A Toyota az 50 éve működő első észak-amerikai gyárát ünnepli
A kaliforniai üzemmel eredetileg az import kisteherautókra kivetett büntetővámot akarta elkerülni a japán autógyártó.
A Toyota első észak-amerikai gyára, a Long Beach-i Toyota Auto Body California szeptember 22-én ünnepelte 50 éves fennállását. Fél évszázados története során az üzem nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Toyota a fejlett gyártástechnológia etalonjává váljon a kontinensen.
A gyár története
Eredetileg az volt a Toyota célja a kaliforniai üzemmel, hogy megkerülje az ún. „csirkeadót”. Ezt a könnyű haszonjárművekre kivetett 25 százalékos vámot az Egyesült Államok 1964-ben vezette be Lyndon B. Johnson elnöksége alatt, válaszul a Franciaország és Nyugat-Németország által az Egyesült Államokból importált csirkére kivetett európai büntetővámokra. Míg az amerikai kormány szerint az intézkedés fő célja a német Volkswagen T2 kisteherautók behozatalának korlátozása volt, valójában más modelleket is hátrányosan érintett a vám, köztük az 1968-ban bemutatott, első generációs Toyota Hilux pickupot is.
A Toyota azonban talált egy kiskaput az amerikai törvényben: alvázfülkés konfigurációkat (tulajdonképpen a teljes teherautót a platót leszámítva) mindössze 4 százalékos vámtarifával lehetett importálni az országba. Mikor a Japánban gyártott Hilux kisteherautók megérkeztek az Egyesült Államokba, csak egy helyben gyártott platót kellett felszerelni az alvázukra, és utána már küldhették is őket az amerikai márkakereskedésekbe.
A Toyota 1971-ben megállapodást is kötött a Long Beach-i Atlas Fabricators céggel, amely 1972 őszétől gyártotta a teherautó-platókat. Annyira sikeres volt az együttműködés, hogy 1974 februárjában a Toyota megvásárolta a teljes gyárat, és átnevezte Long Beach Fabricatorsra. Ez volt a japán vállalat első gyártási beruházása az Egyesült Államokban.
Az üzem nevét 1980 márciusában Toyota Motor Manufacturingre változtatták meg. A TMM nevet később a Toyota Kentucky államban működő összeszerelő üzeme örökölte meg, amely 1988 májusában kezdte meg a termelést. Ezért 1988. június 6-án a kaliforniai üzemet átkeresztelték Toyota Auto Body Californiára, utalva a japán autógyártó Toyota Auto Body nevű, karosszériagyártással foglalkozó leányvállalatára.
A Toyota Auto Body Californiának nagy szerepe volt abban, hogy a Toyota kisteherautók olyan jelentős kereslettel rendelkező modellekké váltak az Egyesült Államokban, mint a fősodorhoz tartozó Corolla és a Camry. 1984-ben a Toyota a General Motors-szal közösen létrehozta a NUMMI nevű járműgyártó üzemet, amely 1991-ben megkezdte a komplett Hilux teherautók összeszerelését az Egyesült Államokban. 2004 és 2008 között a TABC volt az első Egyesült Államokban gyártott Hino haszongépjárművek összeszerelőüzeme.
Ma a TABC üzem préselt fémlemez és alumínium alkatrészeket, hegesztési részegységeket, kormányoszlopokat, katalizátorokat és festett pótalkatrészeket gyárt a Toyota észak-amerikai gyártóüzemei számára (főleg a nagyméretű Tacoma pickuphoz), exportra a Toyota Japánban működő gyáraiba és a Tesla számára is, valamint katalizátorokat és további pótalkatrészeket a Toyota Észak-Amerikában korábban gyártott modelljei számára.
2022 márciusában a TABC vezetése 27 millió dolláros beruházást jelentett be, amelyet a termelési kapacitások növelésére fognak fordítani. A Toyota eddig 485 millió dollárt fektetett be az 12 hektáron elterülő üzembe, amely ma körülbelül 350 embert foglalkoztat.
A Toyota azonban tovább növeli jelenlétét Észak-Amerikában. Ma a japán autógyártó közel 48 ezer embert foglalkoztat közvetlenül a 13 itteni gyárában (amelyek eddig 43 millió autót gyártottak le), és eddig összesen 40,78 milliárd dollárt fektetett be észak-amerikai tevékenységeibe. A legújabb üzem, a Toyota Battery Manufacturing North Carolina (TBMNC) a tervek szerint 2025-től kezdi meg a hibrid és akkumulátoros elektromos járművek újgenerációs lítium-ion akkumulátorainak gyártását Liberty városában.
Ünneplés a közösségekkel
„A TABC csapata 50 éve jelentős szerepet játszik vállalatunk sikerében, alkatrészeket és különböző komponenseket szállítva járműveinkhez” – mondta Chris Nielsen, a Toyota Észak-Amerika terméktámogatási ügyvezető alelnöke és minőségügyi igazgatója a gyárban tartott ünnepségen.
Az évforduló ünnepén a Toyota vezetői bejelentették, hogy 200 ezer dollárt osztanak szét hét civil partnerszervezet között, amelyek a következők:
• Amerikai Vöröskereszt
• Long Beach-i Fiúk és Lányok Klubja
• Kaliforniai Állami Egyetem (Long Beach)
• Kaliforniai Egyenlőségi és Igazságügyi Konferencia
• Children Today (fogyatékkal élő gyerekeket segítő alapítvány)
• Long Beach-i Kereskedelmi Kamara
• US Vets (veterán hajléktalanokat segítő alapítvány)
A közösségi befektetéseken kívül a Toyota két járművet adományozott Rancho Los Alamitosnak és a Long Beach Ronald McDonald House-nak.
„A Toyotának nagyon fontos, hogy felelősségteljes tagja legyen a társadalomnak, és hogy fejlessze a helyi közösségeket” – mondta Jim Zehmer, a TABC elnöke. „Az 50. évforduló alkalmából illik megünnepelnünk alkalmazottainkat, akik mindezt lehetővé teszik, és ezekkel a hozzájárulásokkal megerősítjük a közösséghez fűződő kapcsolatainkat is” – tette hozzá.
Fotók: Toyota