A Toyota két új bZ villanyautót mutatott be a Sanghaji Autószalonon

A bZ Sport Crossover és a bZ FlexSpace egyelőre még csak tanulmány, de már közel állnak a sorozatgyártáshoz.

A páros közül az aranysárga színű bZ Sport Crossover az izgalmasabb külsejű, mivel úgy néz ki, mintha a tavaly év végén Brüsszelben bemutatott bZ Compact Crossover sportosabb, teljesítmény-orientált testvérmodellje lenne. Sajnos a Toyota még nem árult el részleteket arról, hogy milyen technika rejlik a négyajtós, emelt futóműves terepkupé lemezei alatt, de nagy valószínűséggel e-TNGA architektúrára épül ez is, hasonlóan a Toyota első nagy sorozatban készülő villanyautójához, a már Európában is kapható bZ4X-hez. A bZ Sport Crossovert a Toyota a Guangzhou Automobile Grouppal (GAC) és a FAW-val közösen fejleszti, a gyártás és értékesítés azonban kizárólag a FAW és a Toyota vegyesvállalatának, a FAW Toyota Motornak a feladata lesz. Ez a cég gyártja a szintén kizárólag Kínában kapható bZ3 szedánt is.

Majdnem ugyanolyan a bZ Sport Crossover koncepció belső tere, mint az Európának tervezett bZ Compact Crossoveré: a műszeregység és az infotainment rendszer képernyője is alul hajlított, a szokatlan formájú, hatszögletű, lapos kormánykerék pedig azt sugallja, hogy ehhez a típushoz is elérhető lesz a bZ4X-ben bemutatott elektromos, „by wire” rendszerű kormánymű.

A Toyota azt állítja, hogy az autót olyan funkciókkal tervezték, amelyek pihentető személyes teret biztosítanak a fiatalabb, Z-generációs vásárlóknak. Kiemelték, hogy a bZ Sport Crossover intelligens rendszereit – mint például a vezetéstámogatást és az automatikus parkolást – a vásárlás után vezeték nélküli OTA (over the air) szoftverfrissítések tartják majd naprakész állapotban, ami azt jelenti, hogy a jármű képességei az életciklus során folyamatosan fejlődni fognak.

A másik koncepcióautó, a bZ FlexSpace pedig egy új, középkategóriás, családi SUV-ot vetít előre, amely várhatóan a bZ4X fölé érkezik majd a Toyota kínai kínálatában. Fejlesztését a Toyota a Guangzhou Automobile Grouppal közösen végzi, a gyártást és értékesítést pedig a két cég vegyesvállalatára, a bZ4X-et is készítő GAC Toyota Motorra bízzák majd Kínában. Nagy és függőleges oldalfalaival ez a modell nem a sportosságot, hanem a helykínálatot és a használhatóságot helyezi előtérbe, a japán gyártó szerint a hatótávja nagyobb kirándulásokhoz is elegendő lesz.

Ez a tanulmányautó is a bZ-modellekre jellemző, kalapácsfejű orrkiképzést kapta meg az orr teljes szélességében végigfutó LED-csíkkal, így tökéletesen illeszkedik a család többi tagja közé, a lökhárítók és a küszöbök alján lévő, hálós mintázat pedig a Lexus RX hűtőmaszkjára emlékeztet. Belül kissé elrugaszkodottabb a bZ FlexSpace, mint a bZ Sport Crossover, mivel futurisztikus, átlátszó képernyőket, érintésérzékeny felületű középkonzolt, körbefutó és a padlón is megtalálható hangulatvilágítást kapott.

A Toyota szerint a bZ FlexSpace prioritása az, hogy olyan „kényelmes otthoni” környezetet biztosítson, amely megkönnyíti a mindennapokat a felhasználók számára. Egyelőre nem lehet tudni, hogy kettő vagy három üléssort alakítottak-e ki a kabinban, mindenesetre a hosszú tengelytáv, a végig magasan tartott tetővonal és az óriási hátsó ajtók az utóbbit valószínűsítik.


Hivatalosan bejelentette a Toyota a Sanghaji Autószalonon, hogy a két tanulmányautó szériaváltozata 2024-ben debütál majd Kínában, velük együtt összesen 10 új villanyautót mutatnak be 2026-ig a világ legnépesebb országában, kifejezetten a helyi piac igényeire szabva.

Fotók: Toyota