A Mirai vezetése

Mint arról korábban már beszámoltunk, lerakta a magyarországi hidrogén alapú társadalom alapjait a Mirai hazai bemutatása.

Élvezetesebb vezetés
Az új üzemanyagcella-köteg és akkumulátor nagyobb teljesítménye sima, lineáris elindulást és gyorsulást eredményez, teljes összhangban a vezető gázparancsaival. A villanymotor azonnal, az indulás pillanatában ébredő forgatónyomatéki csúcsa és a középtartományban ébredő nyomatéki többlet jelentősen javítja a rugalmasságot, és vele a vezetési élményt is. Az autópályamenet pihentető és stresszmentes, az autó pedig bármilyen sebességnél kiválóan reagál. Kanyargós országutakon az új Mirai nyugodtan fekszi az utat, és jól gyorsul ki a kanyarokból. A vezető szabályozhatja a motorfékhatás mértékét. A visszakapcsolást szimuláló erősebb motorfékű üzemmód különösen a hosszú lejtmenetekben teszi kényelmesebbé a Mirai vezetését. A funkció egyszerűen, a gázpedál megérintésével kikapcsolható.

Aktív hangvezérlés
Az autó teljesítményének érzékelését fokozandó a Mirait aktív hangvezérléssel is felszerelték: ez a rendszer saját hangszóróin keresztül sugároz menethangokat az utastérbe az autó mozgásától és a gázpedál lenyomásának mértékétől függően. A cél a vezetési élmény fokozása, valamint a vezető és a Mirai közötti kapcsolat közvetlenebbé tétele.

Jobb teljesítmény, hatékonyabb működés
Nagyobb teljesítményéből adódóan az új Mirai a korábbi változatnál 0,6 másodperccel gyorsabban, mindössze 9,0 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára, végsebessége pedig 175 km/óra. Bár villanymotorjának teljesítménye megnőtt, az új Mirai takarékosabb az elődjénél: WLTP szerinti vegyes fogyasztása 0,79 kg/100 km (19 colos keréktárcsákkal) és 0,89 kg/100 km (20 colos keréktárcsákkal). Az előző modell ugyanebben a mérési ciklusban 0,94 kg/100 km-es értéket produkált. A fogyasztás csökkenéséből és a hidrogéntartályok befogadóképességének 4,6-ról 5,6 kg-ra való emeléséből adódóan a Mirai hatótávja is jelentősen megnőtt, most 650 km körüli. A tankolás egyszerű és gyors, mindössze legfeljebb öt percet vesz igénybe.

Aktív kanyarodási segéd
Az aktív kanyarodási segéd feladata az autó stabilitásának fokozása nagysebességű ívmenetben. A rendszer ilyenkor a kanyar belső ívén futó hátsó kerék óvatos lassításával növeli a külső íven futó kerékre jutó hajtónyomatékot, amivel hatásosan csökkenti az alulkormányzottságot. Az eredmény: a Mirai tökéletesen követi a kijelölt ívet, a tapadás lehető legjobb kihasználásával. Ugyanez a működés segít megakadályozni az ívmenet hirtelen túlkormányzottba fordulását is abban az esetben, ha a vezető kanyarban hirtelen leveszi a lábát a gázpedálról. Erős oldalszélben a rendszer szintén a fékek kerekenkénti működtetésével és finom szabályozásával segít az autót a kijelölt nyomvonalon tartan.

Új több lengőkaros futómű
A hátsókerékhajtású platform lehetővé teszi a több lengőkaros első és hátsó felfüggesztés alkalmazását, melyet a korábban alkalmazott MacPherson első rugóstagok és torziós hátsó lengőkarok helyett használnak. Ez a kialakítás (magasan elhelyezett bekötési pontok elöl, alacsony bekötési pontok hátul) magas szintű stabilitást, jó kormányozhatóságot és menetkomfortot biztosít. További fontos részlet a vastagabb stabilizátorrudak használata, az alsó és felső gömbcsuklók optimális pozícionálása, és nagyobb futóműmerevség és rugalmasság, amelynek eredménye a jobb reakciókban és menetstabilitásban mutatkozik meg.

Kerekek és gumiabroncsok
További előnyöket jelent a nagyobb kerekek és gumiabroncsok használata. A 235/55 R19 illetve 245/45 R20 méretű, alacsony gördülési ellenállású és csendes futású abroncsokat szerelt19 és 20 colos kerekek hozzájárulnak az alacsony üzemanyag-fogyasztáshoz, a jó vezethetőséghez és stabilitáshoz, valamint a csendes utastérhez. A nagyobb átmérőjű kerekek és gumiabroncsok használata teszi lehetővé a három üzemanyagtartályhoz szükséges hely kialakítását.

Fékrendszer
Az új Mirai korábbinál nagyobb teljesítményű fékrendszere szintén friss fejlesztés. A belső hűtésű első féktárcsákat négydugattyús, fix rögzítésű féknyergek szorítják, a szintén belső hűtésű hátsókat pedig ugyanilyen szerkezetű, kétdugattyús kialakításúak. Az elektromos rögzítőfék alapfelszerelés valamennyi Mirai változatban.

Még áramvonalasabb formák
Az új Mirai kiváló vezethetőségben, menettulajdonságaiban és hosszú hatótávjában a légellenállás csökkenése is komoly szerepet játszik. A karosszéria oldalainak kialakítása, a kerékjáratok előtti felületek és az első oldalablakok előtti áramlássimító elemek is komoly szerepet kapnak az autó körüli légáramlás elsimításában és így az ellenállások csökkentésében. Az első és a hátsó kerékjáratok bélésének kialakítása is a légörvények ellen dolgozik, ami egyaránt jót tesz az irányíthatóságnak és a stabilitásnak. A karosszéria hátrafelé keskenyedő vonalai, és a lökhárítók alsó élének formái szintén fontos szerepet kapnak a légellenállás csökkentésében. A hátsó szélvédőt és a csomagtartó fedelét is az áramlások legkedvezőbb alakulása érdekében alakították ki, a padlólemez új külső burkolata szintén hatásosan csökkenti a légellenállást. Az autó alatti levegő segít a hátsó olajhűtő hűtésében, ugyanakkor szívóhatást kifejtve a stabilitásra is jótékonyan hat.

Folyt. köv.!