A SUV a világpiac kedvence

Newspaper, eyeglasses, pen, and coffee cup on the table

Az elmúlt évben 730 ezerrel 32,79 millióra nőtt a világszerte eladott SUV-kategóriás autók száma. A teljes mennyiség majdnem egyharmadát Kínában vásárolták meg. Hogy tudjuk mihez viszonyítani, a világpiacon összesen 57,485 millió személygépkocsi kelt el.

A mini és a kisméretű SUV modellek tették ki a forgalom 4, illetve 19 százalékát, a kompakt méret volt a legkelendőbb 48 százalékkal, az ennél nagyobb közepes méretűekből 16 százaléknyi fogyott, a nagyok 11 százalékkal részesedtek, és a főként az Egyesült Államokban népszerű Full Size csoport 2 százalékot ért el.

A gyártók versenyét vitathatatlanul a Toyota vezeti, de a nyomában ott látjuk a Volkswagen és a Hyundai csoportot, majd jócskán lemaradva a 2021-ben a PSA-Citroën és a Fiat-Chrysler (FCA) csoport összeolvadásával létrejött Stellantis Group következik.

Ez utóbbi egyik vezető márkája a Jeep, azonban annak ellenérre, hogy a FIAT és a Chrysler egyesülésekor ez volt a csoport fejőstehene, most azt látjuk, hogy tavaly még hazájában is jelentősen visszaesett az ikonikus amerikai márka forgalma. A Jeep tavalyi 1,11 millió eladott példánya 2014 óta a legalacsonyabb érték volt, ugyanakkor a volumen 13 százalékkal csökkent 2021-hez képest.

Mindez annak ellenére történt, hogy az olasz-amerikai összeolvadást vezénylő Sergio Marchionne 2018 júniusában, egy hónappal a halála előtt azt állította, hogy a Jeep 2022-re megduplázza a 2017-es eladásait, és eléri a 2,7 és 2,8 millió darabot.

Egy ágazati elemző szerint az a baj, hogy elöregedett a modellkínálat, hiszen a Cherokee 2013-ban mutatkozott be, a Renegade 2014-ben, a Compass 2016-ban, a Wrangler pedig 2017-ben, és ha a Stellantis azt akarja, hogy a Jeep újra hasítson a világpiacon, akkor elektromos modellekkel kell előlépnie.

dasblog