A Porsche hibrid tervezési folyamata

Az innovatív szoftverek – például a játékszektorból – támogatják a Style Porsche-t a tervezési folyamat során. Ám a sportautó-gyártó tervezőosztálya a digitalizáció korában is nagyon nagyra értékeli a klasszikus vázlatok és a munkaigényes agyagmodellek tervezési minőségét. A víziótól a valóságig vezető úton a tervezők a két világ legjobbjait ötvözik.

A powerwall a múltba engedte a klasszikus rajztáblát? A tervezők továbbra is ceruzát használnak, vagy csak digitális beviteli eszközöket? Szükségesek-e munkaigényes, kézzel készített agyagmodellek, vagy nem sokkal lenyűgözőbbek a virtuális valóság élményei a powerwallon? Az alapkérdés a következő: Milyen irányba fejlődik a Porsche tervezési folyamata? Michael Mauer elvigyorodik, amikor ismét hallja ezeket a kérdéseket. A Style Porsche alelnöke számára nincs vagy-vagy: „A Porschénél nincs analóg versus digitális, hanem analóg és digitális. A két megközelítés kiegészíti egymást, és mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Nagyon fontos, hogy ezeknek a megközelítéseknek a kölcsönhatása határozott sikertényező a megalkuvást nem ismerő tervezési minőségünk szempontjából.”

Exkluzív Porsche podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!

A tollal és papírral ellátott vázlat továbbra is a legfontosabb kiindulópontja az ötletelésnek az autótervezés területén. A következő lépésben a tervezési értékeléshez továbbra is nélkülözhetetlenek az ipari gyurmából – a szakmában agyagként ismert – fizikai modellek. „Ezzel az alakítható anyaggal a homorú és domború formák izgalmas összjátéka a Porsche-ban különösen érzékszervi módon jeleníthető meg” – magyarázza Martin Kahl, a Style Porsche modelltervezési igazgatója.

A több hónapon át tartó iteratív tervezési folyamat azonban természetesen magában foglalja a modellek digitális ábrázolását is. „Néha párhuzamosan, néha pedig rotációban fejlesztjük tovább a tervezést a fizikai modellen vagy a digitális világban” – magyarázza Sebastian Reher, a virtuális tervezés menedzsere. A fotorealisztikus szimulációk lehetővé teszik számos alternatíva vizsgálatát, a színekkel való kísérletezést és a különböző környezetek beépítését a folyamat minden fázisában. „További nagy előny, hogy összehasonlítás céljából bemutathatunk egy új autót az előd kontextusában, de a modellprogram többi része mellett is. A fizikai modellekkel ellentétben a szimulációk lehetővé teszik, hogy a legapróbb részletekbe is belemegyünk.”

Itt a Porsche a legmodernebb eszközöket használja, amelyeket a játék és az építészet területén is alkalmaznak. Ez a csúcsminőségű szoftver például a belső kijelző- és vezérlési koncepció, azaz a Porsche Driver Experience szempontjából fontos. A virtuális valóság lehetővé teszi a képernyőtartalom és a vezérlési koncepciók korai értékelését, sok esetben még az első hardverelemek elérhetősége előtt. A vegyes valóságú alkalmazások különösen magával ragadó élményeket nyújtanak. Az úgynevezett moduláris VR ülésmodellben a releváns fizikai alkatrészek, mint például az ülés és a kormánykerék elektromechanikusan mozgathatók a jármű megfelelő helyzetébe. Amikor a felhasználó felveszi a VR-szemüveget, és helyet foglal, a valós és a virtuális világ összeolvad. A tesztalany lenyűgözően valósághű benyomást kelt az új belső térről.

A Style Porsche az analóg és a digitális fogalmi szembeállítását a prezentációkban egy vízszintes nyolcassal jeleníti meg. Nem véletlen, hogy ez az ábrázolás a végtelenség szimbólumát juttatja eszünkbe. A legmodernebb formázási és szkennelési technológiákat alkalmazzák a digitális adatok fizikai modellekre való átvitelére, vagy fordítva. Például a fizikai 1:1 modelleket fotogrammetriával rögzítik fizikai érintkezés nélkül. Ezek a 3D adatok adják a további digitális fejlődés alapját. Így ebben a folyamatlépésben oda-vissza van az analóg és a digitális között.

A folyamat egy későbbi fázisában, az úgynevezett tervezési lefagyás előtt – a végső specifikáció – végre bevezetik a hardvert. Ezen a ponton a weissachi tervezési komplexum, amelyet körülbelül tíz éve nyitottak meg, bemutatja egyik szerkezeti előnyét. A nagy kiterjedésű, kíváncsi tekintetektől védett udvarban reális körülmények között lehetséges az átvételi eljárás. Nem csak a fény az igazi napfény – a zöld bokrok és növények háttere is természetes. Alternatív megoldásként a modelleket itt lehet parkolni egy városi beton- és üveghomlokzat előtt.

