A vadonatúj Mercedes-AMG GLC Performance SUV két nagy teljesítményű változatban (2.)

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC SUV (Kraftstoffverbrauch kombiniert 10,2-9,8 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 232-223 g/km) Exterieur: Spektral blau; Interieur: Leder AMG schwarz mit roter Ziernaht;Kraftstoffverbrauch kombiniert 10,2-9,8 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 232-223 g/km* Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC SUV (combined fuel consumption, weighted: 10.2-9.8 l/100 km; combined CO2 emissions, weighted: 232-223 g/km) exterior: spectral blue; interior: leather AMG black with red stitching;Combined fuel consumption, weighted: 10.2-9.8 l/100* km; combined CO2 emissions, weighted: 232-223 g/km*

AMG 2,0 literes négyhengeres elektromos kipufogógáz-turbófeltöltővel
Az új Mercedes-AMG GLC modellek középpontjában az AMG 2,0 literes négyhengeres motor áll, amely az innovatív technológiákat és a nagy teljesítményt példás hatékonysággal ötvözi. Az erőegység hű marad a márkára jellemző hagyományhoz: nemcsak teljes egészében a cég affalterbachi telephelyén fejlesztették ki, hanem az „Egy ember, egy motor” elvnek megfelelően oda is szerelték. Ennek során a Mercedes-AMG magasan képzett munkatársainak mesterségbeli tudását ötvözi az Ipar 4.0 legújabb gyártási módszereivel és a magas fokú digitalizációval.

Az M139l-es motor, ahogyan belsőleg ismert (l a hosszirányú beépítésnél), az egyetlen olyan sorozatgyártású motor a világon, amelyet elektromos kipufogógáz-turbófeltöltővel töltenek fel. A rendszer annak a technológiának a közvetlen származéka, amelyet a Mercedes-AMG Petronas F1™ Team már évek óta sikeresen alkalmaz a motorsport első osztályában. A turbófeltöltés új formája különösen spontán reakciót garantál a teljes fordulatszám-tartományban. Ez még dinamikusabb vezetési élményhez vezet, ugyanakkor növeli a hatékonyságot.

Az elektromos kipufogógáz-turbófeltöltő működési elve részletesen
Egy körülbelül négy centiméter vékony villanymotor közvetlenül a turbófeltöltő tengelyére van beépítve a kipufogóoldali turbinakerék és a szívóoldali kompresszorkerék közé. Ez közvetlenül hajtja meg a turbófeltöltő tengelyét, és elektronikus vezérlésű, felgyorsítva a kompresszor kerekét, mielőtt a kipufogógáz áramlása átvenné a hajtást.

Ez jelentősen javítja a reakciót közvetlenül az alapjáraton és a teljes fordulatszám-tartományban. A belső égésű motor még spontánabban reagál a gázpedál bevitelére, miközben a teljes vezetési érzés lényegesen dinamikusabb. Ráadásul a turbófeltöltő villamosítása nagyobb nyomatékot tesz lehetővé alacsony fordulatszámon. Ez növeli az agilitást és optimalizálja a gyorsulást álló helyzetből. Még akkor is, ha a vezető leveszi a gázpedált vagy fékez, a technológia folyamatosan képes fenntartani a töltőnyomást. Ez biztosítja a folyamatos közvetlen reakciót.

A 48 voltos fedélzeti elektromos rendszerrel meghajtott elektromos kipufogógáz-turbófeltöltő akár 175 000 ford./perc fordulatszámon is működik, ami nagyon magas légáramlást tesz lehetővé. A turbófeltöltő, a villanymotor és a teljesítményelektronika a belsőégésű motor hűtőköréhez csatlakozik, hogy mindenkor optimális hőmérsékleti környezetet teremtsenek.

A GLC 43-hoz képest azonban a GLC 63 S turbófeltöltője lényegesen nagyobb. Ez nagyobb légáramlást és ezáltal nagyobb teljesítményt biztosít. Ezenkívül az integrált villanymotort a 400 voltos nagyfeszültségű rendszer hajtja.

Az M139l zárt fedélzeti kialakítása kis súly mellett is nagy merevséget biztosít. Ez akár 160 bar égési csúcsnyomást tesz lehetővé. A hengerek körüli területek nagyrészt zártak, és a fedőlemezt csak kisebb csatornák lyukasztják át a hűtőfolyadék és a motorolaj számára. A motor másik kiemelkedő tulajdonsága a kétfokozatú benzinbefecskendezés. Az első szakaszban különösen gyors és precíz piezo befecskendezők juttatják az üzemanyagot az égésterekbe, akár 200 bar nyomással. A második fokozatban a szívócsonk befecskendezése mágnesszelepekkel történik, ami a motor nagy fajlagos teljesítményének eléréséhez szükséges.

