A Nissan új életet ad az elektromos jármű akkumulátoroknak

Élettartamuk során az elektromos járművek szén-dioxid-kibocsátása lényegesen kisebb, mint a hagyományos autóké – viszont a valódi fenntarthatóság érdekében meg kell duplázni ezeknek az akkumulátoroknak az élettartamát.

Az elektromos járművek tervezése és fejlesztése szinte csak a fenntarthatóságról szól. Az élettartamuk során az elektromos járművek sokkal környezetbarátabbak, mint a hagyományos járművek. Amikor azonban a Nissan mérnökei elkészítették az első generációs teljesen elektromos LEAF terveit, kulcsfontosságú tényt állapítottak meg: az elektromos autók fejlesztése többről kell szóljon, mint a jármű teljesítménye. Ennek az új technológiának a világ működésének szerves részévé kell válnia.

Ma ez olyan áttöréseket jelent, mint a Nissan Blue Switch projekt, amely az elektromos autókat tiszta, csendes és mozgatható energiatárolóvá alakítja át, amit vészhelyzet esetén lehet használni. Már a kezdeteknél, több mint egy évtizeddel ezelőtt azon gondolkozott a Nissan csapata, hogy az elektromos jármű egyik legfontosabb eleme – az akkumulátora – jóval nagyobb szerepet tudna játszani az általa működtetett autó élettartama után.

Eiji Makino, a 4R Energy vezérigazgatója, a LEAF újrafelhasználható akkumulátorával

Éppen ezért – már néhány hónappal az első LEAF 2010 decemberi piacra dobása előtt – a Nissan a Sumitomo Vállalattal közösen létrehozta a 4R Energy Vállalatot. Célja: az olyan technológiák és infrastruktúrák fejlesztése, amelyek segítik a Nissan elektromos jármű akkumulátoroknak az újragyártását, újrahasznosítását, viszonteladását és újrafelhasználását – így nem a fémhulladék értékének növelése a cél, hanem az, hogy később árammal lásson el más eszközöket.

A 4R üzem Namie-ban, Japánban az elektromos járművek akkumulátorainak újrafelhasználására és újrahasznosítására szakosodott.

Eiji Makino a kezdetektől fogva részt vesz a 4R Energy-ben, 2014 áprilisában pedig a vállalat vezérigazgatója lett. Szenvedélye, hogy olyan megoldásokat találjon, amelyek csökkentik az elektromos járművek akkumulátorainak környezeti lábnyomát és növelik gazdasági értékét. „Tudtuk, hogy amikor elindul az elektromos járművek gyártása, akkor az újrahasznosító megoldásnak sokkal fejlettebbnek kell lenniük, mint a korábban ismert iparági normák, és egyértelmű hasznot kell biztosítaniuk a jármű tulajdonosok számára” – nyilatkozza Makino. „Egy régi autó újrahasznosítása fémhulladékként nem a legjobb megoldás.”

Elég sok időbe telt, mire a 4R Energy kifejlesztette a megfelelő technológiákat és koncepciókat. Viszont utána rengeteg idejük volt, mivel az elektromos járművek, mint például a LEAF és a hozzájuk tartozó akkumulátorok, rendkívül ellenállóak. Most, hogy néhány LEAF akkumulátor élettartama lejárt, a 4R készen áll a feldolgozásukra. Az eredmény: az akkumulátorok azonnal egy olyan extra értéket nyernek, amelyre nem is gondolnánk az eredeti felhasználási cél közben.

Amikor egy régi elektromos jármű akkumulátora eléri a 4R gyárat, először osztályokba sorolják őket. Előfordul, hogy az akkumulátor alkatrészei olyanok, mint újkorában; ezek „A” besorolást kapnak, majd egy új, nagy teljesítményű akkumulátor egységekben újra fel lehet használni őket egy új elektromos járműhöz. A „B” besorolást kapott akkumulátorok elég nagy teljesítményűek olyan ipari gépekhez, mint a targoncák és a nagy helyhez kötött energiatárolók. Például otthoni vagy kereskedelmi létesítményekbe telepítve képesek elraktározni a napenergia által napközben termelt villamos energia feleslegét, majd éjszaka áramellátást biztosítani az épületben. Még a „C” besorolású akkumulátor alkatrészei is felhasználhatók – például olyan egységekben, amelyek tartalék energiát szolgáltatnak, amikor az elektromos hálózat meghibásodik, például élelmiszerboltokban, ahol a hűtőszekrényeknek és lámpáknak áramszünet esetén is üzemelniük kell. A 4R Energy mérnökei úgy becsülik, hogy az újrafelhasznált akkumulátorok élettartama körülbelül 10-15 év, ami drámai módon megnöveli az elektromos járművek akkumulátorainak hasznosságát és csökkenti azok teljes szén-dioxid-kibocsátását.

