A Skoda a rali-világbajnokságban történt bemutatkozásának 25. évfordulóját ünnepli

  • A Škoda 25. évfordulóját ünnepli rali-világbajnokság (WRC) debütálása óta
  • Az Octavia WRC 1999-ben csatlakozott a világ legjobb ralisorozatához
  • A Škoda Motorsport azóta a Fabia WRC, a Fabia S2000, a Fabia R5, a Fabia R5 Evo, a Fabia Rally2 és a Fabia Rally2 Evo és a Fabia RS Rally2 modelleket mutatja be.
  • A Škoda Oliver Solberggel és Elliott Edmondsonnal kezdi a szezont a Fabia RS Rally2 volánja mögött a Rallye Monte-Carlo Rallyn január 25-28.
  • Milton Keynes, 2024. január 26. – A Škoda negyedszázados versenyét ünnepli az FIA Rally Világbajnokságban (WRC). Az új szezon ezen a hétvégén a Monte-Carlo Rallye-val (január 25-28.) indul, amely 17 szakaszt és 324 kilométernyi alpesi utat érint a Hercegségtől északra. A svéd Oliver Solberg és a brit navigátor, Elliott Edmondson vezeti a Škoda csapatát a Fabia RS Rally2-n.

Exkluzív Skoda podcastok a Begurulva és a podCARs oldalakon, valamint spotify (ITT és ITT) és youtube (ITT és ITT) csatornáinkon!

Miután 2023-ban Andreas Mikkelsennel megszerezte a WRC2-es versenyzői címet, a Škoda Motorsport további sikereket keres a 2024-es motorsport-szezonban. A 92. Monte Carlo Rally az új WRC-szezon első versenye, az Oliver Solberg és Elliott Edmondson duó legutóbb a Fabia RS Rally2 pilótájaként jelent meg a WRC2-ben.

A Škoda Rally Cars története
Octavia WRC – 1999

Egy éves teszt- és fejlesztési ütemterv után a Škoda Motorsport 1999-ben a Monte-Carlói Rallyn debütált a vadonatúj Octavia WRC-vel. A Škoda Octavia WRC-t egy turbófeltöltős, kétliteres, ötszelepes technológiás motor hajtotta. Teljesítménye 221 kW (300 LE); a nyomaték kezdetben 500 Nm volt 3250 ford./percnél, majd 600 Nm-re emelkedett. Az autó saját tömege 1230 kg volt, ami az előírásokban meghatározott minimum volt. Az összkerékhajtással kombinálva ez tette az Octavia WRC-t a legdinamikusabb versenyautóvá a Škoda motorsport-történelmében addig a pontig.

Az 1999-es szezon utolsó versenyén a belga Bruno Thiry majdnem dobogós helyezést ért el, összesítésben a negyedik helyen végzett. Mindössze egy szezon alatt az Octavia WRC a rajtrács abszolút újoncából félelmetes versenyzővé fejlődött. Az Octavia WRC további három és fél évig versenyzett, majd a 2003-as szezonban visszavonult, a 2001-es Safari Rally legjobb harmadik helyével, Armin Schwarz jóvoltából.

Fabia WRC – 2003

Az Octaviát a Fabia WRC vette át, amely első versenyen indult a Németország Rallyn.

A Škoda Fabia WRC-t – sorozatgyártású társával ellentétben – turbófeltöltős, vízhűtéses négyhengeres benzinmotor hajtotta, kétliteres lökettérfogattal. Teljesítménye 221 kW (300 LE), maximális nyomatéka 600 Nm. Az erőt mind a négy kerékre egy szekvenciális hatfokozatú sebességváltó és három aktív differenciálmű közvetítette. A McPherson felfüggesztés elöl keresztlengőkarokat, hátul két lengőkarokat és egy futókart tartalmazott, míg minden keréken a tárcsafékek biztosították a megbízható lassítást. Az előírásoknak köszönhetően a Škoda homologizációs célból módosított első lökhárítót is beépített a sorozatgyártású Fabia RS-be, amivel a jármű teljes hosszát a négy méteres jelölésen túlra növelték, ahogyan azt szükséges volt.

Figyelemre méltó eredményt ért el 2005-ben a WRC egyik legismertebb karaktere és 1995-ös bajnoka, a néhai Colin McRae. A Wales Rally GB-n a hetedik helyet szerezte meg a Fabián, az év utolsó versenyén Ausztráliában pedig összetettben a második helyen futott, mielőtt egy problémás kuplungcsere miatt visszavonult volna.

A Škoda 2005 végén kilépett, két privát csapat versenyzett a gyári támogatással 2006-ban és 2007-ben a Fabia WRC-vel.

