A Toyota az autóipar legnagyobb és legerősebb túlélője
A gazdaság minden területén soha nem látott kihívások várnak a vállalatokra. Az autóiparban egyetlen márka sem készült fel ezekre olyan alaposan, mint a Toyota – derül kia FutureBrand Index 2018-as kiadásából.
Tartalomszolgáltatás saját tartalom nélkül, értékesítés üzletek nélkül, autógyártók, amelyek nem adnak el autókat: a feje tetejére állt a világ, és ez még csak a kezdet. A világ gazdasága olyan mértékű és jellegű átalakuláson esik át, amely jobbára hasznavehetetlenné teszi a bevált recepteket, érvénytelenné a régi szabályokat, az érték fogalmát pedig egészen más síkokra helyezi át. Ebben az új környezetben csak azok tudnak gyarapodni, vagy akár csak talpon maradni, akik készek és képesek alkalmazkodni a fogyasztók új elvárásaihoz.
A négy évvelezelőtt alapított FutureBrand Index a PwC „100 legjobb piacitőkeértékű globális vállalat” listáján szereplő társaságokat helyezi górcsőalá, azonban nem anyagi helyzetüket, hanem fogyasztói megítélésüket veszifigyelembe. Két fő területen – „küldetés[1]”és „élmény[2]”– összesen 18 szempont[3]alapján vizsgálták a világ legnagyobb gazdasági szereplőit, azokat sorolva azélre, amelyekre vonzóként tekint a társadalom: amelyektől örömmel vásárolnak,akár többet is fizetve a szolgáltatásokért vagy termékekért, és amelyeknekmunkavállalóként is szívesen dolgoznának.
A siker kulcsa, hogy a vállalatok képesek legyenek megújítani és újraalkotni az általuk nyújtott márkaélményt, ráadásul ezt össze tudják hangolni a cég piaci és gazdasági küldetésével – például azáltal, hogy előremutató technológiáik mellé hiteles és fenntartható vállalati kultúrát társítanak. Ez utóbbi határozza meg egy vállalat jövőállósági tényezőjét (Future Proof Factor, FPF).
A százas listánmindössze két autógyártó, a Toyota és a Volkswagen kapott helyet; előbbi a 19.,utóbbi az 54. helyen. A globális autóipar két meghatározó szereplőjénekugyanakkor merőben eltérő az FPF értéke: míg a Toyotát a következetesen éskiszámíthatóan a legjobb teljesítményt nyújtó vállalatok közé sorolja azelemzés, a Volkswagen esetében a FutureBrand szerkesztői szerint ennek éppen azellenkezőjéről van szó, így a legalsó, negyedik szintre került a márka. Ezzelösszefüggésben a Toyota a fent említett 18 értékelési részterület mindegyikénfelülmúlja nemcsak a Volkswagent, de az átlagot is, míg a német autógyártószámos szempontból átlag alatt teljesít.
Fotók: Toyota
Táblázat: futurebrand.com
[1] küldetés és jövőkép, változásra inspirál, hiteles, innovatív és hasznos, erőteljes elvekkel és gondolatokkal bír, karakteres és egyedi, nélkülözhetetlen, etikus forrásgazdálkodás és fenntarthatóság , termékeit többre tartják a versenytársakénál
[2] erőteljes személyiség, jól körülírt történet, bizalom, következetes, zökkenőmentes ügyfélélmény, minőségi emberek, élvezetes márka, elősegíti a jólétet, tiszteletben tartja és értékesebbé teszi az emberek életét
[3] egyértelmű, pontosan megrajzolt jövőkép; magával ragadó fogyasztói élmény minden találkozási ponton; erőteljes érzelmi kapcsolódás; fenntartható értékek nyújtása; a kategóriák újraalkotása; a társadalom életének jobbá tétele – ezek a legfontosabb jellemzők, amelyek a jövőre leginkább felkészült vállalatokat jellemzik.