A Toyota a japán „Szilícium-szigeten” építi fel új akkumulátorgyárát a közeljövő elektromosautó-palettájához

  • ev-battery_1
  • ev-battery_2
  • ev-battery_3
  • ev-battery_4
  • ev-battery_5
  • ev-battery_6
  • ev-battery_7
  • ev-battery_8
  • ev-battery_9

A Toyota fontos lépésre szánta el magát: stratégiai helyen épít új akkumulátorgyártó üzemet. A színhely Japán legdélebbi nagy szigete, Kyushu lesz.

Bár a Toyota nem mond le öntöltő és plug-in hibridrendszereinek fejlesztéséről, sőt nemrég jelentette be, hogy benzinmotorok új generációjának fejlesztésébe kezdett, elkötelezett amellett is, hogy lépést tartson a tisztán elektromos üzemű járművek piacán zajló rohamos fejlődéssel. 

Ezért a Toyota Motors Corporation (TMC) stratégiai döntést hozott legújabb akkumulátorösszeszerelő üzemének helyéről. A döntés logikus és praktikus, hiszen a négy nagy közül a legdélebbi japán szigeten, Kyushun nemcsak a Toyota és Lexus, hanem a termelési lánc más fontos szereplői is jelen vannak.

A japán cégóriás egy ipari parkon belül vásárol földterületet Kyushu északi részén, a Fukuoka prefektúrában, ahol a felépülő üzemet a Toyota akkumulátorgyártó üzleti partnere, a Primearth EV Energy fogja működtetni. 

A Toyota döntése nemcsak emiatt volt szükségszerű, hanem azért is, mert a szigetország Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztériuma egy a Japán ipari biztonságát fejlesztő program keretében vállalta, hogy a teljes beruházás 40%-át állja. 

Így az elektromos autók igazi tudás-, és gyártásközpontja jön létre Kyushun, amelyet azért is szokás Japán Szilícium-szigetének nevezni, mert az elektromos autók önvezető programjaihoz szükséges félvezetők és képalkotó szenzorok gyártói már jelen vannak a térségben. A chipgyártó Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) például a szomszédos Kumamoto prefektúrában építette fel saját üzemét, a Toyota pedig jelentős összeget fektetett be a TSMC gyártóegységébe. A Sony csoport Kumamotóban gyártja azokat a képalkotáshoz elengedhetetlen szenzorokat, amelyek automatizált vezetés során gyakorlatilag az autó szemeiként működnek. További fontos szereplő még a régióban a Mitsubishi Electric és a Rohm, akik az EV-k energiamenedzsmentje számára fontos félvezetőket készítik. 

A Toyota új üzemétől egyébként mindössze 40 km-re van a Toyota Miyata autógyára, ahol jelenleg Lexusokat szerelnek össze. Az évi 430 ezres kapacitású üzemből a termelés mintegy 90%-a ázsiai piacokra kerül. A Toyota középtávú terveiben az szerepel, hogy 2030-ra évente körülbelül 3,5 millió tisztán elektromos járművet értékesít világszerte, és az EV-paletta bővítéséért elsősorban a Lexus márka fog felelni, így logikus, hogy a hamarosan felépülő új üzem is a közeli Lexus-gyárat látja majd el akkumulátorokkal. Mivel az elektromos autók akkumulátorai nagyméretűek és nehezek is, komoly összeget és időt lehet majd megtakarítani azzal, hogy csak a közeli Lexus-üzemig kell őket szállítani. 

A Toyota agresszívebb piaci fellépésére azért van szükség, mert a kínai elektromos autók egyre több vásárlót csábítanak magukhoz Ázsiában is, miközben például a Nissan és Honda kénytelen csökkenteni gyártási darabszámaikat. Így a Toyota új üzeme Kyushun azt hivatott lehetővé tenni, hogy a Toyota és a Lexus EV értékesítései mielőbb növekvő pályára álljanak.

A Toyota bejelentése arról is tájékoztat, hogy a cég 2030-ig öttrillió jen (32 milliárd USD) értékben hajt végre beruházásokat és fejlesztéseket az EV-palettával kapcsolatban, s a pénz nagy részét az akkucsomagok fejlesztésére fordítják majd. Emellett a Toyota egy kisebb, mintegy 300 milliárd jenes fejlesztést is végre fog hajtani a Himeji-üzemben, amely a Toyota és a Panasonic közös vállalkozása. Az új üzem Kyushun egyrészt jelentősen fogja bővíteni a Toyota akkumulátor-összeszerelő kapacitását – a gyártás három helyszínen, Aichi, Hyogo és Shizouka prefektúrában már jelenleg is zajlik -, ugyanakkor nemcsak a mennyiségi fejlődésben, hanem a technológia továbbfejlesztésében is komoly szerep vár rá.

Fotók: Nikkei Asia, Toyota, Seeking Alpha

https://miazablogger.hu/parizs-2024

Tudtad?