• Egyéb

A Toyota motorsport-reneszánsza volt az év egyik legnagyobb hatású teljesítménye Japánban


Átadták a Japán Év Autója díjakat. A Toyota sportrészlege, a Gazoo Racing a világ legrangosabb versenyein nyújtott kiemelkedő teljesítményével különdíjat érdemelt.

A Japán Év Autója (Japan Car of the Year) díjat 1980 óta ítéli oda a szigetország negyven legbefolyásosabb autós szakkiadványának képviselőiből, valamint autóipari felsővezetőkből álló, hatvantagú bizottság.

Az előző év november 1. és az adott év október 31. között forgalomba hozott, új vagy megújult járműveket rangsoroló megmérettetésen a Toyota eddig nyolc alkalommal bizonyult a legjobbnak. 1982/83-ban a Soarer luxuskupé, 1984/85-ben az MR2 sportautó, majd 1989/90-ben a Celsior luxusszedán (Lexus LS) győzött, 1997/98-ban és 2009/2010-ben a Prius hibrid aktuális generációja kapta a díjat. 1998/99-ben az Altezza szedán (Lexus IS), a következő évben a Toyota Vitz, Platz és Fun Cargo trió (Yaris, Yaris szedán és Yaris Verso), majd 2008/2009-ben a Toyota iQ városi törpeautó bizonyult a szigetország legfantáziadúsabb, legizgalmasabb, a piaci viszonyokat legpontosabban eltaláló típusának.


Idén a vadonatúj Toyota Corolla rendkívül szoros, fej-fej melletti küzdelemben 363:314 pontaránnyal ezüstérmes lett a Volvo XC40 mögött, ám a világ legnagyobb autómárkájának nem volt oka a bánkódásra. Egyrészt, mert a mezőnyben egyedüliként két típusa is bekerült az év öt legjobb gyártmánya közé: a vadonatúj Crown szedán, a márka hosszmotoros, hátsókerék-hajtású TNGA-N padlólemezére épülő nagyautó a negyedik lett a végső megmérettetésen. A különleges elektronikus és kommunikációs segédrendszerekkel felszerelt luxusautó és a világ legnagyobb számban értékesített személyautójának új generációja mellett azonban egy másik, még különlegesebb ok is adódott az ünneplésre.


A Japan Car of the Year (JCOTY) zsűri ugyanis kiemelkedő teljesítménye elismeréseként különdíjjal jutalmazta a Toyota motorsport-ágát, a Gazoo Racinget. A Toyota utcai sportmodelljeit is fejlesztő Gazoo Racing két kiemelkedő eredményt is elért az évben: a Toyota WEC-programjának megkoronázásaként megnyerték a világ legnagyobb presztízsű autóversenyét, a Le Mans-i 24 órás futamot, valamint gyártói világbajnoki címet értek el a WRC rali-világbajnokságban. Ez utóbbit különösen lenyűgözővé teszi a tény, hogy 18 év szünet után a Toyota tavaly, 2017-ben tért vissza a rali világába, és az újrakezdést követően már a második évadában a csúcsra tudott érni.


A Japán Év Autója díj 2018-as döntősei: Különdíjak:
Volvo XC40 (363 pont) Innovációs különdíj: Honda Clarity PHEV
Toyota Corolla (314 pont) Emocionális különdíj: BMW X2
Volkswagen Polo (197 pont) Mikromobilitási különdíj: Daihatsu Mira Tocot
Toyota Crown (170 pont) Különleges teljesítmény: Toyota Gazoo Racing
Mitsubishi Eclipse Cross (165 pont) Különleges teljesítmény: Honda N-Van

Fotók: Toyota Gazoo Racing, Car of The Year Japan