A Skoda legyártotta az aktuális sebességváltó-generáció 12 milliomodik példányát

A ŠKODA AUTO június 28-án legyártotta 12 milliomodik sebességváltóját. Jelenleg három váltóműtípus, az MQ 200, az MQ/SQ 100 és a DQ 200 készül, amelyeket a ŠKODA modelljeibe, illetve a Volkswagen-csoport további márkáinak járműveibe építenek.

Amint Dr. Michael Oeljeklaus, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a termelés és a logisztika területeiért felelős tagja hangsúlyozta: „E 12 millió sebességváltó jól mutatja kollektívánk elkötelezettségét a főegységgyártás területén, amely igen fontos szerepet játszik a ŠKODA termelésében. Gyárainkban sorozatban immár ötödik éve állítunk elő több mint egymillió váltóművet a ŠKODA és a vállalatcsoport más márkáinak modelljei számára.”

A ŠKODA AUTO háromféle sebességváltót készít Mladá Boleslavban és Vrchlabíban a Volkswagen-csoport számára. A márka székhelyén, Mladá Boleslavban az MQ 200 mellett az MQ/SQ 100 típusú váltóműveket állítják elő, míg Vrchlabíban 2012 óta folyik a DQ 200 kettős tengelykapcsolós automata sebességváltók (DSG) gyártása.

A 2018-as év során a ŠKODA AUTO 371 700 MQ 200, 231 300 MQ/SQ 100, valamint 538 759 DQ 200 kettős tengelykapcsolós sebességváltót készített, ezzel tavaly összesen több mint 1 141 700 váltómű került le szerelőszalagjairól. Az összes sebességváltótípus együttes termelési volumene elérte a napi mintegy 4800 darabot.

Az első sebességváltót még 1905-ben a Voiturette A modellbe, a Laurin & Klement márka első autójába építették. A váltómű a kapcsolókulisszával szerelt, hátsókerékhajtású jármű közepén kapott helyet.

Az MQ 200 már 2000 óta készül Mladá Boleslavban és 1,0, illetve 1,6 literes benzinmotorok mögé építik, a ŠKODA, valamint a vállalatcsoport Volkswagen, Audi és SEAT márkáinak modelljeibe. A ŠKODA ez idő alatt összesen 7 210 300 példányt gyártott e váltóműből. Az MQ 200 napi termelési volumene jelenleg meghaladja a napi 1600 darabot.

Az MQ 100/SQ 100 sebességváltókat eredetileg a Volkswagen-csoport „Új Kisautó-családja” („New Small Family”) számára (ŠKODA CITIGO, VW up! és SEAT Mii) tervezték és 2011 óta Mladá Boleslavban készülnek. Az MQ 100/SQ 100 váltóművek emellett a ŠKODA FABIA modellekben és a Volkswagen-csoport további kisautóiban 1,0 literes benzinmotorok mögött látják el az erőátvitel feladatát. 2019 júniusban a ŠKODA kétmilliomodik ilyen váltóművét is legyártotta, s jelenleg naponta több mint 900 darabot készít belőlük.

DQ 200 hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós automata sebességváltók (DSG) 2012 óta készülnek Vrchlabíban és kategóriájuk legkorszerűbb váltóművei közé tartoznak. Napi 2200 darabos termelése mellett a ŠKODA AUTO máris 2 749 800 darabot állított elő belőle. Ez a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós automata váltómű (DSG) szintén a ŠKODA, illetve a vállalatcsoport további modelljeibe kerül. A gyártás során a ŠKODA AUTO olyan Ipar 4.0 technológiákat alkalmaz, mint például az együttműködő robotok, amelyek a mechatronikai szerelési folyamat egyik legérzékenyebb lépése, a kapcsolódugattyú behelyezése során segítik a dolgozókat.

Vrchlabí gyárának következetes átalakítása az Ipar 4.0 szerint
Mélyreható átalakítása keretében a ŠKODA AUTO 2012-ben járműgyárból szupermodern főegység-üzemmé alakította át Vrchlabí termelési helyszínét. Mindössze 18 hónap alatt új gyárcsarnok épült, a meglévőek pedig átfogó korszerűsítésen estek át. Napjainkban Vrchlabí a Volkswagen-csoport legkorszerűbb termelési helyszíneinek egyike.

Az Ipar 4.0 szerinti együttműködő robotok és további technikák alkalmazásáért Vrchlabí gyára már számos elismerésben részesült. Az úgynevezett handling-robot például gépek tucatjait látja el alkatrészekkel, a kiürült tartókat pedig visszaszállítja a raktárba. 2015-ben e termelési helyszín az európai feldolgozóipar egyik legtekintélyesebb díjaként az „Év Gyára” („Factory of the Year”) kitüntetésben részesült.