A Peugeot 208 Európa legnagyobb számban eladott személyautója

Valamivel több mint 206 ezer darabos forgalmával 2022-ben minden más típusnál népszerűbb volt az európai vásárlók körében a Peugeot városi kisautója.

A 2019-es sikerévet követő összeomlásból máig nem tudott feltápászkodni az európai újautópiac: a 26 uniós tagországban, valamint Nagy-Britanniában, Svájcban, Norvégiában és Izlandon olyan kevés autó talált gazdára, amire utoljára 1985-ben volt példa. A 2020-as koronavírus-járvány, az utána érkező félvezetőhiány, majd az ukrán-orosz háború kitörését követő energiaár-robbanás egymást erősítő hatásainak eredményeként 2022-ben 11 309 310 új autót adtak el Európában; 29 százalékkal kevesebbet, mint 2019-ben, illetve 5,6 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban, de még a 2021-es forgalomhoz képest is 4,1 százalékos visszaesést mutatott a piac.

A bizonytalan kilátások, az infláció és az üzemanyag drágulása mind óvatosságra késztették a fogyasztókat, akik minden korábbinál tudatosabban költötték el pénzüket. Ebben a gazdasági környezetben az autópiacon is felborultak a korábbi erőviszonyok, és a megfizethető, jó értéktartású, gazdaságosan üzemeltető modellek kerültek az előtérbe. Míg 2019-ben négy kompakt modell (két-két személyautó, illetve szabadidőjármű) osztozott hat kisautóval az eladási rangsor tíz első helyén, 2022-ben kettő a nyolchoz volt a két szegmens aránya.

A Peugeot 208 második generációja 2019-ben debütált, és rögtön az eladási rangsor hatodik helyén zárta első évét. Az ezt követő években a teljes piac összeomlott körülötte, a francia kisautó azonban tartotta magát, és ezzel két év alatt a második helyre lépett előre. Innen pedig még hajrázni is tudott a modell: 2021 és 2022 között az élboly legdinamikusabban növekvő szereplőjeként 5,1 százalékkal növelte eladásait, és ezzel magabiztosan lépett fel a dobogó tetejére.

2022. rangsorEU újautó-eladások

2022

2021

Változás
(2021)
1Peugeot 208206 816196 869+5,1%
2Dacia Sandero200 550196 792+1,9%
3Volkswagen T-Roc181 153186 644-2,9%
4Fiat 500179 863174 739+2,9%
5Volkswagen Golf177 203205 408-13,7%
6Toyota Yaris175 713182 590-3,8%
7Opel Corsa164 358180 643-9,0%
8Hyundai Tucson150 803149 170+1,1%
9Dacia Duster149 648145 753+2,7%
10Renault Clio143 561196 243-26,8%

A második generációs modell népszerűségét jellemzi, hogy miközben a 2019-es Top 10-es listán szereplő modellek forgalma 2022 végére átlagosan 45,6 százalékkal (!) csökkent, a Peugeot 208 egyedüliként tudott egyszámjegyű zsugorodást (-7,9%) produkálni ebben az időszakban.

2019. rangsorEU újautó-eladások

2019

2022

Változás
(2019)
1Volkswagen Golf410 330177 203-56,8%
2Renault Clio319 136143 561-55,0%
3Volkswagen Polo256 259113 588-55,7%
4Ford Fiesta228 18372 822-68,1%
5Volkswagen Tiguan224 890116 334-48,3%
6Peugeot 208224 659206 816-7,9%
7Dacia Sandero224 655200 550-10,7%
8Renault Captur224 127135 284-39,6%
9Ford Focus224 06579 357-64,6%
10Škoda Octavia223 416112 935-49,5%

Érdekesség, hogy az immár a dobogónak a közeléből is kiszorult Volkswagen Golf annak idején éppen a Peugeot 208 „nagyapját”, a rendkívül sikeres Peugeot 207-est váltotta az európai sikerlista élén. Az alsó-középkategóriás német autó „annak köszönhette népszerűségét, hogy az ügyféligények széles skáláját tudta kielégíteni anélkül, hogy bármely téren kiemelkedőt mutatott volna.” – emlékeztetett a Peugeot 208 élre törésének korszakos jelentőségére az értékesítési adatokat összegző JATO Dynamics szervezet globális vezető elemzője, Felipe Munoz, hozzátéve, hogy „változnak az idők, és napjaink ügyfelei egészen más elvárásokat támasztanak járművükkel szemben.”

Ezeket az elvárásokat pedig a jelek szerint a Peugeot 208 képes a legteljesebb mértékben kielégíteni. Ahogy a bevezetőben is említettük, az új generációs 208-ast egy csapásra szívébe zárta az európai piac, ami csak részben volt köszönhető a márka egész formanyelvét megújító, határozott, mégis barátságos dizájnnak. A piac különösen nagyra értékelte a Peugeot egyedülálló hajtáslánc-politikáját, amelynek értelmében belső égésű motorokkal és 100%-ban elektromos erőforrással egyaránt megvásárolható a modell, méghozzá a kezdetektől fogva.

Elektromos változatban is kategóriaelső

A Peugeot 208 ezt követően képes volt folyamatosan megújulni, amiben megint csak az elektromos hajtási opció járt az élen: 2021 végén a modell hatótávolságát mintegy 6,5 százalékkal megnövelték. Aligha véletlen, hogy a Peugeot 208 nem csak az összesítésben bizonyult kiemelkedően népszerűnek, hanem az akkumulátoros elektromos városi kisautók szegmensében sem múlta felül senki. Mivel pedig 2023-tól egy átfogó modellfrissítés jóvoltából további 10,5 százalékos hatótávolság-növekedéssel számolhatnak az ügyfelek, az e-208 várhatóan idén is megőrzi kategóriaelsőségét.

2022.
BEV-rangsor
ModellPiaci szegmens2022Változás
(2021)
1Tesla Model YC-SUV137 052+424%
2Tesla Model 3C91 475-35%
3Volkswagen ID.4C-SUV67 490-23%
4Fiat 500A66 198+49%
5Volkswagen ID.3C53 015-24%
6Škoda EnyaqC-SUV49 566+12%
7Dacia SpringA-SUV48 535+76%
8Peugeot 208B46 616+10%
9Hyundai KonaB-SUV41 226-4%
10Kia NiroB-SUV38 522-18%

Forrás: JATO Dynamics

ILLUSZTRÁCIÓK: WHEELSAGE.ORG, JATO DYNAMICS