• Egyéb

A Seat 2020-ig félévente egy-egy új gépkocsit dob piacra

A SEAT a tervek szerint 2020-ig hathavonta  vezet be a piacra  egy-egy új  gépkocsit.  Az első két újdonság a SEAT Tarraco és a CUPRA Ateca lesznek, amelyek 2018 végén kerülnek a márkakereskedőkhöz. A következő évben az új nemzedékhez tartozó SEAT Leon két változatban, ötajtós- és  ST, azaz kombi, családi változatban lesz elérhető. 2020-ban megjelenik a SEAT első teljesen elektromos ahjtású gépkocsija, amelyet  a Volkswagen-csoport MEB platformjára építenek, és amelynek  hatósugara 500 kilométer lesz. Ekkor jelenik majd meg első alkalommal a CUV, a Crossover haszonjármű is a SEAT termék kínálatában.

Mindezeket a SEAT elnöke, Luca de Meo Madridban jelentette be a médiának tartott éves eredmény beszámolón. A SEAT másik lépést is tesz az elektromos mobilitás terén, ami  az új nemzedékhez tartozó Leon ugyancsak 2020-ban megjelenő hibrid változatát jelenti. Ezen túl a márka elkötelezett marad a CNG, azaz a sürített földgáz hajtású gépkocsik, illetve a hagyományos belső égésű motorok iránt. A SEAT elnöke rámutatott arra, hogy „örülhetünk 2017-es eredményeinknek,  de nem lehetünk elégedettek. Lezártunk egy  konszolidációs időszakot,  és most eljött az ideje annak, hogy  növekedési ambícióval nézzünk a jövőbe.”

 

2017, a rekordok éve

A SEAT sikeresen zárta a 2017-es esztendőt. A történelme során 2016-ban elért legjobb eredmény után, 2017-ben az adózás utáni nyereség elérte 281* millió eurót,  ami 21,3 %-kal magasabb, mint a megelőző év nyeresége volt (2016: 232 millió euró), nem bele számítva a VW Finance  S.A.  leányvállalatnak a Volkswagen AG részére történt értékesítésének különleges hatását. Mindezen túl a működési eredmény elérte a 116 millió eurót (2016-ban 143 millió euró volt), ami a magasabb befektetési volumen és a nagyobb befektetési tevékenység eredménye volt nagyobb amortizációjú termékekkel.

 

A SEAT forgalma rekord nagyságú összeget, 9.552 milliárd eurót   ért el 2017-ben, ami 11,1 %-kal magasabb, mint a megelőző év adata volt (2016: 8.597 milliárd). Ezt az összeget a vállat értékesítési lendülete hajtotta fel, és ez a 468 400 leszállított gépkocsival a legmagasabb összeg 2001 óta.  Ennek köszönhetően a SEAT az egyik leggyorsabban növekvő márkává vált Európában. A másik hajtóerő a megújított termék összetétel volt, amelyet az Ateca vezetett, egy olyan modell, amelynek magasabb volt a fedezeti hányada. Mindezekkel a SEAT forgalma megközelítőleg 50 %-kal növekedett 2013 óta.

 

Luca de Meo szerint „ 2017 az újabb rekordok éve volt a SEAT számára. Az értékesítés  szempontjából „a 2017-es eredmény valamennyi modellünk kiegyensúlyozott fejlődésének eredőjének tudható be. Ma  a piacon mi rendelkezünk az egyik legfiatalabb, alig több mint 3 éves korú termékskálával, ami lefedi  az összes lényeges európai kategóriát, beletérve a saját osztályukban vezető termékeket is.”  Luca de Meo hozzátette, hogy „alig néhány év alatt a SEAT-ot az európai ügyfelek elsöprő többsége számára fontos vállalattá alakítottuk át.”

 

Az új modell offenzíva a martorelli gyár felépítése, 1992  óta a legnagyobb befektetési volumen eredményeként jelenik meg. Az elmúlt évben a SEAT 962 millió eurót költött befektetésekre, kutatási és fejlesztési kiadásokra,  ami 11,6 %-kal magasabb összeg, mint 2016-ban volt (2016: 892 millió), és ami a márka teljes forgalmának 10,1 %-át teszi ki. Ebből az összegből 464 millió eurót egészében a kutatásra és a fejlesztésre költöttek. Ez az összeg majdnem 3 %-a Spanyolországban  kutatásra és fejlesztésre költött teljes összegnek, és ennek révén a SEAT a vezető ipari befektető Spanyolországban.

