A Peugeot Concours Design rövid története
eugeot mindig is nagy kedvvel alkalmazott úttörő gondolatokat autói megtervezésekor. Éppen ezért volt magától értetődő kezdeményezés részükről, hogy az ezredforduló táján olyan formatervezői versenyt indítsanak el, amelyen a pályázók sok értékes művet tehettek le az asztalra.
Elég egyetlen pillantást vetnünk a Peugeot korábbi vagy jelenlegi modellpalettáira, hogy nyilvánvaló legyen: az oroszlános francia márka mindig hatalmas jelentőséget tulajdonított járművei esztétikájának. A Peugeot emellett inspirációt is keresett saját különösen gazdag örökségében, így a Peugeot Style Center tervezőinek kreativitása minden korszakban a „Peugeot-stílus” új értelmezéséhez vezetett.
Az autódizájn nagy kreativitást, ötletességet és bátorságot igénylő feladat, hiszen a késztermék évekig gyártásban marad, majd több százezres, olykor akár milliós példányszámban lesz része az utcaképnek szerte a világban – s közben az emblémájával, a formájával, arányaival és vonalvezetésével szerez híveket a márka számára. Mindezek fényében érthető törekvés volt a Peugeot részéről az ezredforduló táján, hogy a lehető legtöbb tehetséges formatervezőt vonja be a munkába, akik új ötletekkel és nézőpontokkal gazdagították a Peugeot arculatát.
Az oroszlános márka 2000-ben hívta életre a Peugeot Concours Design formatervezési versenyt, amelyet közel egy évtizeden keresztül kétévente rendezett meg, így 2009-ig összesen öt verseny zajlott le. Minden egyes versenynek saját vezérmotívuma volt, azaz a jelentkezők számára megadott téma és koncepció mentén kellett megalkotniuk pályaműveiket.
Első hallásra talán meglepő lehet, de az érdeklődés – formatervezői és nézői oldalról egyaránt – mindig hatalmas volt; az évek során lezajlott öt Peugeot Concours Design keretében mintegy tízezernyi pályamű érkezett. Az előzetes válogatást követően végül az interneten közzétett néhány tucat esélyes alkotásra több millióan szavaztak. A végső győztest a Peugeot által kijelölt zsűri, valamint neves iparági és szakújságírói csapat választotta ki minden verseny végén.
A versennyel együtt a nyertesek díjazása is komoly fejlődési ívet írt le, hiszen míg az első 2001-ben véget ért verseny szerényebb díjazással zárult, addig az utolsó, 2009-es díjátadón valóságos díjeső zúdult a győztesre. A pénzdíj 10 000 € volt, emellett a Genfi Autószalon Peugeot-standján átvehette a „La Griffe” trófeát. Kapott még Xbox 360 játékkonzolt is, sőt a következő Xbox játékban szerepelt az általa tervezett autó. A Norev modellautó-gyártó 1:43-as méretben megépítette a díjnyertes autót, amely aztán kereskedelmi forgalomba is került. A teljes méretben megépített koncepcióautó pedig két nagy nemzetközi autókiállításon is szerepelt a Peugeot standján, ahol a Peugeot természetesen vendégül is látta a fiatal formatervezőt.
Az első Peugeot Concours Design-t a 2000-es Párizsi Autószalonon hirdette meg a Peugeot, a verseny témája „Tervezd meg a 2020-as évek Peugeot-ját” volt. A fődíjat végül a Moonster fantázianevű alkotás nyerte el, amelyet a Peugeot 2001 szeptemberében, a Frankfurti Autókiállításon állított ki saját standján. A Moonster a belgrádi Képzőművészeti Egyetem egyik hallgatójának, az akkor 23 éves Marko Lukovicsnak a munkája.
A Moonster érdekessége, hogy a hajtómű a kerekekkel egy magasságban volt beépítve. Maga a karosszéria egy holdjáróra emlékeztet, míg a hátsó légterelő egy delfin farkát mintázza. A karosszériaelemeket alumíniumlemezekből hajtogatták megfelelő formájúra, majd polírozással tették krómhatásúvá az egész kocsit. Az utastérben a repülőgépek botkormányára emlékeztető volán és négy ülés kapott helyet.
