A Stellantis Heritage bemutatja az exkluzív 4C – Collezione GT „Nicola Larini” szériát
- A Stellantis Heritage által megálmodott, három említésre méltó modellből álló, új 4C – Collezione GT „Nicola Larini” kollekció az Alfa Romeo és a német túraautó-bajnokság (DTM) 1993-as bajnoka, Nicola Larini közötti, megbonthatatlan kapcsolatot ünnepli.
- Mindhárom jármű egyedi színvilágot — Pine Green, Plum Red és Ochre Yellow — kap, amelyeket az 1970-es évek ikonikus Giulia GT modelljének eredeti színei ihlettek.
- A „Reloaded by Creators” program keretében megvalósuló három gyűjtői példányt olyan részletek teszik teljesen egyedivé, mint Nicola Larini aláírása, amely a motorházfedelet és a műszerfalat díszíti; a különleges kárpitozás; vagy az első és hátsó lökhárítókon látható, fehér dekorrészletek.
- A projektet a napokban mutatták be egy videóban (link), amelyben Nicola Larini mellett Alessandro Ravera, a Stellantis Heritage munkatársa, valamint Alessandro Maccolini, a 4C formatervezője is részt vett.
Az Alfa Romeo, Fiat, Lancia és Abarth történelmi hagyatékának gondozásával megbízott Stellantis Heritage részleg az Alfa Romeo és Nicola Larini – aki 1993-ban az Alfa Romeo 155 V6 TI-vel szerzett bajnoki címet a DTM-ben – közötti, megbonthatatlan kapcsolat előtti tisztelgésképpen álmodta és valósította meg a 4C – Collezione GT „Nicola Larini” projektet. Ennek a projektnek a keretében három egyedülálló, rendkívül látványos példányt építenek abból a szupersportautóból, amellyel az Alfa Romeo 2014-ben visszatért az Amerikai Egyesült Államok piacára.
A projektet a mai napon mutatták be egy videóban (link). A Torinóban, az Officine Classiche műhelyében, valamint a Centro Stile Alfa Romeo virtuális termében megrendezett eseményen Nicola Larini mellett részt vett Alessandro Ravera, a Stellantis Heritage részleg különleges járművekért felelős igazgatója, valamint Alessandro Maccolini, a 4C egykori formatervezője, aki jelenleg az Alfa Romeo Design projekt-menedzsereként tevékenykedik. A lélegzetelállító videó előzetes betekintést enged a három gyűjtői példány részleteibe, és kiemeli exkluzív stílusjegyeiket.
A 4C emlékmodellek megépítésének a gondolata nem véletlenszerűen született meg. Nicola Larini mindig is rajongással tekintett erre a modellre. Rendkívül sokra tartotta azon jellemzőit, amelyeket csak egy profi autóversenyző tud igazán nagyra értékelni – kis tömegét, sebességét, kezes közvetlenségét, és tapadását.
Az Alfa Romeo múltjának legendás típusai által ihletett, merész, áramvonalas formavilággal felvértezett 4C különösen sportos modell volt: két kagylóülésével, hátsókerék-hajtásával és a kompakt sportautók mezőnyében ma is különlegességnek számító középmotorjával világszerte megborzongatta az Alfa Romeo márka rajongóit.
„Hogy milyen érzelmeket ébreszt bennem az Alfa Romeo 4C?” – kezdte a visszaemlékezést Nicola Larini. „Nem is tudnám elmondani, olyan sokfélét. De sokkal szívesebben beszélnék érzésekről az érzelmek helyett, hiszen valódi tesztpályán: Baloccóban nyílt lehetőségem vezetni, megismerni és teljesen kiismerni a modellt. Kitapasztalhattam legvégső határait, és megértettem, hogy bár közúti használatra szánták, valójában a versenypályára született. Képességeinek köszönhetően csak az értheti meg, mennyire biztonságos és magabiztos, aki a határon autózik vele. Ugyanakkor eléggé kényelmes ahhoz, hogy átlagos kisautóként használjuk, mégis páratlan teljesítményre képes, nem utolsósorban a biztonság terén. Nem vezettem még autót, amelyet nagy sebességnél könnyebb lett volna kézben tartani – márpedig a nagy teljesítményű autóknál ez a legfontosabb szempont. Meggyőződésem, hogy az autórajongók örök időkre a szívükbe zárták a 4C-t, és ez hatványozottan érvényes lesz azokra az új tulajdonosokra, akik a nevemet viselő, új kollekcióból választanak maguknak autót. Bízom benne, hogy a legkiválóbb sportos vezetési élményben lesz részük.”
