A Peugeot Concours Design rövid története 

  • DCF 1.0
    DCF 1.0
  • Peugeot Moonster 5
  • Peugeot Moovie 1
  • Peugeot Moovie 2
  • Peugeot Moovie 3
  • Peugeot Moovie 4
  • Peugeot Moovie 5
  • Peugeot RD 1
  • Peugeot RD 2
  • Peugeot RD 3
  • Peugeot RD 4
  • Peugeot Moonster 4
  • Peugeot Moonster 3
  • Peugeot Moonster 2
  • DCF 1.0
    DCF 1.0
  • Peugeot 4002 3
  • Peugeot 4002 4
  • Peugeot 4002 5
  • Peugeot Flux 1
  • Peugeot Flux 2
  • Peugeot Flux 3
  • Peugeot Flux 4
  • Peugeot Flux 5
  • Peugeot Moonster 1
  • Peugeot RD 5

eugeot mindig is nagy kedvvel alkalmazott úttörő gondolatokat autói megtervezésekor. Éppen ezért volt magától értetődő kezdeményezés részükről, hogy az ezredforduló táján olyan formatervezői versenyt indítsanak el, amelyen a pályázók sok értékes művet tehettek le az asztalra.

Elég egyetlen pillantást vetnünk a Peugeot korábbi vagy jelenlegi modellpalettáira, hogy nyilvánvaló legyen: az oroszlános francia márka mindig hatalmas jelentőséget tulajdonított járművei esztétikájának. A Peugeot emellett inspirációt is keresett saját különösen gazdag örökségében, így a Peugeot Style Center tervezőinek kreativitása minden korszakban a „Peugeot-stílus” új értelmezéséhez vezetett.

Az autódizájn nagy kreativitást, ötletességet és bátorságot igénylő feladat, hiszen a késztermék évekig gyártásban marad, majd több százezres, olykor akár milliós példányszámban lesz része az utcaképnek szerte a világban – s közben az emblémájával, a formájával, arányaival és vonalvezetésével szerez híveket a márka számára. Mindezek fényében érthető törekvés volt a Peugeot részéről az ezredforduló táján, hogy a lehető legtöbb tehetséges formatervezőt vonja be a munkába, akik új ötletekkel és nézőpontokkal gazdagították a Peugeot arculatát.

Az oroszlános márka 2000-ben hívta életre a Peugeot Concours Design formatervezési versenyt, amelyet közel egy évtizeden keresztül kétévente rendezett meg, így 2009-ig összesen öt verseny zajlott le. Minden egyes versenynek saját vezérmotívuma volt, azaz a jelentkezők számára megadott téma és koncepció mentén kellett megalkotniuk pályaműveiket.

Első hallásra talán meglepő lehet, de az érdeklődés – formatervezői és nézői oldalról egyaránt – mindig hatalmas volt; az évek során lezajlott öt Peugeot Concours Design keretében mintegy tízezernyi pályamű érkezett. Az előzetes válogatást követően végül az interneten közzétett néhány tucat esélyes alkotásra több millióan szavaztak. A végső győztest a Peugeot által kijelölt zsűri, valamint neves iparági és szakújságírói csapat választotta ki minden verseny végén.

A versennyel együtt a nyertesek díjazása is komoly fejlődési ívet írt le, hiszen míg az első 2001-ben véget ért verseny szerényebb díjazással zárult, addig az utolsó, 2009-es díjátadón valóságos díjeső zúdult a győztesre. A pénzdíj 10 000 € volt, emellett a Genfi Autószalon Peugeot-standján átvehette a „La Griffe” trófeát. Kapott még Xbox 360 játékkonzolt is, sőt a következő Xbox játékban szerepelt az általa tervezett autó. A Norev modellautó-gyártó 1:43-as méretben megépítette a díjnyertes autót, amely aztán kereskedelmi forgalomba is került. A teljes méretben megépített koncepcióautó pedig két nagy nemzetközi autókiállításon is szerepelt a Peugeot standján, ahol a Peugeot természetesen vendégül is látta a fiatal formatervezőt.

Az első Peugeot Concours Design-t a 2000-es Párizsi Autószalonon hirdette meg a Peugeot, a verseny témája „Tervezd meg a 2020-as évek Peugeot-ját” volt. A fődíjat végül a Moonster fantázianevű alkotás nyerte el, amelyet a Peugeot 2001 szeptemberében, a Frankfurti Autókiállításon állított ki saját standján. A Moonster a belgrádi Képzőművészeti Egyetem egyik hallgatójának, az akkor 23 éves Marko Lukovicsnak a munkája.

