A Toyota innovatív közlekedési megoldásai a tokiói olimpiai játékokon
Noha a tokiói olimpia zárt kapuk mögött zajlik, a Toyota által a játékokra tervezett és biztosított hatékony, környezetbarát mobilitási rendszerek nem maradtak kihasználatlanok: innovatív megoldások gondoskodnak a résztvevők és a szervezők zökkenőmentes közlekedéséről
A tokiói olimpia az első (és reméljük, az utolsó) a modern kori játékok sorában, amely nézők nélkül zajlik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy néptelenül maradna a több mint negyven helyszín: minden idők legnagyobb olimpiáján, ahol 33 sportágban 339 versenyszámot rendeznek, több mint 11 ezer sportoló vesz részt; az újságírókkal, rendezőkkel, kisegítőkkel és hivatalnokokkal együtt a résztvevők összlétszáma eléri a 90 ezret.
Ennek a kilencvenezer embernek a pontos, biztonságos – és nem utolsósorban egészségügyi szempontból is megfelelő – szállításáról, egyéni és csoportos közlekedéséről a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota Motor Corporation gondoskodik. A nemzetközi olimpiai mozgalmat 2015 óta támogató Toyota összesen mintegy 3400 mobilitási terméket – a hagyományos célú, utasszállító járművek mellett robotokat, illetve a közlekedést segítő rendszereket és szolgáltatásokat – bocsátott a szervezők rendelkezésére.
Ezek csaknem 90 százaléka részben vagy teljesen elektromos (öntöltő hibrid, hálózatról tölthető hibrid, hidrogén üzemanyagcellás elektromos vagy akkumulátoros elektromos) hajtású, jelentős részben hozzájárulva ahhoz, hogy Tokió ne csak minden idők legnagyobb, de egyben legtisztább olimpiája is legyen: a riói olimpia 4,5 millió tonnás, és a londoni játékok 3,3 millió tonnás CO2-kibocsátásával szemben a tokiói, 32. olimpiai játékok előzetesen becsült széndioxid-emissziója nem haladja meg a 2,73 millió tonnát.
A mobilitási eszközök és megoldások között általános célú és kifejezetten az olimpiai játékok speciális igényeire szabott járművek egyaránt megtalálhatók. A flotta jelentős részét alkotják az e-Palette járművek speciális, olimpiai kivitelű változatai.
Az olimpiai falun belül közlekedő, önvezető elektromos járművek felkészítése során az olimpikonok véleményét is kikérték, a fejlesztés során figyelembe véve a sportolók korábbi olimpiákon és egyéb világjátékokon szerzett jó és rossz tapasztalatait. A tisztán elektromos e-Palette járművek szélesre nyíló ajtókkal és motoros mozgatású rámpákkal teszik lehetővé a gyors és egyszerű be- és kiszállást, akár kerekesszékes sportolók számára is. Az e-Palette járművek teljes mértékben automatikusan közlekednek, noha biztonsági okokból minden járművön utazik egy kezelő; a csupa ablak járművek legnagyobb sebessége 19 km/óra.
„A fejlesztés során felbecsülhetetlen értékű segítséget kaptunk az olimpikonoktól és paralimpikonoktól; az ő tanácsaikat és kéréseiket követve alakítottuk ki a lehető legegyszerűbb, legcélszerűbb, legkényelmesebb közlekedési eszközt. Az e-Palette és társai nem csupán A-ból B-be juttatják el a sportolókat és kísérőiket, de új alkalmakat is teremtenek azok számára a kapcsolatfelvételre, a társas együttlétre, a közös élmények megélésére, fizikai és érzelmi síkon egyaránt.” – mondta Takahiro Muta, az e-Palette Tokyo 2020 járművek fejlesztését végző csapat vezetője.
Míg az e-Palette más formában már ismerős lehetett azok számára, akik nyomon követik a fenntartható közösségi mobilitás fejlődését, a Toyota egy vadonatúj fejlesztéssel is segíti a sportolók közlekedését Tokióban. Az APM (Accessible People Mover, azaz könnyen igénybe vehető utasszállító) rövid távú, kissebességű közlekedési eszközök, amelyek az egyes helyszínek között szállítják a résztvevőket.
Ugyanezek az APM-ek szolgálnak a tokiói olimpiai játékok betegszállító járműveként: a második és harmadik üléssort eltávolítva biztonságosan rögzíthető az elektromos jármű fedélzetén egy hordágy.
A Toyota világszerte több ezer, hazánkban pedig 34 atléta felkészülését támogatta a tokiói olimpiára; utóbbiak közül 26 magyar sportoló szerzett kvótát az ötkarikás játékokra – ez a 176 főből álló magyar olimpiai küldöttség csaknem 15 százalékát jelenti.