A Stellantis Heritage „Reloaded by Creators” programjának keretében megvalósuló, három exkluzív 4C „Nicola Larini” már létező járművek átalakításával jön létre. A toszkánai versenyző, a Stellantis Heritage és a Centro Stile Alfa Romeo által közösen kiválasztott, lebilincselő színkombinációk meghatározó szereppel bírnak a három autó karaktere szempontjából; egyben hűek az olasz márka azon hagyományához, hogy rendkívül merészen választ jellegzetes, emlékezetes karosszériaszíneket. A 4C – Collezione GT „Nicola Larini” kivitelhez az 1970-es évek ikonikus típusának, a Giulia GT modellnek az eredeti karosszériaszínei szolgáltak közvetlen inspirációként: a Pine Green, a Plum Red és az Ochre Yellow (fenyőzöld, szilvapiros, okkersárga) mellé mindhárom esetben az első és a hátsó lökhárítót díszítő fehér részletek társulnak.
„Nicolával együtt választottuk ki a Pine Green, Plum Red és Ochre Yellow árnyalatokat. Ezek a színek szerves részét képezik az Alfa Romeo történelmének, hiszen az 1970-es években bemutatott Giulia GT és GTV modellek palettáján is szerepeltek.” – mondta Alessandro Maccolini. „A 4C esetében valamelyest módosítottuk az árnyalatokat, hogy jobban harmonizáljanak a karosszériával. Ezen kívül a modell motorsport-hagyományai előtti tisztelgésként speciális grafikákat alkalmaztunk, hogy minden modellnek egyedi megjelenést kölcsönözhessünk. Nicola javaslatait megfogadva igyekeztünk az utastérben is versenyhangulatot ébreszteni. Ezért például fekete mikroszálas anyagot alkalmazva szüntettünk meg mindennemű csillogást vagy fényvisszaverődést, anélkül, hogy ennek érdekében kompromisszumot kellett volna kötnünk az ülések és a kormánykerék tapadása terén.”
A kiválasztott három élénk, élettel teli árnyalat még inkább kihangsúlyozza az Alfa Romeo szupersportautójának szoborszerű formavilágát. A még erőteljesebb hatást szolgálja, hogy a műszerfalat a márka logója, valamint Nicola Larini aláírása díszíti – magától értetődő párosítás ez, hiszen a hosszú évek során szorosan összefonódott egymással ez a két név. Szintén különlegesek a könnyűfém keréktárcsák, amelyek festése harmonizál az adott karosszéria színével. A pilóta szignója az utastérben, a műszerfalon is megtalálható. A felület speciális kárpitozását a karosszéria színével harmonizáló elemek díszítik, kihangsúlyozva ezeknek a lenyűgöző, különleges modelleknek az egyediségét.
A gyűjtők, illetve a márka nemzetközi rajongótáborának tagjai számára tervezett Alfa Romeo 4C „Nicola Larini” már megrendelhető; a gyártást, a tanúsítvány kiállítását és magát az értékesítést közvetlenül az a Stellantis Heritage részleg intézi, amelynek feladata, hogy gondozza és megóvja az Alfa Romeo, FIAT, Lancia és Abarth márkák történelmi hagyatékát. További tájékoztatásért keresse fel a részleg weboldalának erre a célra kialakított részét (link), vagy írjon e-mailt a heritage@stellantis.com címre.
„Ezek a nagyszerű autók ugyanannyira sportosak, mint amennyire pompázatosak. Mindhármat az Alfa Romeo Classiche által kiállított eredetiségi tanúsítvánnyal együtt adjuk majd át új tulajdonosának.” – mondta zárásképpen Alessandro Ravera. „Szeretnénk emlékeztetni arra, hogy Larinit a 2024-es 1000 Miglia apropóján vontuk bele ebbe az új projektbe: ezen ugyanis az 1954-es Alfa Romeo 1900 Sport Spider egy szépséges példányával fog részt venni. Minden motorsport-rajongó számára ünnepnap, hogy a bajnok visszatér az Alfa Romeo versenyrészlegéhez; fokozottan igaz ez a márka rajongóira. Tisztában vagyunk azzal, hogy a mai napon, a 4C – Collezione GT „Nicola Larini” bemutatásával újabb feledhetetlen élményt biztosítunk az Alfa Romeo világának összes tagja számára, amint a márka legnagyobb becsben tartott értékeit igyekszünk megragadni.”
