A Toyota készen áll a Rally Világbajnokság Monte Carlóban kezdődő hibrid forradalmára
Az elmúlt években a Rally Világbajnokságban (WRC) sikert sikerre halmozó (2018: konstruktőri vb cím, 2019: egyéni vb cím, 2020: egyéni vb cím, 2021: egyéni és konstruktőri vb cím) TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team új korszakot nyit meg a 2022-es szezonkezdéssel: a GR YARIS Rally1 hibrid versenyautó elsőként a legendás Monte Carlo Rallyn debutál január 20 és 23. között. A GR YARIS Rally1 öntöltő hibrid elektromos rendszere a Yaris WRC-ben már bizonyított 1,6 literes turbómotorra épül, több mint 500 lóerőt állítva a pilóták rendelkezésére. A motor 100 százalékban fenntartható módon készülő üzemanyaggal működik: ezt elsőként használják a FIA bajnokságok történelmében.
A GR YARIS Rally1 versenyautó a kiemelkedően sikeres Yaris WRC utódja, amely a 2021-es évben egyértelműen diadalmaskodott, hazahozva a gyártók, a pilóták és a navigátorok abszolút győzelmi címét is. A mindössze nyolc héttel ezelőtt lezárult 2021-es szezont követően hamarosan a francia Alpokban egy teljes új küzdelem indul: a forradalmi Rally1 autók megmérettetése, amelyek az elmúlt negyed évszázadot átölelő WRC versenyautók utódjaként hoznak új izgalmakat. A Rally1 autók számos technológiai újítással rendelkeznek az elődjeikhez képest, amelyek gerincét a rally történelmében először látott hibrid hajtás érkezése jelenti. Minden versenyautóban egy 3,9 kWh-s akkumulátorból és egy hajtásra is képes generátorból áll a hibrid rendszer, amely további 134 lóerős rásegítésre képes. A GR YARIS Rally1 esetében ehhez a Yaris WRC-ben már bizonyított 1,6 literes turbómotor társul, több mint 500 lóerőt állítva a pilóták rendelkezésére. A motor 100 százalékban fenntartható módon készülő üzemanyaggal működik: ezt elsőként használják a FIA bajnokságok történelmében.
A GR YARIS Rally1 alapját egy különleges csővázas karosszéria adja, amely fokozott biztonságot kínál a pilóta és a navigátor számára. Az új szabályok következtében az új versenyautó kevésbé bonyolult aerodinamikával rendelkezik, visszatéri a kézi váltóhoz és nélkülözi az aktív központi differenciálművet. Ezek a változások a pilóták képességeit helyezik előtérbe, akiknek a változó körülmények mellett a hibrid technológia megfelelő használatához is alkalmazkodniuk kell a szakaszokon, folyamatos együttműködésben a mérnökökkel és a szerelőkkel, optimalizálva az új rendszer tulajdonságait a megfelelő teljesítmény és vezethetőség érdekében. A tavaly tavasszal történt első próbafutamát követően a GR YARIS Rally1 alapos tesztelési programon esett át; az utóbbi néhány héten pedig már a Monte Carlo Rally követelményeinek való megfelelés állt a finomhangolások középpontjában. Az esemény hírhedt a változó körülményekről, így a száraz aszfalttól kezdve egészen a hóig és jégig mindenre kell számítani, ez pedig különösen nagy kihívást jelent a pilóták és az autó számára egyaránt. A csütörtöki esti első szakaszon a tavalyi bajnok Sébastien Ogier GR YARIS Rally1 versenyautója áll elsőként rajthoz, egy új kor hajnalát megnyitva a rallyban. A nyolcszoros világbajnok pilóta a maga nyolc győzelmével a Monte Carlo Rallyn is rekordtartó, ebben az évben pedig csak részlegesen vesz részt a küzdelemben új navigátorával, Benjamin Veillasszal együtt. A TOYOTA GAZOO Racing győzelmi vágyait Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin képviseli a teljes szezonban, akik 2021-ben a második helyen végeztek, valamint az összetettben tavaly negyedik helyen végző Kalle Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen is mindig rajthoz áll majd. Összesen négy GR YARIS Rally1 versenyautó lesz jelen minden egyes megmérettetésen. A negyedik autó az új generációt képviseli Takamoto Katsutával a volán mögött, akit navigátora, Aaron Johnston a teljes szezonban segíti az újonnan létrejött csapat, vagyis a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Next Generation képviseletében.
A csapatok már meg is kezdték a szakaszok háromnapos felmérését. Lesz dolguk, ugyanis a versenyre kijelölt utak 85 százaléka vadonatúj a 2021-es eseményhez képest. A neves rally verseny 90. alkalmából maga a szervizpark is Monacóba költözik Gap helyett. A csütörtök reggeli bemelegítést követően a verseny este rajtol el az ikonikus Casino de Monte Carlo elől, rögtön két éjszakai szakasszal – a második a klasszikus Col de Turini (Turini-hágó) lesz, amelyet 2013 óta most először hódítanak meg sötétben. A pénteki lesz a rally leghosszabb napja, melyen a versenyautók a három szakaszt kétszer teszik meg köztes szerviz nélkül, mindössze egyetlen abroncscsere lehetőséggel Puget-Théniers-ben. Szombaton nyugat felé hajt a mezőny: a délelőtti három szakaszból kettőt ismételnek délután a pilóták a Digne-les-Bains-i gumicserét követően. Az esemény utolsó napján két szakaszt futnak majd kétszer, utóbbi, az Entrevaux-i befutóval az egyetlen, amely megegyezik a tavalyival.
