A mobilitás új korszakának látnoka

Gottlieb Daimler emlékére
- Gottlieb Daimler 125 évvel ezelőtt, 1900. március 6-án halt meg
- Kompakt belső égésű motorjával megvalósította a szárazföldön, a tengeren és a levegőben történő mobilitás látását
- 1885: Reitwagen – 1886: Négykerekű autó és motorcsónak – 1888: Léghajó meghajtása
- A Daimler-Motoren-Gesellschaft 1890-ben alakult
- 2025 augusztusában a Reitwagen hiteles másolata működik a Classics & Coffee-n
Az autó úttörője és a cég alapítója, Gottlieb Daimler 125 évvel ezelőtt, 1900. március 6-án, Cannstattban halt meg, mindössze 65 éves korában. A Mercedes-Benz Csoport tiszteletben tartja a vállalat számára elért kiemelkedő eredményeit és a modern mobilitás fejlesztését.
“A szárazföldön, a tengeren és a levegőben történő mobilitás új formája: látnokként, mérnökként és a cég alapítójaként Gottlieb Daimler szilárdan meg volt győződve arról, hogy az innovatív technológia jobbá teheti az emberek életét. Ha ez a kozmopolita mobilitási úttörő ma életben lenne, ugyanúgy fog megoldásokat keresni a holnapra. Mi, a Mercedes-Benz Heritage, büszkék vagyunk Daimler örökségére, és munkánk révén életre kelti azt. ”
– Marcus Breitschwerdt, a Mercedes-Benz Heritage GmbH vezérigazgatója
A fegyverektől az autó úttörőig
Gottlieb Daimler 1834. március 17-én született Schorndorfban pékcsaládban, és az iskola elhagyása után fegyvermesterként képzett. A tehetséges fiatal kézműves Ferdinand Steinbeis, a Württemberg iparosodásának fő támogatója figyelmét felhívta. Ő volt az, aki Daimler tanulmányait ösztöndíjakkal, valamint külföldi tartózkodásával finanszírozta. A fiatalember nagy lendülettel megragadta a lehetőséget, mérnök lett és innovatív ötleteit új termékekké változtatta. “A siker csak akkor jön létre, ha a látomások tettekké válnak. ” így írta le Daimler személyes megközelítését.
Miután több vezetői pozíciót töltött be a gépiparban, Gottlieb Daimler 1882-ben Cannstattban telepedett le és villát vásárolt a Taubenheimstrasse-n. A nagy kertben egy tégla kiterjesztéssel bővítette az üvegházat, hogy létrehozzon egy műhelyt. – ez lett saját induló vállalkozásának magja azzal a céllal, hogy a szó modern értelmében “zavar ” legyen. Itt volt, hosszú ideje társával és kollégájával, Wilhelm Maybach-nal, a nagysebességű négyütemű motort univerzális hajtásrendszerként fejlesztette ki. Az egyhengeres egység felváltotta a hagyományos hajtásrendszereket. Közúti és vasúti járművekben, csónakokban és léghajókban használták, többek között. Kompakt és nagy teljesítményű motor lehetővé tette a teljesen új szintű mobilitást.
A történelem első “motorja ” visszatér az útra
Daimler és Maybach 1885-ben mérföldkövet értek el: a nagysebességű négyütemű belső égésű motort nyilvános módon tesztelték a kétkerekű Reitwagen, vagy az “lovaskocsi ” segítségével angolul. Ez volt az első közúti jármű a világon ezzel a hajtórendszerrel, és ugyanakkor a történelem első “motorkerékpárja ”. Daimler szabadalmat kért a találmányra (DRP 36423, 1885. augusztus 29.).
A “140 éves Reitwagen ” megjelölésére a Mercedes-Benz Classic a motorkerékpár hiteles másolatát készíti favázas és Daimler egyhengeres motorral: a nyílt márkájú klasszikus autóban találkozik a Classics & Coffee-vel a Mercedes-Benz Múzeumban, 2025. augusztus 31-én, a “motorkerékpárok témájú különleges esemény.
Daimler látása valósággá válik
A lovaskocsi után a haladás gyors volt: a Daimler motorkocsi, a történelem első négykerekű autója, 1886 közepén debütált. Röviddel ezelõtt, januárban, Carl Benz szabadalmazta háromkerekû motoros autóját. A két autó úttörője, Benz és Daimler önállóan és személyes találkozó nélkül dolgozott. 1886-ban Gottlieb Daimler szintén bemutatta motorcsónakját, majd 1888-ban a világ első hajtású repülése Dr. Friedrich Hermann Wölfert léghajójával, amelyet Daimler motor hajtott meg. Gottlieb Daimler szárazföldön, a tengeren és a levegőben való mobilitásáról alkotott elképzelése valósággá vált.
A Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) 1890-ben alakult. Ez volt a mai Mercedes-Benz csoport egyik elődje. 1893-ban a kozmopolita Gottlieb Daimler bemutatta a “acélkerekes autó ” módosított változatát a chicagói világkiállításon, amely az első nyilvánosan bemutatott és működő autó Észak-Amerikában. Az ezt követő években továbbra is előmozdította találmányának felhasználását, és ezáltal az egyéni mobilitást Franciaországban és Angliában, többek között a – országokban és természetesen Németországban is. Daimlernek újra és újra le kell küzdenie az ellenállást – a németországi autókkal kapcsolatos korai szkepticizmustól a DMG részvényeseivel folytatott nehéz vitákig. Végül látomásos szellemével uralkodik. De ezek a kihívások Daimler egészségét befolyásolták. Az 1880-as évektől kezdve szívproblémákat szenvedett,amelyből az autóipari úttörő viszonylag fiatalon halt meg.
Emlékhelyek
A ház, ahol Gottlieb Daimler született Schorndorfban, és a Daimler Kertház Stuttgart-Bad Cannstattban emlékezik meg életére és munkájára. További információ ezekről és más történelmi helyekről a Mercedes-Benz történetéből: group.mercedes-benz.com/company/tradition/museums-historical-places/