A Suzukik öregedtek a leginkább a toplistás gyártmányok közül

Milyen személygépkocsiból fut a legtöbb a magyar utakon? Az újonnan vagy a használtan vásárolt autók között több a dízel meghajtású? Hogyan változott a toplistás gyártmányok átlagos életkora, miként alakult a használtautók importja? A Használtautó.hu idén decemberben ünnepli a 20. születésnapját, a jubileum alkalmából a legnagyobb hazai online autópiac szakértője elemzi a legfontosabb változásokat.

Az elmúlt két évtizedben a felhasználói igények mentén fejlődő Használtautó.hu szakértői csapata a hazai autópiac változásain is folyamatosan rajta tartotta a szemét. A gazdasági világválság, a használtautó-piac újbóli megerősödése és az újautó-piac gyengülése (majd magára találása), a dízelbotrány hatásai és az alternatív meghajtású személygépkocsik terjedése – rendkívül mozgalmas évek állnak mögöttünk. Nézzük meg közelebbről a legérdekesebb trendeket és változásokat!

A KSH legfrissebb, 2018-as adatai szerint összesen 3 641 823 személygépkocsi fut a magyar utakon. Gyártmány szerint a személygépkocsi-állomány aktuális toplistáját (ld. lent) az Opel (487 762), a Suzuki (422 903) és a Volkswagen (355 536) vezeti. A toplista szempontjából több téren is átrendeződés figyelhető meg a 2002-es adatokhoz képest: egyrészt akkoriban még csaknem 1 millióval kevesebb személygépkocsi közlekedett a hazai utakon, másrészt a dobogón az Opelt (308 841) a Lada (295 088) és a Suzuki (218 651) követte. A Ladák száma azóta jelentősen (40 584) visszaesett, míg a Suzukik száma csaknem megduplázódott.

A sereghajtó, már nem forgalmazott gyártmányok ezzel szemben 2002-höz képest nem változtak, azonban számszerűségüket tekintve országos viszonylatban szinte teljesen eltűntek a közlekedésből: Tavria (3 346 helyett 95), Moszkvics (5 278 helyett 411), Datsun/Datsun-Nissan (7 752 helyett 485).

Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője a hazai személygépkocsi-állomány alakulásáról elmondta: „Mára a rendszerváltás előtti modellek száma erősen lecsökkent, a volt KGST-piacos modellek zömében elkoptak és hobbiautó státuszba kerültek. Az autópark jelentős bővülése mellett a gazdasági világválságig, azaz 2007-ig még fiatalodni is tudott a hazai állomány – azt persze meg kell jegyeznünk, hogy a nullaszázalékos hitelek miatt nem feltétlenül egészségesen. Azóta viszont az újautó-eladások visszaesése ismét az autópark öregedését eredményezte, ezen pedig a 2012-től megélénkült import sem tudott érdemben javítani, hiszen a behozott autók többsége 10 évnél idősebb.

Átlagos életkorát tekintve a teljes magyar autóállomány 2002 óta 2,5 évet öregedett (11,7-ről 14,2-re). Ha a leginkább kiugró változásokat nézzük, a legnagyobb „fiatalodást” a Daciáknál (16,2-ről 5,8-re), míg az állomány méretével összevetett, legnagyobb mértékű öregedést a Daewoo-knál regisztrálták (3,8-ról 17,5-re – jelenleg 59 233 található meg belőlük). A toplistás gyártmányok közül a legnagyobb mértékben a Suzuki-állomány korosodott (4,3-ról 14,7-re), de a top 3-ban átlagosan még így is a legfiatalabbnak számít (Opel: 15,3, Volkswagen: 15,6).

A magyar személygépkocsi-állomány átlagéletkorával kapcsolatban Katona Mátyás kiemelte: „Logikusan azon márkák állományának átlagéletkora tud javulni, amelyek jól szerepelnek az újautó-eladásoknál. Ezen még segíthet, ha az állomány idősebb tagjai kikerülnek a forgalomból, ami például a Daciák esetében látható. A már nem, vagy csak kis számban forgalmazottak megöregszenek, kifutnak, amelyek viszont felélednek és jó új eladási számokat mutatnak, azok fiatalodhatnak. Érdekes példa a Suzukié: nagyon sok régi Swift, Wagon R+ és Ignis fut még, ami annak ellenére is növeli az állomány átlagéletkorát, hogy a márka jelenleg is Magyarország kedvenc személyautójának számít.

A jármű gyártmánya Állomány (2018)* Állomány átlagéletkora (2018)*
Opel 487 762 15,3 év
Suzuki 422 903 14,7 év
Volkswagen 355 536 15,6 év
Ford 300 676 12,7 év
Renault 220 066 14,2 év
Skoda 194 630 11,8 év
Toyota 183 359 12,1 év
Peugeot 140 868 14,3 év
Fiat 127 204 16 év
BMW 115 980 13,3 év

*A KSH adatai alapján

Az autópiac változása nemcsak a márkák sorrendje, hanem az üzemanyag-megoszlás változása szerint is érdekes képet mutat. A DATAHOUSE Kft. adatai szerint 2019 első háromnegyedében kis eltéréssel majdnem ugyanannyi új és használt autót állítottak forgalomba (új: 115 106, használt: 117 352), azonban a benzin-dízel arány lényegesen eltér: az újonnan vásárolt autók esetében erősebb a benzin-preferencia (benzin: 73%, dízel: 20%), míg e tekintetben a használtak kiegyensúlyozottabb képet mutatnak (benzin: 50%, dízel: 45%). Nem meglepő, hogy a 2015-ben kirobbant dízelbotrány mindkét szegmensre látványos hatással volt: azóta az új autók esetében 22%-ot, a használtak terén pedig 13%-ot csökkent a dízel meghajtás aránya.

A hibrid meghajtás új személygépkocsiknál 6%-os, használt autóknál 4%-os arányt mutat, az elektromos pedig alacsony bázisról indulva, de stabil növekedés mellett jelenleg 1-1%-on áll. Míg 2009-ben alig pár száz konnektorból tölthető személygépkocsival találkozhattunk a magyar közutakon, 2019-re már több, mint 13 ezret találhatunk.

2010 és 2015 között az újautó-eladásoknál 40-46%-os volt a dízelarány, azóta folyamatos csökkenéssel 20%-ra csökkent a piacrészük. Az importnál még jelentősebb a változás: míg 2010-ben a használtan behozott autók 72%-a dízel volt, idén már csupán 45%-uk. A vevők kisebb, de egyre jelentősebb része kacsint az alternatív meghajtások, a hibrid és elektromos autók felé, az árérzékeny magyar piacon azonban leginkább az amúgy egyre takarékosabb és leginkább megfizethető benzinesekhez pártolnak át a vevők” – mondta az üzemanyag megoszlásról a Használtautó.hu szakértője.

**A DATAHOUSE Kft. adatai alapján

20. születésnapja kapcsán a legtöbb potenciális vásárlót elérő Használtautó.hu online felmérést készített a felhasználói körében, hogy saját felületén keresztül is feltérképezhesse az autóvásárlási szokásokat.