A következő Peugeot Concours Desing koncepciója a retro-futurizmus volt. A 2003-as győztes szintén európai formatervező volt. A német Stefan Schulze adta be a végső győztes pályaművet. Sikerének egyik kulcsa az lehetett, hogy nemcsak modellje neve, hanem a formaterv egésze is harmonikusan illeszkedett a Peugeot arculatába. A 4002 nevű koncepcióautóba nem került motor, hiszen csak stílusgyakorlat volt.
Tervezője azonban meglepően jól látta előre a következő évek formatervezési és autógyártási irányait. A 4002 karosszériája alumíniumból és üvegszálas műanyagból készült, míg a hűtőmaszk mögé helyezett fényszórók az 1936-ban készült Peugeot 402 modell előtt jelentettek főhajtást. A 2003-as zsűri indoklása szerint a 4002 érett alkotás volt, amely egyszerre dinamikus, látványos és merész.
A 2004-2005-ös verseny mottója így szólt: „Álmodd meg a közeljövő Peugeot-ját!”. A győztes Moovie dizájnkoncepció alkotója az akkor 23 éves portugál formatervező, André Costa volt. Costa jól érezte, hogy az emisszió csökkentése fontos feladata lesz az autógyártóknak, ezért környezetbarát városi kisautót tervezett. A kicsi, kétajtós modell érdekessége a hatalmas üvegfelületek, amelyeket a krómozott fémszerkezet köt össze. A panoráma-szélvédő hátranyúlik a Moovie fara felé, míg mindkét oldalon és hátul lila műanyag elemek láthatók. A gömbszerű forma lehetővé tette, hogy Costa a külső méretekhez képet nagy utasteret hozzon létre; a kétüléses kabin meghatározó árnyalatai a sárga és a bézs.
A 2006-07-es formatervezési viadal témája egy betűszó lett. a P.L.E.A.S.E. akroníma az angol élvezetes, élénk, hatékony, elérhető, egyszerű és környezetbarát szavak kezdőbetűiből állt össze. A végső győztes, a Peugeot Flux egy akkor húszesztendős román formatervező, Mihai Panaitescu munkája lett. Alapgondolata az volt, hogy ötvözi a sportautók és a könnyű terepre is alkalmas járművek tulajdonságait, hiszen ez fejezi ki a modern ember életében a munka és a játék közötti folyamatos váltásokat és átmeneteket.
A Flux karosszériája műanyag elemekből állt, a vázszerkezet alumíniumból készült, az üléseket poliuretánból fröccsöntötték. A Flux különlegessége, hogy letölthető tartalom is járt hozzá; a Microsoft Game kiadásában Xbox 360-on játszható Project Gotham Racing 4 játékprogramban szerepelt maga a Flux, míg a tanulmányautó műszerfalának utas előtti részén egy Xbox 360 játékkonzol kapott helyet. A tervező elképzelései szerint a Flux hidrogénhajtású autó lett volna. A Flux egyébként már nincsen a Peugeot tulajdonában, hiszen 2020-ban árverésen eladta.
Az utolsó, 2009-ben véget ért Peugeot Concours Design azt a kihívást adta a tervezőknek, hogy álmodják meg a jövő megapoliszának Peugeot-modelljét. A verseny ekkorra már annyira népszerű és közismert volt, hogy 95 országból összesen két és félezer pályamű érkezett. A végső győztes az RD nevű koncepció lett, amelyet Carlos Arturo Torres Tovar készített. A kolumbiai formatervező az első Európán kívüli győztese a Peugeot Concours Design-nak.
Robotszerű alkotása egyszemélyes jármű, amely ötvözi a robogók és az autók előnyös tulajdonságait. Torres olyan járműszerkezetet alkotott, amely a körülményeknek megfelelően – bizonyos határok között – képes növelni vagy csökkenteni a jármű tengelytávját (és így a hosszát) és magasságát. Így nemcsak arra alkalmas tökéletesen, hogy a sűrű nagyvárosi forgalomban könnyen boldoguljon, hanem a nagyobb tempójú utazásokra is nagyszerűen alkalmas. A nagy üvegfelületek könnyű kilátást garantálnak az RD-ből, a háromkerekűben alkalmazott technológia tartalmazta a hangvezérlést és a HUD-kijelzőt is.
ILLUSZTRÁCIÓK: WIKIPEDIA, NOREV, WIKIMEDIA COMMONS
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!