A Skoda legyártotta az aktuális sebességváltó-generáció 12 milliomodik példányát
A ŠKODA AUTO június 28-án legyártotta 12 milliomodik sebességváltóját. Jelenleg három váltóműtípus, az MQ 200, az MQ/SQ 100 és a DQ 200 készül, amelyeket a ŠKODA modelljeibe, illetve a Volkswagen-csoport további márkáinak járműveibe építenek.
Amint Dr. Michael Oeljeklaus, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a termelés és a logisztika területeiért felelős tagja hangsúlyozta: „E 12 millió sebességváltó jól mutatja kollektívánk elkötelezettségét a főegységgyártás területén, amely igen fontos szerepet játszik a ŠKODA termelésében. Gyárainkban sorozatban immár ötödik éve állítunk elő több mint egymillió váltóművet a ŠKODA és a vállalatcsoport más márkáinak modelljei számára.”
A ŠKODA AUTO háromféle sebességváltót készít Mladá Boleslavban és Vrchlabíban a Volkswagen-csoport számára. A márka székhelyén, Mladá Boleslavban az MQ 200 mellett az MQ/SQ 100 típusú váltóműveket állítják elő, míg Vrchlabíban 2012 óta folyik a DQ 200 kettős tengelykapcsolós automata sebességváltók (DSG) gyártása.
A 2018-as év során a ŠKODA AUTO 371 700 MQ 200, 231 300 MQ/SQ 100, valamint 538 759 DQ 200 kettős tengelykapcsolós sebességváltót készített, ezzel tavaly összesen több mint 1 141 700 váltómű került le szerelőszalagjairól. Az összes sebességváltótípus együttes termelési volumene elérte a napi mintegy 4800 darabot.
Az első sebességváltót még 1905-ben a Voiturette A modellbe, a Laurin & Klement márka első autójába építették. A váltómű a kapcsolókulisszával szerelt, hátsókerékhajtású jármű közepén kapott helyet.
Az MQ 200 már 2000 óta készül Mladá Boleslavban és 1,0, illetve 1,6 literes benzinmotorok mögé építik, a ŠKODA, valamint a vállalatcsoport Volkswagen, Audi és SEAT márkáinak modelljeibe. A ŠKODA ez idő alatt összesen 7 210 300 példányt gyártott e váltóműből. Az MQ 200 napi termelési volumene jelenleg meghaladja a napi 1600 darabot.
Az MQ 100/SQ 100 sebességváltókat eredetileg a Volkswagen-csoport „Új Kisautó-családja” („New Small Family”) számára (ŠKODA CITIGO, VW up! és SEAT Mii) tervezték és 2011 óta Mladá Boleslavban készülnek. Az MQ 100/SQ 100 váltóművek emellett a ŠKODA FABIA modellekben és a Volkswagen-csoport további kisautóiban 1,0 literes benzinmotorok mögött látják el az erőátvitel feladatát. 2019 júniusban a ŠKODA kétmilliomodik ilyen váltóművét is legyártotta, s jelenleg naponta több mint 900 darabot készít belőlük.
A DQ 200 hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós automata sebességváltók (DSG) 2012 óta készülnek Vrchlabíban és kategóriájuk legkorszerűbb váltóművei közé tartoznak. Napi 2200 darabos termelése mellett a ŠKODA AUTO máris 2 749 800 darabot állított elő belőle. Ez a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós automata váltómű (DSG) szintén a ŠKODA, illetve a vállalatcsoport további modelljeibe kerül. A gyártás során a ŠKODA AUTO olyan Ipar 4.0 technológiákat alkalmaz, mint például az együttműködő robotok, amelyek a mechatronikai szerelési folyamat egyik legérzékenyebb lépése, a kapcsolódugattyú behelyezése során segítik a dolgozókat.
Vrchlabí gyárának következetes átalakítása az Ipar 4.0 szerint
Mélyreható átalakítása keretében a ŠKODA AUTO 2012-ben járműgyárból szupermodern főegység-üzemmé alakította át Vrchlabí termelési helyszínét. Mindössze 18 hónap alatt új gyárcsarnok épült, a meglévőek pedig átfogó korszerűsítésen estek át. Napjainkban Vrchlabí a Volkswagen-csoport legkorszerűbb termelési helyszíneinek egyike.
Az Ipar 4.0 szerinti együttműködő robotok és további technikák alkalmazásáért Vrchlabí gyára már számos elismerésben részesült. Az úgynevezett handling-robot például gépek tucatjait látja el alkatrészekkel, a kiürült tartókat pedig visszaszállítja a raktárba. 2015-ben e termelési helyszín az európai feldolgozóipar egyik legtekintélyesebb díjaként az „Év Gyára” („Factory of the Year”) kitüntetésben részesült.