A vadonatúj Honda CBR1000RR-R Fireblade erőforrása és elektronikája

24YMCBRFAMILY

  • Az új, kétmotoros elektronikus gázmarkolattal (Throttle By Wire, TBW) még pontosabban adagolható a motorerő és a motorfék
  • Az alapfelszereltség része a 9 fokozatú Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC), melyet az új motor és váltókarakterisztikának megfelelően programoztak át a szakemberek
  • Három menetüzemmód és további beállítási lehetőségek a teljesítmény, a motorfék, a HSTC és az egykerekezés-gátló hangolására
  • Alapáras, a 4 fokozatú rajtelektronika (Start Mode)

A 2017-es CBR1000RR az első soros, négyhengeres motorkerékpár volt a Honda kínálatában, amelyhez elektronikus gázmarkolatot (TBW) társítottak. Ez a rendszer egyenesen a MotoGP-ben szereplő RC213V-S versenymotorból érkezett, legfőbb feladata, hogy lineáris teljesítményleadást és precíz, természetes érzetet nyújtó gázadagolást biztosítson a pilóta számára. Tekintve, hogy elengedhetetlen a hatékony működéshez, a 2022-es modell tervezésekor is kiemelt figyelmet fordítottak rá. Hogy összhangban legyen a megnövekedett teljesítménnyel és gyorsulással, csökkentették a gázmarkolat rugóellenállását, ettől még közvetlenebb lett a gázreakció és egyenletesebben adagolható a teljesítmény.

A Honda történetében először kétmotoros elektronikus gázmarkolat állt csatasorba. Egyik motort az 1. és a 2., másikat a 3. és a 4. hengerhez társították. Kisebb gázadásoknál az 1-2. hengerek szelepei nyitnak először, hogy a a lehető legkifinomultabb legyen a teljesítményadagolás és fluktuáljon a főtengelyforgás. Mindez lágyabban jelentkező, könnyebben megzabolázható motorerőt jelent a teljes fordulatszám-tartományban. Ha a fordulatszám magas, a két szelep együtt nyit, szabad utat adva a vehemens kigyorsításoknak, illetve a csúcsteljesítmény kiaknázásának.

A kétmotoros elektronikus gázmarkolat (TBW) másik nagy előnye a motorfék növelése. Ha a pilóta alapállásba engedi vissza a gázmarkolatot lassítás közben, a 3. és 4. henger fojtószelepe nyit, a kipufogószelep viszont bezár, hogy nőjön az erőforrás pumpálási vesztesége, valamint a motorfék. Mindeközben az 1. és a 2. henger fojtószelepei zárva vannak, és készen állnak, hogy a következő gyorsításnál óvatosan kinyíljanak.

A modellhez alapáron jár a kilencfokozatú, lenyűgözően precíz visszajelzésekkel szolgáló Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control – HSTC). Ez annyiban módosult a 2022-es modellfrissítésnél, hogy változott a beavatkozás időzítése és a csúszási szint szabályozása (ez az első és a hátsó kerék közötti sebességkülönbségen alapszik). Ettől még könnyebb, ösztönösebb lett a kezelhetőség, pláne, hogy világelső HRC-pilóták visszajelzései, tapasztalatai alapján fejlesztették a HSTC új szoftverét. A 2024-es modellnél természetesen az új motor és váltókarakterisztikának megfelelően programoztak át a szakemberek a HSTC-t.

A rendszer három menetüzemmódot, valamint további beállítási lehetőségeket kínál fel a teljesítményleadás és a motorkarakterisztika megváltoztatására. A teljesítményszabályozó (Power, P) ötfokozatú, és úgy állították be, hogy az erőforrás az 1. szinten adja le a legnagyobb motorerőt. A háromfokozatú motorfék-szabályozó (Engine Brake, EB) zárt gázállásban jut szerephez – a legnagyobb motorfék 1., a legkisebb 3. szinten jelentkezik. Hasonlóképpen az 1. szinten avatkozik be legerősebben az egykerekezés-gátló (Wheelie Control, W), amelyet három lépcsőben állíthatnak a pilóták, s akár ki is kapcsolhatnak. A 2024-es modellévre minden vezetést segítő eszközt az új motorkarakterisztikának megfelelően hangoltak át a tervezők.

Az egykerekezés-gátló nemcsak az IMU – dőlésszögre vonatkozó – adatait elemzi, hanem az első és a hátsó kerék forgási sebességét is figyeli, hogy mindig optimális legyen a nyomatékleadás, és ne zavarjon be az első kerék elemelkedése a gyorsításokba.

A Fireblade-hez alapáron jár a – röviden csak Start Mode-ként elnevezett – rajtelektronika, amelynél beállítható, hogy 6, 7, 8 vagy 9 ezres percenkénti főtengelyfordulatnál tiltson-e le a motor (akár nagy gázadásnál is). Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezető minden idegszálával a kuplungolásra összpontosíthat a rajtoknál és persze a közlekedési lámpáknál.

Az új CB1000 Hornet, a visszatérő CBR600RR és az innovatív Honda E-Clutch áll a Honda standjának középpontjábana Milánói Motorkiállításon