A Top Gear útmutatója a csodálatos Dakar teherautókhoz
Top Gear összeállított egy listát a Dakaron indult járműtípusokból…
TEHERAUTÓK
A hetvenes évek végén az első Dakarban teherautók voltak támogatásra. Ez érthető, igaz? A teherautók természetüknél fogva meglehetősen nagyok, nagyon hasznosak a dolgok hordozásához és olyan lassúak, mint a YouTuber várakozása.
Aztán elindult egy versenyen belüli nem hivatalos verseny: ki először állítana be tábort aznap a bivouac-ban. És ez is érthető, igaz? Nem fogsz támogatni a rally-támadást anélkül, hogy valamiféle affinitást mutatna a versenyzés iránt, tehát ha lehetősége nyílik az üres sivatagon át robbantani.
Innentől született a teherautó-kategória. De egy analógia megkínozása érdekében, ha valakit apának – és valóban őrült nagybátyjának – lehetne tekinteni, Jan de Rooy az, aki az 1980-as években kezdte meg a teherautó elrendezését. Lehet, hogy egy kicsit kiszabadult a kezéből. Nos, hacsak nem vesszük figyelembe egy 10 tonnás, ikermotoros motorokat, 1200 lóerős DAF – teljes motor-elmozdulattal 23,2 liter, és olyan maximális sebességgel, amely meghaladta az Ari Vatanen rallyautóját – ‘ a kezében ’.
Még most is, a puszta számok – és a teherautó látványa, amely bármilyen józan ész szerint történik, nagyjából lehetetlen – ugyanolyan megdöbbentő, mint a nyolcvanas évek végén. De mivel FIA-tanúsítással rendelkező kategória, még az ilyen őrület is besorolt és szervezett.
A T5 minden teherautóra vonatkozik, decimálisan hegyes utótagokkal, amelyek extra válogatást végeznek – T5.1 sorozatgyártáshoz, T5.2 módosítotthoz és T5.3 támogató teherautókhoz, amelyek maga a rally útvonalon engedélyezettek. Ó, és a nagyobb támogató teherautók, amelyek ténylegesen az eredeti teherautó-szerepet látják el –, támogatva a bivouac – versenyzőit, technikailag T6 besorolásúak, de könnyebb útvonalakat vezetnek minden nap rendeltetési helyére, hogy tábort állítsanak fel és a vízforralót feltegyék.
illusztráció: Peter Greenwood
topgear & google fordító