Nicola Larini és az Alfa Romeo drámai győzelmei a túraautó-bajnokságban
1992 és 2007 között az Alfa Romeo uralta a túraautó-versenyzést. Először a 155-össel, majd a 156-ossal írtak motorsport-történelmet, amint a márka több tucat győzelmet könyvelhetett el az olasz, német, brit és spanyol bajnokságokban. Az első sikerek még 1992-ben születtek, amikor Nicola Larini az Alfa Romeo 155 GTA-val megnyerte az olasz Superturismo bajnokságot. Egy évvel később a 155 V6 TI diadala következett a német túraautó-bajnokságban, a DTM-ben, a kor legrangosabb túraautó-bajnokságában, ahol a márka minden létező rekordot megdöntött. Az 1990-es évek elején a DTM mezőnye jóformán teljes egészében német gyártók típusaiból állt. Ennek 1993-ban szakadt vége, amikor az Alfa Romeo úgy döntött, hogy hivatalosan is részt vesz a bajnokságban a 155 V6 Ti versenyautóval és két gyári pilótával: Alessandro Nanninivel és Nicola Larinivel. Az autó további példányait félhivatalos csapatok nevezték. A modell bemutatkozása szenzációsan sikerül: az évad első versenyén, a beligumi Zolderben a 155 V6 Ti mindkét futamot megnyerte. A szezon végére a húsz versenyből Larini tizet megnyert, amihez Nannini további kettőt tett hozzá.
Ezen felül mindkét olasz versenyző számos dobogós és pontszerző helyezéssel erősítette a csapat pozícióit, így végül Larini egyéni bajnoki címe mellett az Alfa Romeo megnyerte a konstruktőrök bajnokságát. Ez valósággal sokkolta a német márkákat, akik kénytelenek voltak elismerni, hogy egy olasz márka nyerte meg az 1993-as német túraautó-bajnokságot, méghozzá úgy, hogy abban az évben debütált ezen a rangos versenysorozaton. Ezt követte az 1994-es diadal a brit túraautó-bajnokságban (BTCC), majd további győzelmek a világ legkülönbözőbb szegleteiben. Diadalsorozatát követően a 155-ös 1998-ban átadta a stafétabotot a 156-osnak, amely tovább haladt a győzelem felé vezető úton: tíz év leforgása alatt tizenhárom egyéni és konstruktőri világbajnoki címet szerzett. Sőt, még legutolsó futamát is meg tudta nyerni 2007-ben, amikor az 156-os gyártása már jó ideje leállt.
Versenyre született
A Centro Stile Alfa Romeo által tervezett 4C szupersportkocsi első pillantásra felidézett jó néhány olyan legendás modellt, amelyek meghatározónak bizonyultak a márka története és fejlődése szempontjából. Mindenekelőtt – már csak a modell méretéből és elrendezéséből adódóan is – a 33 Stradale juthatott az emberek eszébe: a szélsőséges mechanikus és funkcionális elvárásokat minimalista stílussal társító jármű, amely a motort és a karosszériát egyaránt feledhetetlen alfa romeós stílusjegyekkel vértezte fel.
Az új modell motorja túlzás nélküli zseniális konstrukció volt: egy közvetlen befecskendezéses, alumínium szerkezetű, soros négyhengeres erőforrás, amely 1750 cm3-es lökettérfogatból 176 kW (240 LE) csúcsteljesítményt állított elő, és amelyhez az Alfa TCT dupla szárazkuplungos sebességváltó csatlakozott, Alfa DNA üzemmód-kapcsolója pedig Race (verseny) pozícióval is rendelkezett. Ezen kívül a kétüléses kupé üres tömege mindössze 895 kilogramm volt, a tömeg/teljesítmény arány pedig 4 kg/LE alatt maradt, ami még a szupersportautók körében is rekordnak számított. A minimális tömeg záloga a szénszálas monocoque vázszerkezet, a karosszériaelemek gyártásánál, illetve a motortérben széles körben alkalmazott alumínium, továbbá a speciális kompozit karosszériaelemek voltak. A csökkentett tömeg és a nagy motorteljesítmény párosa jóvoltából a menetdinamika lélegzetelállító volt. Az autó 4,5 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, végsebessége meghaladta a 250 km/órát. Kanyarban akár 1,1 g oldalirányú gyorsulásra volt képes a 4C, fékezéskor pedig a negatív gyorsulás csúcsértéke elérte az 1,25 g-t. A négyméteres hosszúság és a 2,4 méteres tengelytáv kombinációja kihangsúlyozta, hogy egyrészt milyen kompakt, másrészt milyen dinamikus járműről van szó. Egyszóval a 4C minden ízében Alfa Romeo volt, amely nem csupán közúton csillogtatta meg sportosságát, hanem a versenypályán is, ahol a nagyobb átlagsebességekkel és oldalgyorsulásokkal könnyedén megbirkózva semmihez sem fogható vezetési élményt kínált. Ami a modell motorsport-szellemiségét illeti, elegendő felidézni egyetlen olyan rekordot, amely a nevéhez fűződik: 2013. szeptember 12-én a 4C egy előszériás példánya 8 perc 4 másodperc alatt teljesítette az ikonikus Nürburgring versenypálya 20,8 kilométeres északi nagy körét. A mai napig nem született olyan 250 lóerő alatti, közúti modell, amely túl tudta volna szárnyalni ezt az eredményt.
Jogi nyilatkozat: Virtuális képek, a tényleges autó bizonyos részleteiben eltérést mutathat.