 

2013 és  2017 között a SEAT 3,3 milliárd eurót fektetett a jövőbe, azaz főként legnagyobb termék offenzívájára, és az új szolgáltatások kifejlesztésére. Ennek során a célkitűzés az volt, hogy a vállalt a digitalizálás, az összekapcsolhatóság és az okos mobilitás egyik éllovasává váljék.

 

A SEAT pénzügyekért, információs technológiáért és szervezésért felelős alelnöke, Holger Kintscher az hangsúlyozta, hogy „ 2017-ben javítottuk főbb pénzügyi mutatóinkat. A SEAT továbbra is befektet a jövőbe, és ez kiváló eredményeket produkál. Megvalósítottuk  az elmúlt 25 év legnagyobb befektetését, és ezen erőfeszítésnek köszönhetően termék kínálatunk megújításával és kiszélesítésével  minden eddigi rekordot megdöntöttünk az értékesítés, az adózás utáni-, a különleges hatások előtti  nyereség és a működési cash flow vonatkozásában.”  Holger Kintscher hozzátette, hogy „ a SEAT elérte stratégiai célját, azaz a nyereségességre vonatkozó célkitűzést. Mi egy fenntarthatóan fejlődő vállalat vagyunk, és készek arra, hogy szembe nézzünk a jövőbeni kihívásokkal  és finanszírozzuk  a saját növekedési terveinket.”

 

2017-ben a SEAT ugyancsak megnövelte képességét arra, hogy tevékenységét a saját forrásaira támaszkodva finanszírozza. Ebben az értelemben a cash flow 24,4 %-kal nőtt, és elérte a rekord nagyságú, 947 millió eurós összeget (2016-ban 761 millió), ami majdnem háromszor magasabb, mint  2013-ban volt, és bizonyítja a vállalat  pénzügyi eredményességének fenntartását. A SEAT rendelkezik a szükséges forrásokkal, hogy megvalósítsa az autógyártó szektor  technológiai átalakítását és garantálja a pénzügyi stabilitást.

 

Mindezen túl a SEAT 2017-ben üzleti volumenének  81,1 %-át exportálta, és Spanyolország legfőbb ipari exportőrévé vált az ország összes export volumenének   közel 3 %-át produkálva. A SEAT célja az elkövetkező évekre a márka nemzetközivé tételének felgyorsítása , és a további Európán kívül terjeszkedés lesznek.

 

A SEAT  Martorellben 2017-ben az Ibiza és az Arona beindításával kezdte meg az új MQB  A0 platform beépítését. Ez a két modell, a Leonnal és az Audi Q3-mal együtt, amit 2018 második felében vált majd le az Audi A1, a martorelli gyár kihasználtságát a jelenlegi gyártó kapacitás  95 %-ig  vitte fel. Ezen túl az MQB  A0 platform hozzájárul a stabilitáshoz, miután termelés nagy volumenét garantálja az elkövetkező 10 év során.

 

A gyártás növekedése és a vállalatnak a  jövőre vonatkozó tervei a gyakorlatban nagyobb foglalkoztatottságot eredményeztek. A SEAT Csoport alkalmazotti létszáma 2017-ben összességében 185 fővel növekedett, és az idén eddig 265 új alkalmazottat vettek fel. Ezen túl, amint azt a SEAT kollektív szerződésében rögzítették, az alkalmazottak az elért eredményeknek köszönhetően   prémium bonuszt  fognak kapni, fejenként 700 eurót, ami  majdnem 50 %-kal magasabb a megelőző évben kapott összegnél.

 

Több márka, több piac, több autó és több energia

A márka jövőbeni terveit bemutatva Luca de Meo jelezte, hogy a SEAT növekedése négy pilléren fog alapulni: „több márka, több piac, több autó és több energia.”  Ebben az értelemben az első negyedévben a SEAT beindította a CUPRA-t, ami eddig is a sportosság legtökéletesebb  kifejeződése volt, és mostantól kezdve „olyan márkává kell válnia, amelyik több bevételt eredményez,  új ügyfeleket vonz, elkötelezett   marad a motor versenysport iránt, és zökkenőmentesen integrálja az olyan technológiákat, mint az elektromos és a hibrid hajtás, az összekapcsolhatóság és a vezetői segédrendszerek, illetve megerősíti az egész SEAT szervezet imázsát, hitelességét és hírnevét”– magyarázta Luca de Meo.

