A német használtautó-piac vitathatatlan ellentmondása
Számos gépjárművet kizárólag továbbértékesítés miatt visznek be az országba
Az elmúlt évek során Németország a használt autók beszerzési helyének Mekkája lett. A német gépjárművek iránt a kelet-európai régióban a legnagyobb a kereslet, mivel a vevők többsége meg van győződve arról, hogy a nyugati autók rejtett hibáktól és sérülésektől mentesek. A Német Szövetségi Közlekedési Hatóság szerint évente nagyjából kétmillió német használt autót helyeznek forgalomba külföldön. Mi több, egyes országokban a német importból származó használt autók aránya meghaladja az 50 százalékot.
A német használtautó-piacon létezik azonban egy ellentmondás: egyes járművek még egyáltalán nem is futottak német utakon!
Németországban az eladásra szánt használtautók származási helye sok esetben egy másik ország
A legnépszerűbb németországi apróhirdetési oldalakon több millió használtautó szerepel, mivel az eladó gépjárművek kínálata itt a legszélesebb a kontinensen. Ezeknek a járműveknek azonban egy jelentős része más országból származik.
A carVertical járműtörténeti elemző cég adatai arra utalnak, hogy a Németországban értékesített autók 4,3 százaléka soha nem járt Berlin, München, vagy Hamburg útjain, de az ikonikus autópályákon sem száguldhattak, mivel más országokból importálták őket. A vezető országok listája, ahol már korábban regisztrálták a Németországba érkező használt autókat Olaszország (16,6%), Franciaország (12,7%), az USA (10,6%), Belgium (9,1%), illetve Románia (5,1%).
A német hirdetéseket böngészők sok esetben azt kockáztatják, hogy egy Németországból származó autóval szemben egy másik országból importált autót választanak. Ha az eladó titkolja az autó pontos származási helyét, számítani lehet rá, hogy a gépjármű nincs a legjobb műszaki állapotban. A rejtett sérülések, a magas futásteljesítmény és a kifogásolható minőségű javítások miatt igen gyakori jelenség, hogy az eladók elhallgatják a jármű valós múltját, és egy másik országban próbálják eladni azt. Mivel az országok ritkán osztják meg egymás között az autótörténeti adatokat, szinte lehetetlen nyomon követni a határokon átnyúló tranzakciókkal kapcsolatos csalásokat.
„A németországi járműtörténettel rendelkező autók mintegy 4,3 százalékáról korábbi, egy másik országra utaló adatok is fellelhetők. Megfigyelhető, hogy a drágább modellek ugyan nagy számban találnak vevőre Németországban, de a feljegyzéseink szerint ezek közül sokat soha nem is használtak az országban. Az eladás körülményei sajnos azt az illúziót keltik a vevőben, hogy a vásárlás során egy megbízható, kiválóan karbantartott német autót vett, miközben a járművet Olaszországból, Franciaországból, vagy éppen Romániából importálták” – magyarázza Matas Buzelis, autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.
Vajon mit tartanak olyan vonzónak a kelet-európai vevők a német autópiacon?
Matas Buzelis szerint az új gépjárművek növekvő hiánya okozza, hogy a használtautó-piacon igencsak korlátozott mennyiségben juthatunk jó minőségű modellekhez. Mivel a német autópiac kiterjedt vevőpiaccal rendelkezik, egyes értékesítők németországi listázással igyekeznek eladni használt autóikat. Amennyiben valaki nem talál vevőt az autójára Csehországban vagy Romániában, megpróbálhatja azt egy másik országban értékesíteni.
A volt szocialista országok autóvásárlóit már a rendszerváltás előtt is vonzotta a német autópiac. Abban az időben leginkább a Szovjetunióban gyártott, gyengébb minőségű gépkocsikhoz juthattak hozzá a vevők, melyekre a kényelem, a minőség és a biztonság nem volt éppen jellemző. Éppen ezért a legtöbb vásárló akkoriban a külföldi, leginkább Németországból behozott autók mellett tette le a voksát.
Az azonban továbbra is csupán városi legenda, hogy a német sofőrök drágább, újabb és jobban felszerelt autókat vásárolnak, illetve, hogy szigorúan betartják a gyártók karbantartási elvárásait. A valóságban pontosan ezek a tévhitek vesznek rá sokakat németországi járművek vásárlására anélkül, hogy hiteles autótörténeti jelentést kérnének, vagy egy megbízható szakember segítségét vennék igénybe.
A carVertical 2022-ben új adatforrásokkal bővült, így már több mint 1000 forrásból dolgozik, melyeket biztosítótársaságok, nemzeti nyilvántartások, bűnüldöző szervek, valamint más intézmények és magánszervezetek kezelnek. Megújult kártörténeti jelentésük komoly ráncfelvarráson esett át, és módosították a felépítését is, hogy könnyebben érthető és áttekinthető legyen. Az új jelentéshez új funkciók is társulnak, amelyek még több hasznos információval látják el a használtautó-piaci vevőket és eladókat.