A Toyota múlt hétvégi sorozatban második dupla győzelmével megerősítette pozícióját a Rally Világbajnokságban
Túl van a félidőn a 2024-es Rally Világbajnokság amely az idén a korábbi éveknél sokkal szorosabb versenyt a 13 futamból álló szezon első 8 futamában. A múlt hétvégén megrendezésre került Lett Rallyn Rovanperä és Ogier újabb kettős győzelmet szállított a TOYOTA GAZOO Racing számára (sorozatban a másodikat), amely így már csupán 1 ponttal lemaradva áll a második helyen a gyártók versenyében, de a pilóták versenyében is 13 pontos az ugyancsak Toyota pilóta Evans lemaradása a jelenleg első helyen álló Neuville mögött, ami egy akár egy sikeres futamon könnyűszerrel behozható. A két egymást követő dupla dobogó ellenére így a címvédő Toyota nem dőlhet hátra, kitartó precíz teljesítmény kell ahhoz a hátralévő 5 futamban hogy a motorsport aranykorát élő japán autógyártó idén is elhozhassa a konstruktőri és egyén világbajnoki címet, amely mindkét esetben sorozatan a negyedik, 2018 óta pedig a hatodik egyéni és ötödik konstruktőri diadal lenne a márka számára. A soron következő, augusztus 1.-4- között megrendezésre kerülő Finn Rally ugyanakkor hazai terepnek számít a TOYOTA GAZOO Racing számára, hiszen ott van a versenyistálló rally tevékenységének központja is, így minden esély meg van arra, hogy a következő futamot követően a konstruktőri versenyben már biztosan a Toyota álljon majd az élen.
A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team egymás után másodszor is kettős győzelmet aratott múlt hétvégén, miután Kalle Rovanperä diadalmaskodott Sébastien Ogier előtt a FIA Rally Világbajnokság első lettországi fordulójában. Visszatérve a tempós, murvás utakra, ahol tinédzserként kezdte rally karrierjét, Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen a csütörtök esti rigai nyitószakasztól kezdve végig vezette a rallyt. Útközben 11 szakaszt nyertek meg – szombat reggel pályafutásuk 200. leggyorsabb idejét rögzítették –, miközben a WRC legmagasabb szintjén való 50. indulásukat a 14. győzelmükkel ünnepelték. Ogier és navigátora, Vincent Landais lenyűgözően tért vissza a pályára, miután az előző, lengyelországi fordulót kénytelen volt kihagyni – így ez volt Ogier első gyors európai murvás rallyja közel három év elteltével. Már pénteken a legjobb debütáns lett, miután napot a harmadik helyen zárta, ám szombaton elhódította a második helyet is a helyi kedvenc Mārtiņš Sesks (M-Sport Ford) elől. Kettős győzelmével a TGR-WRT maximális gyártói pontszámot szerzett az összesített értékelésből, valamint a második és harmadik helyet a különálló szupervasárnapi értékelésben – ahol Ogier mindössze 0,2 másodperccel maradt le az első helyről. A Power Stage eredményeit is figyelembe véve a csapat egy pontra zárkózott fel a bajnokság első helyéért folytatott harcban. Elfyn Evans és Scott Martin összességében az ötödik helyen végzett egy olyan versenyen, ahol a laza murvás szakaszokon a rajtpozíció jelentős tényező volt. A pénteken másodikként befutó Evans még így is jól teljesített bajnoki riválisaihoz képest, és a szupervasárnapi értékelés negyedik helyével 13 pontra megközelítette a sorozatot vezető versenyzőt. Takamoto Katsuta és navigátora, Aaron Johnston a rally elejétől kezdve magabiztos volt és jó tempót mutatott, és a pénteki nap végén a negyedik helyen állt, mielőtt a szombati 12. szakaszon egy kisebb túlcsúszás miatt megsérült a szervokormány, így végül a hatodik helyen értek célba. A WRC2 kategóriában a Toyota GR Yaris Rally2 számára is kettős dobogós helyezés született: Mikko Heikkilä a Step-Five Motorsport színeiben a második helyen végzett, Sami Pajari pedig a Printsport autójában a harmadik helyen, miután izgalmas csatát vívott egymással a két finn pilóta. Pajari, aki az előző két fordulóban, Szardínián és Lengyelországban megnyerte a WRC2-t, a következő, finnországi versenyen debütál a TGR-WRT színeiben a Rally1-ben.
Akio Toyoda (a TGR-WRT elnöke)
„Kalle, Jonne, gratulálunk a két egymást követő diadalhoz! Seb és Vincent a második helyen értek célba, ezzel kettős győzelmet arattunk. Az általuk szerzett rengeteg ponttal sikerült egyetlen pontra csökkentenünk a lemaradást az élen álló Hyundaihoz képest. A TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 2021 óta minden évben az összetett ranglista első helyén érkezhetett meg a hazai versenyünkre, a Finn Rallyra. Idén azonban ez nem sikerült. Nagyon sajnálom a finn szurkolóinkat. Remélem, hogy sok helyi rajongó láthatja majd, hogy a következő finnországi rallyn visszaszerezzük az első helyet. Nincs már sok időnk a felkészülésre, de biztos vagyok benne, hogy a csapat erre is képes lesz. És azt is remélem, hogy a csapat a másik hazai versenyünkre, a Japán Rallyra is az élen érkezik majd! Az összes japán szurkolóval együtt én, Morizo is várom a csapatot itt Japánban!”
Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)
„Ez egy fantasztikus esemény volt számunkra. A Rally Lengyelország után újabb kettős helyezést értünk el, és szereztünk néhány igazán fontos és létfontosságú pontot a bajnokságban, amivel csökkentettük a lemaradást a gyártók tabelláján. Kalle elképesztő munkát végzett az első szakasztól kezdve az élen, azt hiszem, még a vártnál is dominánsabb volt. Az is nagyszerű volt látni, hogy Seb milyen jól vezetett, hogy megszerezte a második helyet, amikor már egy ideje nem vezet ilyen gyors raliversenyeken. Elfyn nagyon jól kezdett pénteken, figyelembe véve az úti pozícióját, bár tudom, hogy több pontot remélt volna. Az autó teljesítménye ezen a hétvégén kiváló volt, a versenyzőink gyorsak voltak, és ez jó önbizalmat ad nekünk a következő hazai versenyünkre, a Finn Rallyra.”
Kalle Rovanperä (69-es versenyautó pilótája)
„Ez egy igazán nagyszerű hétvége volt számunkra és a csapat számára. Lettország különleges hely számomra és a karrierem szempontjából, és bizonyos értelemben szinte a hazai rallym, így nagyon jó érzés, hogy megnyertem itt az első WRC versenyemet. Nagy köszönet a csapatnak: azt hiszem, nagyon erősek voltunk itt, talán jobban, mint amire számítottunk. Seb második helyezésével együtt újabb nagyon fontos pontokat szereztünk a csapat számára. Köszönet Jonnénak is: úgy gondolom, hogy egész hétvégén jó munkát végeztünk. Most élvezni fogjuk ezt az eredményt, és aztán várjuk a Finn Rallyt, ami egy újabb kihívás lesz.”
Elfyn Evans (33-as versenyautó pilótája)
„A mai nap arról szólt, hogy megpróbáltunk minél több plusz pontot szerezni. Összességében a nap nagy részében nem ment rosszul, de az, hogy a Power Stage-en csak néhány tizedmásodperccel maradtunk le, bosszantó volt. Legalább ez egy olyan hétvége volt, ahol szereztünk néhány pontot, ami jobb, mint a semmi. Mindig szeretnénk jobban teljesíteni, de ez egy nehéz hétvége volt a rajtpozíciónk miatt, és onnantól kezdve mindig egy kicsit le voltunk maradva. Most már várjuk a Finn Rallyt, ami mindig egy élvezetes esemény.”
Sébastien Ogier (17-es versenyautó pilótája)
„Nagyon elégedett vagyok: a kettős győzelem volt a cél, amit szerettünk volna elérni a csapat számára ezen a hétvégén. Nagyon pozitív lépést tettünk a gyártók bajnoksága felé. Sajnos ma ez a két tized nem úgy alakult, ahogyan Szardínián, de mindent beleadtam, és nem bántam meg semmit. Kalle érinthetetlen volt ezen a hétvégén, úgyhogy nagyon gratulálok neki. Ami engem illet, nagyon jól éreztem magam az autóban, és elégedett vagyok a teljesítményemmel, mert már majdnem három éve nem versenyeztem ilyen nagyon gyors rallyn, és úgy tűnik, még mindig jó tempóval rendelkezem.”
Takamoto Katsuta (18-as versenyautó pilótája)
„Ez a rally egészen a végéig kemény volt. A szakaszok nagyon jók voltak, és nagyon élveztem az autót. De sok új és különböző dolgot kellett kezelni, és sajnos tegnap egy sikánban hibáztam, ami sok időnkbe került. Még mindig csalódott vagyok emiatt, de el kell felejtenem és tovább kell lépnem a következőre. Legalább a sebesség és az önbizalom megvolt, szóval ez jó felkészülés volt a Finn Rallyra, amit már nagyon várok.”
VÉGEREDMÉNY, LETT RALLY
- Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2 ó 31 p 47,6 mp
- Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +39,2 mp
- Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 p 04,5 mp
- Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1 p 31,5 mp
- Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 p 42,7 mp
- Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m07.0s
- Mārtiņš Sesks/Renārs Francis (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2 p 45,4 mp
- Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2 p 46,4 mp
- Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +5 p 23,1 mp
- Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8 p 37,9 mp
2024 FIA Rally Világbajnokság egyéni állás a 8. forduló után
- Thierry Neuville 145 pont
- Ott Tänak 137
- Elfyn Evans 132
- Sébastien Ogier 117
- Adrien Fourmaux 101
- Kalle Rovanperä 86
- Takamoto Katsuta 65
- Andreas Mikkelsen 29
- Dani Sordo 27
- Esapekka Lappi 23
2024 FIA Rally Világbajnokság gyártói állás a 8. forduló után
- Hyundai Shell Mobis World Rally Team 351 pont
- TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 350
- M-Sport Ford World Rally Team 177
Mi következik?
A Finn Rally (augusztus 1-4.) a leggyorsabb rally a naptárban, amely sima murvás utakon halad, sok ugratóval. Ez egyben a TGR-WRT hazai versenye is, amelynek székhelye a jyväskyläi szervizpark közelében található.
https://miazablogger.hu/parizs-2024
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!