A Siemens Mobility és az ÖBB digitalizálja ausztriai vasúthálózatát

A Siemens Mobilityvel kötött, az ETCS (Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) további bővítésére vonatkozó, 400 millió euró értékű keretmegállapodás bemutatása.

A Siemens Mobility és az ÖBB (Osztrák Szövetségi Vasutak) digitalizálja az osztrák vasúthálózatot, hogy tovább növelje a közösségi közlekedés vonzerejét. Az ÖBB célja, hogy 2040-re megduplázza Ausztria teljes vasúti rendszerének kapacitását, hogy megbirkózzon a növekvő utasszámmal. Ez a cél most egy kicsit közelebb van: a vasúti üzemeltetés legmodernebb technológiáját – a digitális európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS) – most vezették be és helyezték üzembe a Linz és Vöcklabruck közötti 57 kilométeres útvonalon. A rendszer valós időben szabályozza a vonatok közötti távolságot, valamint azok irányát és sebességét. Ez lehetővé teszi, hogy az útvonal több utast és árut szállítson, és biztosítja, hogy a vonatok megbízhatóbban, pontosabban és biztonságosabban közlekedjenek.

Keretmegállapodás a vasúthálózat további bővítéséről

A Siemens Mobility és az ÖBB-Infrastruktur AG linzi sajtótájékoztatójukon bemutatták a hosszú távú együttműködés keretmegállapodását, és bejelentették az első útvonalszakasz sikeres üzembe helyezését. A megállapodás szabályozza az ETCS 2. szintű rendszer kiterjesztését Ausztria magas szintű vasúthálózatának egészére, az úgynevezett ETCS rádiós irányítóközpontok (Radio Block Centre, RBC-k) létrehozását, amelyek redundánsak lesznek, valamint e létesítmények karbantartását és szervizelését. A projekt megvalósítása során a tervek szerint 2038-ig összesen 21 RBC-t telepítenek, hogy hibamentes lefedettséget biztosítsanak Ausztria magas szintű vasúthálózatán.

Az ETCS 2-es szintű üzemeltetése augusztus elején kezdődött a Linz–Wels–Vöcklabruck és a Wels–Haiding vonalszakaszokon, ami az új keretmegállapodáson alapuló első üzembe helyezést jelentette. Az ezen a szakaszon működő ETCS rádiós irányítóközpont Bécsben található, az útvonalon közlekedő vonatokat pedig Linzben felügyelik és ellenőrzik digitálisan.

Dr. Johann Pluy, az ÖBB-Infrastruktur AG vezérigazgatója:

„A hatékony vasúti infrastruktúra kritikus fontosságú Ausztria klímacéljainak eléréséhez. A vasúti forgalom várható növekedésének és a közutakról való átállásnak a kezelése érdekében nagymértékben támaszkodunk a digitális kezdeményezésekre, és az ETCS 2-es szintje rendkívül fontos eleme a jövő vasútjainak. A Siemens Mobilityvel aláírt keretmegállapodás egy egész Európára kiterjedő pályázaton alapul, és már alig várjuk, hogy a legjobb ajánlattevővel dolgozzunk együtt további vasútvonalak 2-es szintű felszerelésén.”

 Andre Rodenbeck, a Siemens Mobility vasúti infrastruktúráért felelős CEO-ja:

„Büszkék vagyunk arra, hogy az ÖBB-vel együttműködve az osztrák vasúthálózatot 2-es szintű ETCS-berendezéssel szerelhetjük fel, és ennek az útvonalnak az üzembe helyezése fontos mérföldkő az ÖBB ETCS lefedettségének folyamatos bővítésében. Az ETCS rádiós irányítóközpontjaink és innovatív, szoftveralapú DS3 biztonsági platformunk használata jelentősen növeli az útvonalkapacitást, és az osztrák vasúti rendszert a világ egyik legmodernebb rendszerévé teszi.”

Több is lehetséges az ETCS által

Az ETCS 2-es szinttel az adatokat az ETCS rádiós irányítóközpontból GSM-R hálózaton keresztül továbbítják a vonatokhoz. A vasúti sínpár között rögzített elektromágneses elven működő berendezések, az un. balízok a vonat helyzetének meghatározására és az útvonaladatok továbbítására szolgálnak. A pálya üresedési adatait és egyéb információkat az RBC-be kerülnek, majd az RBC engedélyt generál a pályahasználatra, és elküldi a vonatnak. Ez a folyamatos kétirányú adatáramlás jelentősen növeli a vonal átviteli sebességét. Az ezzel az „elektronikus látással” rendelkező vonatok több vágányblokkon való átvezetése jobb kapacitás-kihasználást tesz lehetővé maximális sebesség mellett.

Az ETCS tehát megteremti az optimális sebességgel történő autonóm vezetés alapját. Mindez energiát takarít meg és védi a környezetet. ETCS nélkül nagy távolságokat kell tartani a vonatok között a hosszú féktávolság miatt. A vonatok precíz, csúcstechnológiás nyomonkövetésének és a mobilkommunikációnak köszönhetően az ETCS csökkenti a követési távolságokat, így több utas és áru szállítható rövidebb idő alatt.

Ezek az előnyök már az ETCS-sel felszerelt vasútvonalakon, például a Bécs–Breclav, a Bécs–St. Pölten vagy a Kufstein–Brenner útvonalakon is tapasztalhatóak. A rendszert folyamatosan bővítik azzal a céllal, hogy az összes osztrák magas szintű és fővonalat modern 2-es szintű ETCS-sel szereljék fel. Az ÖBB-Infrastruktur AG 2026-ig 200 millió eurót fektet a vonatbefolyásoló rendszer kiépítésére, és a keretmegállapodásban összesen mintegy 900 millió eurót különített el az ETCS-re és a vonatvezérlésre. Az egész Európában szabványként működő ETCS a határokon átnyúló utazásokat is sokkal könnyebbé teszi, a nemzetközi célállomásokra történő utazások pedig kényelmesebbek és rövidebbek lesznek. A keretmegállapodás jelentős újítása a DS3 platform használata, amelyet 2020 novembere óta sikeresen alkalmaznak az alsó-ausztriai Achau vasútállomás biztosítóberendezésének kísérleti projektjében. A digitalizálásnak köszönhetően az ÖBB jelentősen magasabb költséghatékonyságot ér el az alacsonyabb beruházási és karbantartási költségek révén.

DS3 platform: A felhőalapú biztosítóberendezés alapjai

A DS3 (Distributed Smart Safe System) a Siemens Mobility új szoftverplatformja a meglévő alkalmazások, például az ETCS vagy a biztosítóberendezések COTS-alapú szabványos, nagy teljesítményű platformra történő áttelepítését szolgálják, amely többmagos technológiát és új kommunikációs koncepciót használ egy teljesen IP-alapú rendszerarchitektúrához. A DS3 lehetővé teszi az ETCS vezérlőközpontok további optimalizálását és nagyobb rugalmasságát.

Az ÖBB és a Siemens Mobility együttműködésében a már most DS3 platformon futó rendszerek mellett az összes RBC-t is DS3-ra telepítik át.