A Rolls-Royce „Marque készítője” Henry Edmunds

HENRY EDMUNDS: 1853. MÁRCIUS 20. – 1927. NOVEMBER 18.

  • Az 1853. március 20-án született Henry Edmunds életének és karrierjének rövid áttekintése
  • Úgy érdemelte ki helyét a történelemben, mint az ember, aki megszervezte az első történelmi találkozót barátai Henry Royce és Charles Rolls között 1904. május 4-én.
  • Először a Rolls-Royce Motor Cars alaptörténetének főszereplőit bemutató sorozatban, mindegyiket azért adták ki, hogy megünnepeljék az alany születési dátumát, miközben a márka 120. évfordulóját ünnepli.
  • Betekintés az emberekbe, a személyiségekbe és az összefonódó kapcsolatokba, amelyek kitörölhetetlenül formálták a márka létrejöttét, fejlődését és tartós örökségét
  • A személyes történetek kiemelik és ünneplik a „világ legjobb autója” alapvető emberi dimenzióját, amint azt a modern korban is példázza a Testreszabott és a Coachbuild megbízások.

Exkluzív Rolls-Royce podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!

„Idén ünnepeljük Henry Royce és Charles Rolls első találkozásának 120. évfordulóját. De bár a két nevük vált világhírűvé, a Rolls-Royce, ahogy tudjuk, talán soha nem létezett volna mások beavatkozása, befolyása és hozzájárulása nélkül. Ebben a sorozatban, csakúgy, mint magukra az alapítókra, azokra a kulcsfontosságú szereplőkre emlékezünk, akiket az utókor talán kevésbé ismert fel, de a Rolls-Royce történetében feltétlenül nélkülözhetetlenek – kezdve, megfelelően, azzal az emberrel, aki az első történelmi találkozást megszervezte.”

Andrew Ball, a Rolls-Royce Motor Cars vállalati kapcsolatokért és örökségért felelős vezetője

Henry Edmunds 1853. március 20-án született Halifaxban, Nyugat-Yorkshire-ben. Édesapja, mérnök és vaskereskedő, informális gyakornokságot adott neki, amitől az ifjú Henryben tartós szenvedély alakult ki az elektromosság akkoriban új világa iránt. Miután összebarátkozott Joseph Swannal (az izzólámpa feltalálója), a Swan Lamps cég eladója lett. Ügyfelei között volt a Királyi Haditengerészet: 1881-ben a HMS Inflexible volt az első brit hadihajó, amelyet villanykörtékkel világítottak meg. Barátságban volt Thomas Edisonnal is (szinte minden más feltalálója), és jelen volt az első sikeres hangfelvételen és a telefonhíváson is.

1886-ban Edmunds a manchesteri székhelyű WT Glover & Co elektromos kábelgyártó cég partnerévé vált. A cég vagyona átalakult a Manchester Ship Canal 1894-es megnyitásával – pontosabban a dokkokkal és a világ első dedikált ipari területével, a Trafford Parkkal együtt. A Glover’s nyerte el a szerződést a hatalmas ívvilágítási rendszer kábeleinek szállítására, amelyet egy másik manchesteri cég, az F H Royce & Co, az egyik Henry Royce tulajdonosa tervezett és gyártott.

A munkálatok befejezéséhez mind Royce-nak, mind Glovernek tőkére volt szüksége. Az átszervezések, a névváltoztatások, a kölcsönös részesedések és a cégvezetési átfedések bonyolult sorozata révén Henry Royce és Henry Edmunds üzleti partnerek és közeli barátok lettek.

1899-ben Edmunds csatlakozott az Automobile Club of Great Britain & Ireland-hez (később a Royal Automobile Club, vagy RAC). Edmundst magával ragadta az autózás, és agilis, találékony elméjét mohón alkalmazta a csecsemőtechnológia számtalan kihívására és lehetőségére. A következő évben részt vett az 1000 Mile Trial-on Londontól Edinburgh-ig és vissza, amelyet a klub impozáns és lelkes titkára, Claude Johnson szervezett. Belépőtársai között volt The Hon Charles Stewart Rolls is, és hárman szilárd barátok lettek.

1904-re Edmunds üzleti érdekeltséget szerzett a Parsons Non-Sid Co Ltd-ben, amely autógumikra szerelt „láncokat” készített, hogy megakadályozza az úgynevezett „csúszást”. Még abban az évben április végén neveztek egy versenyre, a Slide Slip Trials-re, de az utolsó pillanatban úgy találták magukat, hogy nincs megfelelő autójuk. Edmunds megkérdezte Royce-t, hogy használhatnák-e az első 10 H.P-jét. autó. Royce beleegyezett, és az autót sietve vonattal Londonba küldték, ahol Edmunds sikeresen vezette az 1000 mérföldes versenyen. Charles Rolls is részt vett, de nincs adat arról, hogy köze lett volna a Royce autóhoz.

Edmundsra óriási benyomást tett a 10 H.P. Azt is tudta, hogy Rolls kétségbeesetten keres egy kiváló minőségű brit gyártású autót, amelyet eladhat virágzó londoni kereskedésében. Elhatározta, hogy összehozza a két férfit, és kiérdemelte helyét a történelemben, amikor 1904. május 4-én a manchesteri The Midland Hotelben bejelentette: „Henry, bemutathatom Charles Rollst”.