 

A SEAT a   közelmúltban létrehozta a XMOBA-t, egy új céget, amelyik fő célja, hogy azonosítsa, tesztelje, értékesítse, illetve befektessen olyan projektekbe, amelyek hozzájárulnak a jövőbeni mobilitást javító új megoldások fellendítéséhez. A XMOBA és a CUPRA csatlakozik a SEAT Metropolis:Lab Barcelonához, a teljességgel a SEAT tulajdonában lévő digitális laboratóriumhoz, amelyet 2017-ben avattak fel, és ami része a Volkswagen-csoport világméretű információ technológiai laboratóriumi hálózatának.   A három új cég  a SEAT-tal együtt lassan már „egy holdingot alkot közös alaptevékenységgel és a kis cégekkel a közös ernyő alatt. Szándékunk az, hogy a legerősebb vállalati struktúra és a start-up-ok agilitásával, rugalmasságával és gyorsaságával rendelkező legjobb megoldást adjuk”

 

Luca de Meo még megerősítette, hogy a SEAT elkötelezett a külvilág felé történő nyitás és a gépkocsi körüli ökoszisztéma létrehozása iránt. Ebben a keretben helyezkednek el az olyan vállalatokkal  elért partneri megállapodások, mint  az Amazon, az  Alexa, a Shazam, a Waze, a Telefónica és a  Saba.  „Mi szeretnénk fontos szereplő lenni az összekapcsolt gépkocsi forradalmában. Az az ambíciónk, hogy ebben éllovasok legyünk!”

 

Luca de Meo arra is rámutatott, hogy a SEAT terjeszkedése  a világban  stratégiájuk másik további pillére. A  vállalat jelenleg a világ 80 országában működik, de csupán az értékesítés 15 %-a esik Európán kívülre. Ebből a szempontból a stratégiai növekedés régiói Észak-Afrika, ahol a SEAT irányítja a Volkswagen-csoport gépkocsi összeszerelő üzemét Algériában, illetve Latin-Amerika és Mexikó, ahol a vállalat a gépkocsik gyártásának megvalósíthatóságát tanulmányozza. Ezen túl a közelmúltban a SEAT Norvégiában és Új-Zélandon jelent meg, így a vállalat ma már mind az öt kontinensen jelen van. A SEAT technikai támogatással és a kutatási és fejlesztési, illetve formatervezési know-how-jával részt vett a Volkswagen Group China és a JAC közös vállalkozásában

 

A növekedés érdekében a SEAT  tovább szélesíti modell kínálatát. Luca de Meo bejelentette, hogy SEAT 2020-ig félévente  vezet be egy-egy új  gépkocsit a  piacra. Luca  de Meo azt is felfedte, hogy 2020 lesz a SEAT elektromos hajtásának  éve az új SEAT Leon plug-in hibrid változat beindításával. Ezt a gépkocsit  a martorelli üzemben fogják gyártani, és legalább 50 kilométeres  önálló hatótávolsággal bír majd. Ezzel elindítják útján a márka első teljesen elektromos gépkocsiját is, amit a Volkswagen-csoport MEB platformján fognak építeni. A SEAT első elektromos hajtású gépkocsijának, amit videón lehetett látni, versenyképes ára lesz, hatótávolsága eléri az 500 kilométert, felszerelik majd a piacon elérhető legfejlettebb összekapcsolhatósági és infotainment rendszerekkel, illetve minimum  a 2. szintű önálló vezetési képességgel látják el.

 

A SEAT elnöke azt is megerősítette, hogy a vállalat elkötelezett marad a sűrített földgázzal hajtott (CNG)  gépkocsik iránt. „ Mi vezetjük a sűrített földgázzal hajtott (CNG)  gépkocsik technikai fejlesztésének projektjét a Volkswagen-csoporton belül. Az Arona TGI-vel ebben az évben beindítjuk a világon egyedüli földgáz hajtású szabadidő autót (SUV).”

 

(*) A SEAT saját pénzügyi nyilatkozatait a Spanyol Általános Könyvviteli Terv alapján készíti el, leányvállalatai nélkül. . A Volkswagen-csoport  nemzetközi számviteli szabványokat (IAS/IFRS) alkalmaz, és konszolidálja a SEAT márka számait.