A nyár végével is a Toyota vezeti a hazai forgalomba helyezések listáját
A kivonásoktól megtisztított értékesítési adatokat tekintve a Toyota augusztusban, illetve az év első nyolc hónapjára vetítve egyaránt őrzi piacvezető pozícióját. A márka tíz típusa végzett dobogós helyen saját méretosztályában, közülük négyen megingathatatlanul vezetik szegmensük eladásait.
Augusztusban megtorpant az új gépjárművek piacának növekedése. A magyarországi forgalomba-helyezések mindössze 2,5 százalékkal haladták meg a 2020 augusztusában mért értéket; ugyanilyen mértékű növekedést mutathat fel a piac a januártól augusztusig tartó nyolc hónapos időszakra vetítve.
Ha nem számolunk a papíron Magyarországon eladott, ám eleve külföldön forgalomba helyezett, illetve a magyar forgalomból rövid időn belül kivont járművekkel, azaz kizárólag a kivonásoktól megtisztított, tényleges hazai forgalomba helyezéseket nézzük,
a Toyota augusztusban, illetve az év első nyolc hónapjában egyaránt vezeti a rangsort. A márka piaci részesedése jelenleg 13,2 százalék, 1,2 százalékponttal magasabb, mint az előző év azonos időszakában.
Teljes magyarországi forgalomba helyezések (személy- és könnyű haszonjárművek, privát és flottavásárlók)
Márka, összes | Darab, 2021.08. | 2020. 08-hoz képest | Piacrész, 2021.08. | 2020. 08-hoz képest | |
1. | Toyota | 1 219 | 12,9% | 13,2% | 1,2 |
2. | Suzuki | 1 022 | 15,9% | 11,1% | 1,3 |
3. | Ford | 767 | 9,1% | 8,3% | 0,5 |
4. | Kia | 738 | 45,3% | 8,0% | 2,4 |
5. | Škoda | 554 | -19,4% | 6,0% | -1,6 |
Teljes piac | 9 227 | 2,5% |
Márka, összes | Darab, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | Piacrész, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | |
1. | Toyota | 9 720 | 12,9% | 13,2% | 1,2 |
2. | Suzuki | 8 220 | 63,2% | 11,1% | 4,1 |
3. | Ford | 6 211 | 4,0% | 8,4% | 0,1 |
4. | Kia | 5 951 | 62,0% | 8,1% | 3,0 |
5. | Škoda | 5 305 | -11,8% | 7,2% | -1,2 |
Teljes piac | 73 815 |
A Toyota hagyományos és új keletű sikermodelljei augusztusban is folytatták piaci szárnyalásukat. Méretosztálya első helyén végzett a Toyota Aygo (miniautó), a Toyota Yaris (városi kisautó), a Toyota Proace City Verso (kompakt modul egyterű) és a Toyota Hilux (platós kisteherjármű). Figyelemre méltó, hogy a modellváltás előtt álló Toyota Aygo 11,2 százalékpontos erősítéssel 32,6 százalékra növelte piaci részesedését.
A Toyota Yaris egy erősen zsugorodó szegmensben tudta megőrizni vezető pozícióját: kisautókból az idei év első nyolc hónapjában 26,5 százalékkal kevesebbet helyeztek forgalomba Magyarországon, mint tavalyi ilyenkor.
Ennél is meredekebben, 49,5 százalékkal zuhantak a kompakt modul egyterűek forgalomba helyezései, a Toyota Proace City Verso ennek ellenére 2,7-szer annyi példányban talált gazdára, és közel 50 százalékkal növelte piaci részesedését, mint a 2020. január-augusztusi időszakban. Gyarapodni tudott ezzel szemben a pickupok (platós kisteherautók) szegmense (11%); a kategóriában világszerte abszolút első Toyota Hilux Magyarországon is vezeti a forgalomba helyezéseket, a piac több mint 42 százalékát tudva magáénak.
