A Nissan csúnyán lehúzta a Renault nyereségét

Az előző évinél alacsonyabb bevétel mellett a Nissan eredményének romlása és a kínai eladások csökkenése miatt nyereségromlással zárta a tavalyi évet a Renault csoport, holott Európában növelte eladásait, a Dacia márka pedig értékesítési rekordot döntött.

    A Groupe Renault honlapján pénteken publikált éves beszámoló alapján a csoport 3,753 millió autót értékesített 2019-ben, 3,4 százalékkal kevesebbet az előző évinél. Ezen belül a személygépkocsik értékesítése 4,1 százalékkal 3,19 millióra csökkent, a kis-haszongépjárművek eladása pedig 0,7 százalékkal 624 ezerre emelkedett, ami rekord. A világpiaci forgalom 4,8 százalékkal csökkent tavaly. A Renault megőrizte 4,25 százalékos világpiaci részesedését.


    A csoport értékesítési árbevétele 55,537 milliárd euróra csökkent 57,419 milliárd euróról, működési eredménye 2,662 milliárd euróra csökkent 3,612 milliárd euróról. A bevételarányos jövedelmezőség 1,5 százalékponttal romlott, 4,8 százalékra csökkent 6,3 százalékról.


    A csoport éves nyeresége mindössze 19 millió euró lett 2019-ben az előző évi 3,451 milliárd euró után. A csoport részvényeseire 141 millió euró nettó veszteség jutott 2019-ben az előző évi 3,302 milliárd euró nyereség után. Egy részvényre 0,52 euró veszteség jutott a 2019-es mérleg alapján, míg 2018-ban 12,24 euró nyereség. A Nissan autógyárban tartott 43,4 százalékos részesedés 242 millió euróval járult hozzá a csoport nettó eredményéhez a korábban jellemző több milliárdos összeg helyett. A csoport többi érdekeltsége pedig 432 millió euró veszteséggel járult hozzá az eredményhez, elsősorban a kínai eladások visszaesése miatt. A társaság adóterhei 1,4 milliárd euróra, az előző évinek közel duplájára nőttek.


    A Renault 1,10 eurós osztalékra tesz javaslatot a részvényesek közgyűlésén. A 2018-as osztalék 3,55 euró volt.


    A csoport eladásai az 1,2 százalékkal bővülő európai autópiacon 1,3 százalékkal 1,945 millióra nőttek. Ezen belül a Renault márka eladásai 2,2 százalékkal 1,370 millióra csökkentek, a Dacia eladásai pedig 10,4 százalékkal 564 ezerre emelkedtek, ami a márka sorban a hetedik egymást követő évben elért európai eladási rekordja. A Dacia márkából a Renault összesen 736 ezret értékesített tavaly, 5,1 százalékkal többet mint 2018-ban.


    Kínában 17,2 százalékkal kevesebb, 179 ezer autót értékesített tavaly a Renault csoport. Ebből Renault márkát 58,5 százalékkal kevesebbet, 22 ezret, kínai partnere, a Jinbei&Huasong márkáiból pedig 3,9 százalékkal kevesebbet, 157 ezret.


    Oroszországban a Renault érdekeltségével, az AvtoVAZ céggel együtt eladásait 2,3 százalékkal növelte a 2,6 százalékkal csökkenő piacon. A csoport piaci részesedése 1,4 százalékponttal 29 százalékra emelkedett.


    Brazíliában a Renault csoport 11,3 százalékkal növelte eladásait 239 ezerre, piaci részesedése pedig kilenc százalékon rekordot ért el 0,3 százalékpont emelkedéssel.


    Indiában a Renault volt az egyetlen márka ami növelte eladásait a csökkenő személygépkocsi piaci forgalom közepette. A Renault eladásai 7,9 százalékkal nőttek, miközben a piaci forgalom 11,3 százalékkal csökkent.


    Elektromos autót a Renault 62 ezret értékesített tavaly, 23,5 százalékkal többet mint 2018-ban.


    Az idei évre a Groupe Renault a tavalyival közel megegyező értékesítési árbevételt vár változatlan devizaárfolyamok mellett. Bevételarányos jövedelmezősége csökken, 3-4 százalék között lehet az idén. A Renault becslése szerint az európai autópiac az idén legalább három százalékkal zsugorodik, az oroszországi szintén három százalékkal csökken, a brazíliai viszont öt százalékkal nő.


https://group.renault.com/wp-content/uploads/2020/02/groupe-renault-earning-report-2019.pdf