A Makinónak van egy másik ugyanolyan fontos érve az elektromos járművek akkumulátorainak újrahasznosításával kapcsolatban: a legtöbb elektromos autó gyártása és vásárlása még mindig drágább, mint a hagyományos belső égésű motorral felszerelt autóké. Ezt természetesen felülmúlja az elektromos járművek adta életre szóló haszon, mivel a tulajdonosok általában alacsonyabb karbantartási költségekre és jóval alacsonyabb „üzemanyag-kiadásokra” számíthatnak. A Nissan és a 4R technológia esetében az elektromos autók tulajdonosai tudják, hogy a régi autójuk akkumulátora később jelentős eszköz lehet. Azáltal, hogy keresletet mutat a hasznos élettartamát meghaladó akkumulátorok iránt, a 4R még jobban csökkenti az elektromos járművek teljes élettartamra vetített költségeit. A tulajdonosoknak nem, mint selejt kell eladniuk a régi autójukat, hanem sokkal nagyobb értéket kaphatnak az akkumulátorért, ami magasabb életciklus-megtérülést eredményez a korábbi beruházáson.

A 4R Energy folyamatosan új módszereket talál az elektromos járművek akkumulátorainak újragyártására, újrahasznosítására, viszonteladására és újrafelhasználására.

A nyugat-japán Oszakában, Yumeshimában, egy mesterséges szigeten egy napelem-farm 16 lítium-ionos elektromos jármű akkumulátort használ fel az energiaingadozások kezelésére és az energiatermelés tárolására.

Az Oszakában található mesterséges Yumeshima-sziget ma a világ első nagyszabású energiatároló rendszerének ad otthont, egy olyan projekt, amely az elektromos járművek akkumulátorainak újrafelhasználásának lehetőségét is kiemeli.

Japán délnyugati partjainál fekvő szigeten, Koshikishimán, a 4R Energy létrehozott egy innovatív akkumulátorkezelő rendszert, amely lehetővé teszi, hogy szél- és napenergiával lássanak el egy teljesen elektromos autó flotta töltőhálózatát. A maga nemében ez az első ilyen kezdeményezés, ami jelentősen hozzájárul az 5000 lakos azon céljához, hogy Koshikishima „öko-sziget” legyen, zéró CO2-kibocsátással.

A vállalat olyan akkumulátorrendszereket is fejleszt, amelyek segítik a napenergia, a helyi akkumulátor-tárolás és a villamos energia integrálását az elektromos járművekbe – az eltárolt áram akár otthoni sürgősségi áramellátásra is felhasználható. Egy másik felhasználási eset az „önvezető” járművek akkumulátorai, amelyek egyre fontosabb szerepet kapnak a modern gyárakban és raktárakban.

Tíz évvel az első teljesen elektromos Nissan LEAF piacra dobása után Makino végre megvalósította eredeti elképzelését. Mérnöki csapata egy második életet ad az elektromos járművek akkumulátorainak, ami megfizethetőbbé és vonzóbbá teszi az elektromos autókat, emellett pedig valódi fenntarthatóságot nyújt. A 4R Energy mindent megtesz, hogy ugyanazt a „4R” támogatást nyújtsa – (recycle, refabricate, reuse, resell) újrahasznosíts, újragyártás, újrafelhasználás, viszonteladás – a Nissan elektromos járműveinek következő generációjához, kezdve az új teljesen elektromos Ariyával. A Nissan új, teljesen elektromos autómodellek sorozatának piacra dobását tervezi. A 4R által végzett kutatás és fejlesztés, ami tíz éven keresztül tartott, végül megtérülni látszik az elektromos autótulajdonosok és a bolygó érdekében.

A Nissan európai tevékenységéről

A tengerentúli autógyártók közül a Nissan rendelkezik az egyik legátfogóbb európai jelenléttel. Helyi tervező, kutató-fejlesztő, gyártó, logisztikai, valamint értékesítő és marketing szervezeteiben több mint 16000 alkalmazottat foglalkoztat. 2019-ben a Nissan egyesült királysági, spanyolországi és oroszországi gyárai mintegy 465000 járművet állítottak elő, köztük díjnyertes Crossovereket, haszongépjárműveket, valamint Európa egyik legnagyobb darabszámban értékesített elektromos autóját, a Nissan LEAF-et. A zéró emissziós közlekedést és a halálos kimenetelű közúti balesetek számának nullára csökkentését célul kitűző Nissan a közelmúltban bemutatta „Intelligens Mobilitás” jövőképét. Ez a „360 fokos látószögű”, átfogó koncepció határozza meg a Nissan termék- és technológiafejlesztéseinek irányát, és ezen alapulnak majd azok a meghatározó jelentőségű vállalati döntések is, melyek az autókban alkalmazott hajtásrendszereket, az autók használatát, valamint a jövő társadalmába való integrációját érintik.