Miniautó | Darab, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | Piacrész, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | |
1. | Toyota Aygo | 518 | 62,4% | 32,6% | 11,2 |
2. | Fiat 500 | 384 | 13,9% | 24,2% | 1,6 |
3. | Kia Picanto | 224 | 22,4% | 14,1% | 1,8 |
4. | Renault Zoe | 134 | -40,4% | 8,4% | -6,6 |
5. | Hyundai i10 | 97 | 36,6% | 6,1% | 1,4 |
Városi kisautó | Darab, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | Piacrész, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | |
1. | Toyota Yaris | 1 565 | -20,8% | 26,2% | 1,9 |
2. | Suzuki Swift | 1 516 | 135,0% | 25,4% | 17,5 |
3. | Dacia Sandero | 631 | -12,6% | 10,6% | 1,7 |
4. | Opel Corsa | 394 | -39,4% | 6,6% | -1,4 |
5. | Renault Clio | 364 | -75,5% | 6,1% | -12,2 |
Kompakt modul egyterű | Darab, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | Piacrész, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | |
1. | Toyota Proace City Verso | 930 | 270,5% | 57,7% | 49,8 |
2. | Opel Combo Tour | 194 | -78,3% | 12,0% | -16,0 |
3. | Citroën Berlingo | 131 | -70,5% | 8,1% | -5,8 |
4. | Peugeot Rifter | 120 | -75,1% | 7,4% | -7,7 |
5. | Ford Tourneo Connect | 94 | -45,7% | 5,8% | 0,4 |
Pickup | Darab, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | Piacrész, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | |
1. | Toyota Hilux | 984 | 33,9% | 42,2% | 7,1 |
2. | Ford Ranger | 879 | 23,6% | 37,7% | 3,8 |
3. | Mitsubishi L200 | 157 | -21,9% | 6,7% | -2,9 |
4. | Isuzu D-Max | 124 | 55,0% | 5,3% | 1,5 |
5. | Nissan Navara | 83 | -29,7% | 3,6% | -2,1 |
A Toyota a modern crossover műfajának feltalálójaként (Toyota RAV4, 1994) mindig is erős volt ebben a szegmensben; az augusztus végi eredmények különösen stabilnak jelzik a márka pozícióját a SUV-ok mezőnyében. A márka jelenleg öt szabadidőjárművet forgalmaz Európában.
A Yaris Cross annyira új, hogy még meg sem jelent az értékesítési statisztikákban, ugyanakkor a kompakt Toyota C-HR, a középkategóriás Toyota RAV4, a felsőkategóriás Toyota Highlander és a Toyota Land Cruiser terepjáró egytől egyig méretosztályuk második legnépszerűbb típusának bizonyultak.
Különösen az utóbbi kettő teljesítménye méltó az elismerésre: a Highlander vadonatúj modellként emelkedett a szegmens második helyére, a Land Cruiser pedig úgy léphetett dobogóra, hogy már bemutatták leendő utódmodelljét.
Nem szabadidőjármű, viszont a világ valaha legnagyobb számban eladott személyautója a Toyota Corolla , amely augusztusra az alsó-középkategória második helyét foglalta el; a jelenlegi helyzetben úgy tűnik, ez a kategória ugyanúgy gyakorlatilag kétszereplős szegmenssé vált, mint sok más, fontos piaci szegmens, a városi kisautóktól kezdve a kompakt crossovereken át középkategóriás szabadidőjárművekig.
Kompakt szabadidőjármű | Darab, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | Piacrész, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | |
1. | Suzuki S-Cross | 3 010 | 57,3% | 37,3% | 6,5 |
2. | Toyota C-HR | 1 028 | 24,6% | 12,7% | -0,6 |
3. | Ssangyong Korando | 560 | 56,0% | 6,9% | 1,2 |
4. | Kia Niro | 523 | 141,0% | 6,5% | 3,0 |
5. | Nissan Qashqai | 398 | -31,7% | 4,9% | -4,5 |
Középkategóriás szabadidőjármű | Darab, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | Piacrész, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | |
1. | Kia Sportage | 1516 | 113,8% | 23,6% | 10,9 |
2. | Toyota RAV4 | 1421 | 24,3% | 22,1% | 1,6 |
3. | Škoda Kodiaq | 777 | -24,3% | 12,1% | -6,4 |
4. | Hyundai Tucson | 692 | 57,6% | 10,8% | 2,9 |
5. | Peugeot 5008 | 380 | 1,9% | 5,9% | -0,8 |
Felsőkategóriás szabadidőjármű | Darab, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | Piacrész, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | |
1. | Kia Sorento | 318 | 36,5% | 33,3% | -12,1 |
2. | Toyota Highlander | 223 | 23,4% | 23,4 | |
3. | VW Touareg | 141 | 18,5% | 14,8% | -8,4 |
4. | Hyundai Santa Fe | 119 | 138,0% | 12,5% | 2,7 |
5. | Ford Explorer | 36 | 3500,0% | 3,8% | 3,6 |
Alsó-középkategória | Darab, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | Piacrész, 2021.01-08. | 2020. 01-08-hoz képest | |
1. | Kia Ceed | 2544 | 70,7% | 27,6% | 11,9 |
2. | Toyota Corolla | 2094 | -11,8% | 22,7% | -2,3 |
3. | Hyundai i30 | 831 | 41,3% | 9,0% | 2,8 |
4. | Ford Focus | 752 | -17,7% | 8,1% | -1,5 |
5. | Škoda Scala | 692 | 2,8% | 7,5% | 0,4 |
A teljes képhez két harmadik helyezés is hozzá tartozik: a Toyota Proace Verso a középkategóriás modul buszlimuzinok mezőnyében, míg a Toyota prémium testvérmárkája, a Lexus által gyártott NX a középkategóriás prémium szabadidőjárművek között lett dobogós.
Fotók: Toyota, Lexus
Adatok: DATAHOUSE
Kiadta a Smarter Média Kommunikációs Ügynökség