A szolgálati gépkocsival közlekedő kerékpáros főbohóc nem adja fel a rakpart végleges lezárásának ötletét

Karácsony Gergely: „Vissza kell adni a budapestieknek a Dunát”

    A főváros olyan állapotot kíván létrehozni a pesti rakpart átalakításával, ami visszaengedi az embereket a város „főutcájához”, a Dunához – jelentette ki Karácsony Gergely, a Szabad rakpart címmel, az európai mobilitási hét alkalmából megtartott sajtótájékoztatón, Budapesten.

    Az a céljuk, hogy a rakpart a jelenleginél sokkal tágabb társadalmi igényt és sokkal több társadalmi szereplőt tudjon kiszolgálni, ennek érdekében pedig széles körű párbeszédet indítottak útjára szakmai és civil szervezetek bevonásával – közölte a főpolgármester a 2-es villamos vonala alatti viadukt helyiségben megtartott rendezvényen.


    Szerinte ahogy most kinéz a rakpart, az senkinek sem jó, egy sokkal zöldebb rakpartra lenne szükség, ami nem csupán a közlekedést tudja kiszolgálni.


    A politikus felidézte, hogy Budapest valójában a Duna révén jött létre, és a város egyesítése a hidak megépítése nélkül nem valósult volna meg.


    Ezért a rakpart, aminek a neve is jelzi, hogy régebben rakodópartként, vagyis közösségi térként szolgált a többi között a vásárok rendezése miatt, meghatározza a város karakterét. Ezt a komplexebb funkciót kívánják visszaadni az átalakításával – fűzte hozzá.


    Emlékeztetett: a választási programjában a rakpart időszakos megnyitásait vállalta.


    Karácsony Gergely közölte, már elindult a rakpart hosszú távú hasznosításának tervezése, ám a megvalósításhoz szükségesek az európai uniós források.


    Sipka Gábor, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese azt hangsúlyozta, hogy az autóklub nem ellenzi az átalakítást. Ugyanakkor szeretnék, hogy a város mindenki számára, így az autósok számára is élhető legyen. Vagyis úgy alakítsák át a rakpartot, hogy ne lehetetlenüljön el a közlekedés.


    Közlése szerint ennek érdekében a kezdetektől részt vesznek a rakpart átalakításáról szóló egyeztetésekben és örülnek az együttműködésnek.


    Lohász Cecília a VALYO Város és Folyó Egyesület projektmenedzsere úgy fogalmazott: kényelmesen végigsétálható rakpartot szeretnének és azt, hogy több olyan hely legyen a belvárosi Duna-parton, ahol meg lehet érinteni a folyót.


    Úgy vélekedett, hogy az elmúlt években indult kezdeményezések – a Pesti rakpart, vagy a Szabadság híd alkalmi megnyitása a gyalogos forgalom előtt – sikeresek voltak.    Az idén júniustól például kétszáz kulturális és sportesemény valósult meg a rakparton – mondta Lohász Cecília.


    Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke arról beszélt, hogy már húsz szervezettel működnek együtt az átalakítás tervezése során, és monitoringrendszerrel kívánják vizsgálni a rakpart átalakításának hatását, hogy pontos számadatokat kapjanak.


    Az is a céljuk, hogy a pesti rakpart, a budaival ellentétben ne az átmenő forgalmat, hanem elsősorban a pesti belső kerületek forgalmát szolgálja – tette hozzá.


    Hangsúlyozta, hogy a Duna Aréna és az atlétikai stadion közötti csaknem 10 kilométer hosszú pesti Duna-part a főváros legszebb panorámájú közterülete. Ezért már zajlik a Parlamenttől a Szabadság hídig tartó rakpart átalakításának részletes tervezése.


    Ennek keretében hasznosítani kívánják a 2-es villamos vonala alatt található, jelenleg kihasználatlanul álló viadukthelyiségeket is.


    Ugyanakkor a fejlesztés elindításához uniós forrásokat kívánnak felhasználni, ezért szükséges a kormány és az Európai Bizottság megállapodása a források folyósításáról – mondta Balogh Samu.