Begurulva – Autó- és kütyümustra
Jari-Matti Latvala (csapatvezető)
„A rally új korszakba lép, ami nagyon izgalmas pillanat is egyben. Egyelőre még sok a kérdőjel, de a Monte Carlo Rally biztosan ad majd pár választ. Csapatként nagyon keményen dolgoztunk a felkészülésen, de a verseny legelső napjáig még senki sem tudhatja, hogy miként szerepelnek majd a különböző versenyautók egymás viszonylatában. Valószínűleg különbséget látunk majd azok között a pilóták között, akik már most magabiztosak az új autóval és akik még csak most szokják az új felállást. Számos változáshoz kell majd hozzászokniuk; másfajta vezetési stílusra és beállítási gyakorlatra van szükség. Tesztelés közben talán ez volt a csapat egyik legfontosabb feladata: elérni, hogy a pilóták magabiztosak legyenek és otthon érezzék magukat a volán mögött. A pilóták számára a Monte Carlo Rally mindig is a bajnokság legnehezebb megmérettetése volt. Sok dolog függ a körülményektől: nagyobb teljesítménnyel rendelkezünk, de hogyan tudjuk ezt kihasználni havon és jeges körülmények között? Emellett a Gapból Monte Carlóba való költözés rengeteg új szakaszt hozott. Így hát rengeteg az ismeretlen és ez felettébb izgalmassá teszi a versenyt.”
Sébastien Ogier (1-es számú autó)
„Éppen karrierem új szakaszának kezdete előtt állok és nem veszek részt a teljes bajnokságban. Emiatt az idei rajt egy kicsit más érzésekkel tölt el engem. Ugyanakkor az kimondottan izgalmas, hogy továbbra is kivehetem a részem a TOYOTA GAZOO Racing rally programjából, Monte Carlo pedig mindig is különleges volt a számomra. Teljes erőbedobással fogok rajthoz állni és győzni szeretnék. Tudom, hogy a csapat nagyon keményen dolgozott azon, hogy mindenre felkészüljenek az új generációs autóval és nagy lépéseket tettek előre a tesztek során. Még decemberben tesztelhettem három napig a GR YARIS Rally1-gyel, valamint egy napot a múlt héten, így felkészültnek érzem magam a versenyre. Az új autó nagy változás és izgalmas kihívás ehhez alkalmazkodni. Azt hiszem, hogy Monte Carlo mindenki számára nagy erőbedobást igényel, a verseny minden eddiginél több bizonytalanságot hoz majd.”
Elfyn Evans (33-as számú autó)
„Ez egy izgalmas időszak a sportban és már várom az új autók jelentette kihívást. A GR YARIS Rally1 első tesztjei óta sokat léptünk előre, de lehetetlen megmondani, hogy hol tartunk a konkurensekhez képest, amíg el nem kezdődik Monte Carlo. Sok dolog változott, tiszta lappal kezd mindenki. Ez nem volt könnyű lépés a korábbi csúcsra fejlesztett autóból nézve, ahol minden könnyen összejött – ez egy ugrás az ismeretlenbe. A hibrid rendszer plusz teljesítménye nagy különbséget jelent és az, hogy ezt miképpen használod ki, bizonyos esetekben sorsdöntő lehet. A tesztek során sok tapasztalatot szereztünk és az év folyamán tovább fogunk fejlődni. A Monte Carlo Rally egy kicsit olyan, mint a lottózás, legalábbis az időjárás szempontjából, azzal pedig, hogy délre ment a bázis, rengeteg új szakasszal kell megismerkednünk.”
Kalle Rovanperä (69-es számú autó)
„Jók az érzéseim az új autóval kapcsolatban és kiválóan felkészültünk. Az új autó esetében rengeteg terület van, amin dolgozhatunk és amit fejleszthetünk, de úgy érzem, hogy jól kihasználtuk az időnket. Különösen érdekes a hibrid rásegítés, ami jól érezhető plusz teljesítményt hoz. A nagyobb erő általában jó dolog, de trükkös is lehet, ha nem állsz készen rá. Pilótaként ki kell gondolnod, hogy miképpen tudod a legjobban kihasználni, ha pedig a te stratégiád jobb, mint másoké, az nagy különbséget hozhat. A Monte Carlo Rally különleges lesz az idén. Mindig is nehéz esemény volt, de most sok új szakasz lesz a vadonatúj autó mellé. A péntek és a szombat különösen hosszú lesz köztes szerviz nélkül; ha gondok nélkül átjutunk ezen, már az önmagában sokat jelenthet.”