Fabia S2000 – 2009

2009 áttörést jelentett a Mladá Boleslav csapat számára, amikor megkezdődött a második generációs Fabia-ra épülő Škoda Fabia S2000 projekt. Ezzel a projekttel a Škoda Motorsport először lépett be a rali-világbajnokságba (PWRC kategória) és az Intercontinental Rally Challenge-be (IRC). Ezzel egy időben elindított egy modern ügyfélprogramot, amely kétségtelenül az egyik legsikeresebb az eddigieknél.

Összesen 63 Fabia S2000 modell került a vásárlókhoz versenyajánlatként, amellyel 50 hazai és nemzetközi címet sikerült elnyerniük. A gyári csapat ebben az időszakban is nagyon sikeres volt, köszönhetően a Juho Hänninen, Jan Kopecký és Esappeka Lappi triónak.

Andreas Mikkelsen lett a 2011-es Intercontinental Rally Challenge versenyzői bajnoka, miután megnyerte a Ciprusi Ralit gyárilag előkészített Škoda UK Motorsport Fabia S2000-ével.

Bár a Škoda Fabia S2000 nagyon magasra tette a lécet eredményeivel, utódja, a Škoda Fabia R5 ügyesen felülmúlta, és minden idők legsikeresebb projektjeként vonult be a történelembe.

Fabia R5, R5 Evo, Rally2, Rally2 Evo – 2015

2015-ben az R5 előírásai felváltották az S2000 szabályait, a WRC2 bajnokság felváltotta az SWRC-t, és ugyanazt a naptárt és szakaszokat használta, mint a WRC.

Ahhoz, hogy továbbra is versenyezzen, a Škodának új autóra volt szüksége, a Fabia R5-re. Speciálisan tervezett 1,6 literes turbómotorja volt, amely 282 LE-t és 420 Nm nyomatékot produkált. Négykerék-meghajtással, rally-spec McPherson felfüggesztéssel és ötfokozatú szekvenciális sebességváltóval is rendelkezett.

A Fabia R5 osztályvezetőnek bizonyult, és a 2015-ös portugáliai első rali összesítésében a második helyen végzett. A Škoda Motorsport 2015-ben, 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban megszerezte a WRC2 Teams címet, valamint a versenyzői címeket ezekben az években. 2019-ben és 2021-ben is. Ekkoriban a Fabia R5 mechanikusan R5 Evo-vá fejlődött, amelyet később Fabia Rally2 Evo névre kereszteltek, mivel a szabálykészlet új címet kapott.

Több mint 450 harmadik generációs Fabia rallyautó készült az R5-től a Rally2 Evo-ig, így nemcsak a valaha volt legsikeresebb Škoda rallyautó, hanem a legkelendőbb is.

Fabia RS Rally2 – 2023

A Fabia R5 Evo abroncsnyomait követte a 2022 júniusában bemutatott Fabia RS Rally2. Az RS Rally2 1,6 literes turbófeltöltős négyhengeres, 289 LE-s motorja, jobb aerodinamikai teljesítménye és újratervezett ötfokozatú szekvenciális sebességváltója. és négykerék-meghajtású rendszer, továbbfejlesztett tartósság és – ami minden raliautó esetében a legfontosabb – fokozott biztonság. Az autóban hat réteg szénszál és kevlár található, amelyek megvédik a vezetőt és a társvezetőt az oldalsó ütközésektől, egy ütéselnyelő habréteg pedig további védelmet nyújt.

Andreas Mikkelsen a Fabia RS Rally2 volánjánál 2023-ban négy győzelmet és egy harmadik helyet szerzett a pilóták címe felé vezető úton, 33 ponttal a második helytől.

Szintén 2023-ban, de a WRC-től távol, Sébastien Loeb, minden idők legeredményesebb WRC-pilótája kilenc világbajnoki címével először vezetett Škodát az Azori-ralin, a 2023-as Tour European Rally harmadik fordulójában, és győzött. 19,2 másodperccel.

2024

A 2024-es WRC-szezonban 13 fordulót és a január 25-28-ig tartó szezonnyitó Monte-Carlo Rallyt a Škoda Motorsport ismét a világ legnehezebb rallye szakaszain fog versenyezni, de ezt egy fenntarthatóságtudatosabb módon.

Az RS Rally2 üzemanyagrendszerét úgy tervezték, hogy fosszilis mentes, szénsemleges P1 WRC üzemanyaggal működjön. Ezenkívül a buborékfóliák cseréje a pótalkatrészek papírbetétjére évente 180 kg műanyaghulladékot csökkent, és a biokompozit autóalkatrészek tovább csökkentik a környezetterhelést.