A TOYOTA GAZOO Racing és Ogier drámai finisben maradt le a dobogó legfelsőbb fokáról
A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team és Sébastien Ogier számára úgy tűnt, hogy egymást követő harmadik győzelmüket is megszerezhetik az Olasz Szardínia Rallyn, mielőtt a verseny utolsó kilométerein érkező dráma miatt a lehető legkisebb különbséggel, de lemaradtak a dobogó legfelsőbb fokáról.
Ogier a verseny nagy részében szoros csatát vívott az élen, és bár egy erős szombat délután lehetővé tette, hogy az utolsó napra az élre álljon, a verseny vasárnap is kiélezett maradt, és a döntő Power Stage-re érve mindössze 6,2 másodperc választotta el őt és riválisát, Ott Tänakot. Mégis úgy tűnt, hogy Ogier biztosítani tudja majd a győzelmet, amíg a szakasz utolsó, legdurvább részén az egyik gumija lassú defektet kapott. Ez azt jelentette, hogy ő és navigátora, Vincent Landais végül mindössze 0,2 másodperccel maradt le az összetett első helyről, ami a FIA Rally Világbajnokság történetének eddigi legszorosabb eredményét jelenti – amit egyébként korábban is Ogier tartott, hiszen 2011-ben Jordániában ugyanilyen különbséggel verte meg a mostani csapatfőnökét, Jari-Matti Latvalát. Ogier továbbra is a negyedik helyen áll a pilóták bajnokságában, mindössze 30 pontra az első helytől – annak ellenére, hogy az eddigi hat fordulóból csak négyen szerepelt.
Elfyn Evans szintén 18 pontra csökkentette lemaradását a bajnokság élmezőnyéhez képest, miután Scott Martin navigátorral a negyedik helyen végzett. A pénteki kihívásokkal teli rajtot követően Evans a szombati nap végére az első négy közé tudott felkapaszkodni, majd a zárónapon is javított tempóján, és a vasárnapi szupersorozatban és a Power Stage-ben is a harmadik helyet szerezte meg, összesen 18 pontot begyűjtve.
Takamoto Katsuta szombat délután az összesített harmadik helyen haladt, mielőtt egy váltóprobléma miatt meg kellett állnia Aaron Johnstonnal együtt. Vasárnap újraindultak, és az ötödik legjobb időt érték el a Power Stage-en. A GR Yaris Rally2 a Portugáliában aratott első WRC2-es győzelmét követően sorozatban másodszor nyert a durva kavicsos utakon. Sami Pajari és Enni Mälkönen fölényes diadalt aratott a Printsport színeiben versenyző autóval, miközben összesítésben a hatodik helyen végzett. A portugáliában kategóriagyőztes Jan Solans és Rodrigo Sanjuán a Teo Martín Motorsport számára kettős dobogós helyezést értek el a harmadik helyen.
Akio Toyoda (TGR-WRT elnöke)
„A szardíniai utak nagyon igényesek, és mindig kihívások elé állítják a csapatunkat és az autókat. A TGR eddig csak egyszer nyert Szardínián, amikor Seb 2021-ben megszerezte a győzelmet. Seb és Vincent nagyon jól teljesített ezen a kemény és igényes versenyen, de a Power Stage-en az utolsó pillanatban lemaradtak. A 0,2 másodperces különbség olyan kicsi és kiábrándító, de ez a sport. A csapatunkban mindenki utál veszíteni. Ezt a csalódottságot erőre váltjuk, és a következő győzelemre törekszünk.
Utóirat Ottnak
A helyszínen voltam a 2019-es Szardínia Rallyn és követtem a teljesítményedet. Ezúttal kárpótoltál a Power Stage okozta csalódásért. Gratulálok!”
Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)
„Természetesen nagyon csalódottak vagyunk, hogy így maradtunk le a győzelemről. Ez az utolsó szakasz Szardínián nagyon drámai volt, és sajnos nem ez az első alkalom, hogy késői drámát élünk át itt, mert ez emlékeztet minket arra, ami 2019-ben történt, amikor Ott-tal az utolsó szakaszig vezettünk. Ez a verseny nem mindig volt kegyes hozzánk, de Sebnek nagyon jól állt a szénája, és úgy gondoltuk, hogy itt újabb közös győzelmet arathatunk. Az egyetlen pozitívum, hogy ez nem befolyásolta annyira a pontokat számunkra. Egy ilyen pillanatot nehéz lehet megemészteni, és utálunk veszíteni, de a harci kedvünket sem veszítjük el soha, és a következő, lengyelországi versenyen újra harcba szállunk.”
Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)
„Nagyon nehéz hétvége volt számunkra, de a mai nap egy kicsit jobban sikerült. Azt mondanám, hogy határozottan javultunk, és azt hiszem, hogy az idők és a pontok, amiket a mai napon szereztünk, ezt mutatják. Mégis, a hétvégét összességében tekintve egyértelmű, hogy még mindig sokat kell dolgoznunk, hogy javuljunk az ilyen körülmények között zajló versenyeken. A jó hír az, hogy a következő három fordulóban a karakterisztika egészen más lesz. Tudjuk, hogy az autó erős tud lenni az ilyen gyors rallykon, és fontos lesz, hogy a lehető legjobban felkészüljünk, és megpróbáljuk korán megtalálni az önbizalmunkat.”
Sébastien Ogier (17-es versenyautó pilótája)
„Tudtuk, hogy nehéz lehet a mai nap, néhány szakasz nagyon durva, és talán nem a legmegfelelőbb számunkra. Mégis úgy gondolom, elég jó munkát végeztünk ahhoz, hogy bebiztosítsuk a győzelmet, de sajnos három kilométerrel a vége előtt elkezdtünk veszíteni a guminyomásból. A körülmények nagyon szélsőségesek voltak ezen a Power Stage-en, még rosszabbak, mint amit korábban láttunk ott, és nem hiszem, hogy sokat tehettem volna másképp. Ezt sosem könnyű elviselni, de a nap végén ez nem igazán változtat semmin a csapat összesített pontszámát tekintve. Azt hiszem, még mindig elégedett lehetek a hétvégével, amit teljesítettem, és néha a motorsportban nem úgy alakulnak a dolgok, ahogyan te szeretnéd. Visszatérünk, és megpróbáljuk tartani ezt a teljesítményt, amit eddig nyújtottunk.”
Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)
„Ma az volt a célom, hogy pontot szerezzek. Tudtuk, hogy nehéz lesz a rajtpozíciónkkal, és az első szakasz nem volt jó, mert sok por volt az előttünk haladó autóknak hála, és nem láttunk túl sokat. Szereztünk néhány pontot, de természetesen többet akartam. A rally elején jól működtek a dolgok, minden az irányításunk alatt volt, aztán sajnos jött a műszaki probléma. De ez egy nehéz forduló volt az autók számára, és néha előfordulhatnak ilyen dolgok: csak el kell fogadnom, és tovább kell lépnem.”
ELŐZETES VÉGEREDMÉNY, OLASZ SZARDÍNIA RALLY
1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 3 ó 06 p 05,6 mp
2. Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +0,2 mp
3. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2 p 25,8 mp
4. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 p 37,8 mp
5. Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +6 p 42,9 mp
6. Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +7 p 13,4 mp
7. Yohan Rossel/Benjamin Boulloud (Citroën C3 Rally2) +7 p 45,7 mp
8. Jan Solans/Rodrigo Sanjuán (Toyota GR Yaris Rally2) +7 p 52,7 mp
9. Martin Prokop/Michal Ernst (Škoda Fabia RS Rally2) +10 p 05,4 mp
10. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +10 p 09,3 mp
…
35. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +41 p 28,1 mp
2024-ES FIA RALLY VILÁGBAJNOKSÁG EGYÉNI ÁLLÁSA A 6. FORDULÓ UTÁN:
1. Thierry Neuville 122 pont
2. Ott Tänak 104
3. Elfyn Evans 104
4. Sébastien Ogier 92
5. Adrien Fourmaux 74
6. Takamoto Katsuta 52
7. Kalle Rovanperä 36
8. Dani Sordo 27
9. Esapekka Lappi 23
10. Grégoire Munster 16
2024-ES FIA RALLY VILÁGBAJNOKSÁG GYÁRTÓI ÁLLÁSA A 6. FORDULÓ UTÁN:
1. Hyundai Shell Mobis World Rally Team 269 pont
2. TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 256
3. M-Sport Ford World Rally Team 131
Mi következik?
A Lengyel Rally (június 27-30.) 2017 óta először tér vissza a WRC naptárba, gyors szakaszokat kínálva a puha és homokos utakon Mikołajki környékén, az ország északkeleti részén, a Masuriai tóvidéken.