A 310 kW (421 LE) teljesítmény és az 500 Nm-es nyomaték sportos vezetési teljesítményt tesz lehetővé
A 2,0 literes, négyhengeres soros motorban az innovatív technológia segíti a Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC-ot, hogy 310 kW (421 LE) névleges teljesítményt érjen el 6750 ford./percnél. Az 500 Nm maximális nyomaték 5000 ford./percnél érhető el. A helyzettől függően a rendszer rövid időre további 10 kW (14 LE) teljesítményt is biztosít a szíjhajtású indítógenerátor (BSG) révén. A második generációs RSG enyhe hibridként működik, és biztosítja ezt az ideiglenes teljesítménynövelést, valamint olyan funkciókat, mint a siklás és a regeneráció a maximális hatékonyság érdekében. A 48 voltos technológia ugyanakkor a kényelmet is növeli, hiszen szinte észrevehetetlenek az átmenetek a start/stop funkció és a sikló üzemmód funkció között.

A GLC 43 4MATIC 4,8 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre. A végsebességet elektronikusan 250 km/h-ra korlátozzák.

E PERFORMANCE Hibrid 500 kW (680 LE) rendszerteljesítménnyel és akár 1020 Nm rendszernyomatékkal
A GLC 63 S E PERFORMANCE-ban az M139l 350 kW (476 LE) teljesítményt ad le 6725 ford./percnél. Ez teszi a világ legerősebb sorozatgyártású négyhengeres motorjává. A belső égésű motor 545 Nm maximális nyomatéka 5250–5500 ford./percnél érhető el. A teljesítményhibridben a 2,0 literes motor állandó gerjesztésű szinkron villanymotorral, Affalterbachban kifejlesztett nagy teljesítményű akkumulátorral és a teljesen változtatható AMG Performance 4MATIC+ összkerékhajtási rendszerrel párosul. Az 500 kW (680 LE) rendszerteljesítmény és az 1020 Nm-es maximális rendszernyomaték lenyűgöző menetteljesítményt tesz lehetővé: az álló helyzetből 100 km/h-ra való gyorsulás mindössze 3,5 másodpercet vesz igénybe, és csak az elektronikusan szabályozott 275 km/h-nál ér véget.

A 150 kW (204 LE) teljesítményű villanymotor a hátsó tengelyen kapott helyet, ahol egy elektromosan váltott kétfokozatú sebességváltóval és az elektronikusan vezérelt, korlátozott csúszású hátsó differenciálművel egy kompakt elektromos hajtásegységben (EDU) van beépítve. A szakértők ezt az elrendezést P3 hibridnek nevezik. A könnyű, nagy teljesítményű akkumulátor szintén a hátsó tengely felett található. Ennek a kompakt kialakításnak számos előnye van:

Az elektromos motor közvetlenül a hátsó tengelyre hat, így az erejét közvetlenül meghajtásra tudja alakítani – ez az extra lendület indul el, gyorsításkor vagy előzéskor. Az elektromotor sajátos kialakítása azt jelenti, hogy teljesítménye azonnal beindul teljes nyomatéknál, ami különösen agilis indítást tesz lehetővé. Ráadásul a vezető azonnal érezhető teljesítménynövekedést tapasztal az integrált, elektronikusan vezérelt, korlátozott csúszású hátsó differenciálműnek köszönhetően: a hibrid modell rendkívül mozgékonyan gyorsul ki a kanyarokból.

Ha a hátsó tengelynél csúszás lép fel, a villanymotor hajtóereje is átkerül az első kerekekre, a nagyobb tapadás érdekében. A teljesen változtatható összkerékhajtás mechanikus csatlakozása ezt a kardántengely és az első kerekek hajtótengelyei révén teszi lehetővé. A hátsó tengelyen történő elhelyezés javítja a tömeget és a tengelyterhelés eloszlását a járműben. Ez képezi az alapját a lenyűgöző kezelésnek.

Az AMG koncepció nagyon magas rekuperációs hatékonyságot kínál, mivel a rendszer csak minimális mechanikai és hidraulikus veszteséget enged meg a motorból és a sebességváltóból. A hátsó tengelyen található automatizált kétfokozatú sebességváltó speciálisan kalibrált áttétellel biztosítja a nagy keréknyomaték közötti eloszlást az agilis induláshoz a biztonságos folyamatos teljesítményig nagyobb sebességeknél. Egy elektromos hajtómű legkésőbb 140 km/h körül kapcsolja be a második fokozatot, ami megfelel a villanymotor 13 500 ford./perc körüli maximális fordulatszámának.

A kiegészítő villanymotornak köszönhető teljesítménynövekedéssel a fejlesztőcsapat párhuzamosan a teljes jármű hatékonyságát is javítani tudta – és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást, valamint alacsonyabb fogyasztást tudott elérni.