A Porsche Style követelményei egyértelműek: a márka sportautóinak meg kell felelniük Michael Mauer vezető tervező és csapata magas tervezési követelményeinek a legkülönbözőbb környezetben.

A tervezési folyamat a Style Porsche-nál

  • Első rajzok: A tervezési folyamat mindig vázlatokkal kezdődik, gyakran hagyományosan tollal és papírral. A külső első vázlatokkal szinte egy időben a belső vázlat is megtörténik. Ebből a sok rajzból a Style Porsche Michael Mauer alelnök, valamint a külső és belső dizájnért felelős Varga Péter és Markus Auerbach választja ki a legérdekesebbeket.
  • 1:3-as modellek: A belső verseny során legfeljebb tíz agyagmodell készül 1:3-as méretarányban. A tervezőből és modellezőből álló páros csapatok – utóbbi gyakran tervező is, esetenként modellépítő is – első vázlataikat 3D modellekké alakítják és optimalizálják. Ismét kiválasztásra kerülnek a legígéretesebb modellek. Míg a tervezőknek még viszonylagos szabadságuk van a folyamat korai szakaszában, a mérések, mint például a kerékméret és a tengelytáv, mára egyre valósághűbbé válnak.
  • 1:1 modellek: Az ipari gyurmából egy méretarányos modellt építenek, amely a kiválasztott huzat minden részletét tartalmazza acél, fa és merev hab vázra. A modellező eltávolítja a felesleges anyagot, formálja az éleket és kisimítja a felületeket. A szalagok és filmek is a modellező forrásai közé tartoznak. Ezeket a fontos vonalak és kontúrok kiemelésére, vagy például a fényszórók és az ablakok felületének ábrázolására használják. Egyes elemeket, például kerekeket vagy logókat 3D nyomtatókkal készítenek, és az agyagmodellbe integrálják. Egy 1:1 arányú modell elkészítése akár hat hónapig is eltarthat. A belső tervpályázat döntőjében általában két életnagyságú modell megy egymás ellen. Ezeket speciális ezüst színű fóliákkal látják el és lefestik.
  • Virtuális modellek: Minden felületi adatukkal, a felhasznált anyagok részleteivel (beleértve a festéket és a szemcséket), a képernyő tartalmával és a termék anyagával (például az alapmodell és a Turbo közötti különbségekkel) ezek a modellek a jövő autóinak teljes reprezentációi. Az ajtók és a szárnyak nyithatók, a fény és az árnyékolás egy egérkattintással variálható.
  • Adatkezelési modell: Ez a modell az iparosodáshoz vezető út mentén a tervezési folyamat utolsó lépéseivel párhuzamosan készül. Az úgynevezett strak osztály a gyártási interfész, amelynek feladata a kivitelezhetőség biztosítása egészen olyan részletekig, mint a fényszórók. Így a tervezési kimerevítés határozza meg, hogyan fog kinézni az autó, a tervezési kiadás pedig meghatározza, hogyan készüljön el.

Számok, adatok, tények

  • 2014-ben a Porsche megnyitotta új tervezőstúdióját Weissachban. A stúdió építészeti elrendezése maximális átláthatóságot és kommunikációt tesz lehetővé a mintegy 150 fős tervezői csapat számára. Az interdiszciplináris kommunikációt a „Flow test rig” és a „Concept construction” csapatokkal is elősegíti, mivel a „Styling”-el együtt dolgoznak ugyanabban az épületegyüttesben.
  • A nagy 1:1 agyagmodellek esetében akár 1200 kilogramm ipari gyurmát is felszerelnek egy újrafelhasználható acél- és favázra. Az 1:3-as modellekhez legfeljebb 100 kilogrammot használnak. A modellező masszát pontosan 60 Celsius fokon tárolják a stúdiókemencékben. A nagy rudakba osztva a gyurma lágy vaj állaga.
  • A Style Porsche külső stúdiójában dolgozó mintegy 50 modellező mindegyike elkészíti a saját edényeit az agyagmodelleken való munkához. Ezek az egyedi készletek több mint 100 szerszámot tartalmaznak, köztük fémpengéket és kaparókat, vékony dróthurkokat, fa spatulákat, ecsetet és ecsetet. A lakberendezők továbbra is klasszikus agyagmodellekkel dolgoznak.
  • Egy virtuális autómodell legfeljebb 50 millió sokszögből áll, beleértve a háromszögeket is. A fájl mérete körülbelül 18 gigabájt.
  • A tervezőstúdió bemutatótermének 16,5 méter széles elektromos fala mozivászon méretű. A powerwall képernyője összesen 972 LED-lapból áll, és 10 K felbontású.
  • A Color & Trim szakemberei egy speciális szkenner segítségével rögzítik az összes anyag vizuális tulajdonságait, és tárolják azokat egy erre a célra szolgáló adatbázisban. Ez vonatkozik az olyan történelmi anyagokra is, mint a bordázott bársony vagy az ikonikus Pepita vadászfog mintájú szövet.