A Moonster érdekessége, hogy a hajtómű a kerekekkel egy magasságban volt beépítve. Maga a karosszéria egy holdjáróra emlékeztet, míg a hátsó légterelő egy delfin farkát mintázza. A karosszériaelemeket alumíniumlemezekből hajtogatták megfelelő formájúra, majd polírozással tették krómhatásúvá az egész kocsit. Az utastérben a repülőgépek botkormányára emlékeztető volán és négy ülés kapott helyet.

A következő Peugeot Concours Desing koncepciója a retro-futurizmus volt. A 2003-as győztes szintén európai formatervező volt. A német Stefan Schulze adta be a végső győztes pályaművet. Sikerének egyik kulcsa az lehetett, hogy nemcsak modellje neve, hanem a formaterv egésze is harmonikusan illeszkedett a Peugeot arculatába. A 4002 nevű koncepcióautóba nem került motor, hiszen csak stílusgyakorlat volt.

Tervezője azonban meglepően jól látta előre a következő évek formatervezési és autógyártási irányait. A 4002 karosszériája alumíniumból és üvegszálas műanyagból készült, míg a hűtőmaszk mögé helyezett fényszórók az 1936-ban készült Peugeot 402 modell előtt jelentettek főhajtást. A 2003-as zsűri indoklása szerint a 4002 érett alkotás volt, amely egyszerre dinamikus, látványos és merész.

A 2004-2005-ös verseny mottója így szólt: „Álmodd meg a közeljövő Peugeot-ját!”. A győztes Moovie dizájnkoncepció alkotója az akkor 23 éves portugál formatervező, André Costa volt. Costa jól érezte, hogy az emisszió csökkentése fontos feladata lesz az autógyártóknak, ezért környezetbarát városi kisautót tervezett. A kicsi, kétajtós modell érdekessége a hatalmas üvegfelületek, amelyeket a krómozott fémszerkezet köt össze. A panoráma-szélvédő hátranyúlik a Moovie fara felé, míg mindkét oldalon és hátul lila műanyag elemek láthatók. A gömbszerű forma lehetővé tette, hogy Costa a külső méretekhez képet nagy utasteret hozzon létre; a kétüléses kabin meghatározó árnyalatai a sárga és a bézs.

A 2006-07-es formatervezési viadal témája egy betűszó lett. a P.L.E.A.S.E. akroníma az angol élvezetes, élénk, hatékony, elérhető, egyszerű és környezetbarát szavak kezdőbetűiből állt össze. A végső győztes, a Peugeot Flux egy akkor húszesztendős román formatervező, Mihai Panaitescu munkája lett. Alapgondolata az volt, hogy ötvözi a sportautók és a könnyű terepre is alkalmas járművek tulajdonságait, hiszen ez fejezi ki a modern ember életében a munka és a játék közötti folyamatos váltásokat és átmeneteket.

A Flux karosszériája műanyag elemekből állt, a vázszerkezet alumíniumból készült, az üléseket poliuretánból fröccsöntötték. A Flux különlegessége, hogy letölthető tartalom is járt hozzá; a Microsoft Game kiadásában Xbox 360-on játszható Project Gotham Racing 4 játékprogramban szerepelt maga a Flux, míg a tanulmányautó műszerfalának utas előtti részén egy Xbox 360 játékkonzol kapott helyet. A tervező elképzelései szerint a Flux hidrogénhajtású autó lett volna. A Flux egyébként már nincsen a Peugeot tulajdonában, hiszen 2020-ban árverésen eladta.

Az utolsó, 2009-ben véget ért Peugeot Concours Design azt a kihívást adta a tervezőknek, hogy álmodják meg a jövő megapoliszának Peugeot-modelljét. A verseny ekkorra már annyira népszerű és közismert volt, hogy 95 országból összesen két és félezer pályamű érkezett. A végső győztes az RD nevű koncepció lett, amelyet Carlos Arturo Torres Tovar készített. A kolumbiai formatervező az első Európán kívüli győztese a Peugeot Concours Design-nak.

Robotszerű alkotása egyszemélyes jármű, amely ötvözi a robogók és az autók előnyös tulajdonságait. Torres olyan járműszerkezetet alkotott, amely a körülményeknek megfelelően – bizonyos határok között – képes növelni vagy csökkenteni a jármű tengelytávját (és így a hosszát) és magasságát. Így nemcsak arra alkalmas tökéletesen, hogy a sűrű nagyvárosi forgalomban könnyen boldoguljon, hanem a nagyobb tempójú utazásokra is nagyszerűen alkalmas. A nagy üvegfelületek könnyű kilátást garantálnak az RD-ből, a háromkerekűben alkalmazott technológia tartalmazta a hangvezérlést és a HUD-kijelzőt is.

ILLUSZTRÁCIÓK: WIKIPEDIA, NOREV, WIKIMEDIA COMMONS

Tudtad?