Az első fények elrendezése két fő csoportra tagolódik. A felsőben helyezkednek el az éles vonalú és az autó oldalára is átforduló fényszórók (az eddigi legnagyobbak a Toyotánál). Az alsó csoportban a hosszú és keskeny irányjelzők külön is kiemelik a karosszéria szélességét. A nappali menetfények L alakja az első sárvédőkig ér, a fényszórók fényes kerete pedig messziről is könnyen felismerhetővé teszi a Mirait. Felszereltségtől függően az autó fényszórói kétlencsés bi-LED kialakításúak, adaptív működéssel (AHS), vagy egylencsések adaptív távfénykapcsolással (AHB). Mindkét változat túlnyúló részei feketék. Oldalról az új Mirai vonalai a csomagtér fedelébe integrált légterelőben összpontosulnak, a formák dinamikája pedig a hátsó kerekektől indulva halad előre, miközben az ajtók hengeres formái előrefelé keskenyednek. Ez a kialakítás eleve a mozgás és a lendület érzetét kelti a szemlélőben. A magas felszereltségű modellek duplaküllős, 19 colos kerekeken gurulnak, előbbiek ezüst, utóbbiak fényes ezüstszínűeken. A legmagasabb felszereltségi szinttel 20 colos, turbinaküllős, fekete keréktárcsák járnak. Magas kialakítása ellenére a csomagtérfedél légterelője formailag határozottan két (egy alsó és egy felső) részre osztja az autó oldalnézetét, így az övvonal nem érződik zavaróan magasnak. Az autó úthoz közeli kiállását a sötét, trapéz alakú lökhárítóelemek is kihangsúlyozzák, akárcsak azok az ívek, amelyek a karosszéria alsó sarkaitól a hátsó lámpatestekig húzódnak. A hátsó lámpatestek összeérnek, így átfogják a Mirai teljes hátulnézeti képét, és a Toyota emblémában futnak össze. Finom, keskeny vonalukat hatásosan emeli ki az alsó irányjelzők és a tolatólámpák sötét színe. A karosszériaszínek választéka egy új, többrétegű kék fényezéssel, a Force Blue árnyalattal bővült. Ennek mély, kontrasztos élénksége remekül kiemeli a karosszéria vonalait. És egy apró részlet, ami remekül példázza az új Mirai tervezőinek újszerű szemléletét: a hátsó felirat R betűje az összes többinél jóval szögletesebb vonalú.
Rabul ejtő utastér
Az új Mirai utastere is alapjaiban megváltozott: a finom és modern anyagokból felépített belső vonalak szinte körülölelik az utasokat. A kijelzőket és a kezelőszerveket a lehető legkényelmesebben elérhető módon helyezték el. A dizájnerek úgy találták, hogy a “fejlett” jelzőhöz hideg érzelmek kapcsolódnak, ezért inkább puha bőröket, és finom fémfelületeket használtak, hogy ezzel is azt sugallják: az új Mirai vezetése élmény és élvezet. Az utastér első része nyitott tér; központjában a középkonzol 12,3 colos multimédia kijelzője áll, amely szoros kapcsolatban van a vezető előtti műszerfali résszel. A két kijelző azonos magasságban helyezkedik el egymás mellett, így a vezető szinte egyetlen pillantással hozzájut az összes fontos információhoz. Ezt a hatást tovább fokozza a rendelhető head-up kijelző. A dizájn és a tervezés részletekbe menő átgondoltsága tetten érhető a kapcsolókon is, amelyek kicsik, azonos méretűek és hasonló formájúak. Felületi bemélyedésüknek köszönhetően egyszerű őket kitapintani, és a még könnyebb használat érdekében funkciójuk alapján csoportokba is rendezték őket. A fűtés és a szellőzés kezelése egyszerűbb lett (kevesebb a kapcsoló), kezelőszervei egy keskeny vízszintes panelen sorakoznak a középkonzolon, kiegészítő funkciói pedig a központi érintőképernyőn keresztül kezelhetők. A nagy felbontású TFT kijelző egyszerre több információ megjelenítésére is alkalmas, és érintőgombjai a jobb és a baloldalon is megjeleníthetők. A kezelés minden részletében az okostelefonokét idézi, a tartalom érintéssel nagyítható, görgethető és lapozható is. A vezetőt körülöleli a környezete, míg az utas előtt nyitottabb a tér. A műszerek nagy felülete is hatásosan növeli a térérzetet, a pult első utas előtti részét finom tapintású, bőrszerű anyag borítja. A felső felületek burkolata perforált a szellőzők és a hangszórók körül, és ez a minta az utastér más felületein is megjelenik. A műszerpult első részén a kiváló minőségű fémhatású betétek erős kontrasztot lépeznek a többi burkolat puhaságával. A díszítés egyetlen vékony, folyamatos vonalként fut keresztül a műszerfalon, és a középkonzol távolabbi oldalán fut le. A High+ felszereltségű modellekben a fémhatású burkolat rézszínben is elérhető, a többi felszereltségi szinten ezüstszínű. A háromküllős kormányt finom tapintású fekete bőr burkolja, küllőin a kapcsolókat három funkcionális csoportba rendezték: infotainment, vezetési segédek (adaptív sebességtartó automata, sávtartó), és audio/telefon. A belépő felszereltségi szinten az üléseket fekete szövet borítja, eggyel magasabb szinten fekete szintetikus bőr a huzat anyaga. Mindkettőhöz fekete műszerfal tartozik. A csúcsot jelentő High+ kivitelben a félanilin bőr üléskárpit fekete és fehér is lehet, utóbbihoz világos műszerfali burkolat és rézszínű betét jár.
Folyt. köv.!