A vadonatúj Mercedes-AMG GLC Performance SUV két nagy teljesítményű változatban (3.)
Az Affalterbachban kifejlesztett Formula 1™ ihlette: az AMG nagy teljesítményű akkumulátor
A lítium-ion energiatároló rendszer fejlesztését a Mercedes-AMG Petronas F1 Team Formula 1™ hibrid versenyautóiban bevált technológiák ihlették. A fejlesztés során a brixworthi High Performance Powertrains (HPP) Formula 1™ motorműhely szakértői intenzíven eszmét cseréltek a Mercedes-AMG-val Affalterbachban. A nagy teljesítményű AMG akkumulátor a gyakran egymás után előhívható nagy teljesítményt a kis tömeggel kombinálja, hogy növelje a jármű általános teljesítményét. Ehhez járul még a gyors energiafelvétel és a nagy teljesítménysűrűség. Ez azt jelenti, hogy például dombos terepen, lendületes vezetés közben a vezetők azonnal kihasználhatják a teljes erőpotenciált emelkedőn, miközben lefelé haladva erős a regenerálódás.
80 kW folyamatos teljesítmény és 150 kW csúcsteljesítmény
A GLC 63 S E PERFORMANCE nagy teljesítményű akkumulátora 6,1 kWh kapacitást, 80 kW folyamatos teljesítményt és 150 kW csúcsteljesítményt kínál tíz másodpercig. A töltés rekuperációval vagy a beépített 3,7 kW-os, váltakozó áramú fedélzeti töltővel történik töltőállomáson, fali dobozon vagy háztartási aljzaton. Az akkumulátort gyors teljesítmény-leadásra és fogyasztásra tervezték, nem pedig a lehető leghosszabb hatótávra. Mindazonáltal a 12 kilométeres elektromos hatótávolság praktikus tevékenységi kört tesz lehetővé, például csendes és teljesen elektromos autózáshoz a lakónegyedből a város szélére vagy az autópályára.
Az innováció folyamatos ösztönzése: az akkumulátorcellák közvetlen hűtése
Az AMG 400 V-os akkumulátor nagy teljesítményének alapja az innovatív közvetlen hűtési rendszer: első ízben az elektromosan nem vezető folyadékon alapuló, csúcstechnológiás hűtőfolyadék körbefolyik mind az 560 cellát, és külön-külön hűti azokat. Minden akkumulátornak meghatározott hőmérsékletre van szüksége az optimális energiaellátáshoz. Ha az energiatároló egység túl hideg vagy túl meleg lesz, átmenetileg észrevehetően elveszíti teljesítményét, vagy le kell kapcsolni, hogy ne sérüljön meg, ha a hőmérséklet túl magas. Az akkumulátor állandó hőmérséklete ezért döntően befolyásolja annak teljesítményét, élettartamát és biztonságát. Az AMG rendszert úgy tervezték, hogy egyenletes hőeloszlást biztosítson az akkumulátorban.
Az akkumulátor mindig egy állandó, átlagosan 45 Celsius fokos optimális üzemi hőmérsékleti ablakon belül van, függetlenül attól, hogy milyen gyakran tölti vagy meríti. Könnyen előfordulhat, hogy nagy sebességgel haladva túllépik az átlaghőmérsékletet. A védelmi mechanizmusok ezért úgy vannak beállítva, hogy az akkumulátorból a maximális teljesítményt lehessen levenni, hogy a közvetlen hűtéssel később ismét csökkenthető legyen a hőmérséklet.
Működési stratégia: elektromos áram mindig rendelkezésre áll
Az alapvető működési stratégia a Mercedes-AMG Petronas Forma-1-es versenyautó hibrid erőforrásából származik. Akárcsak a motorsport csúcskategóriájában, a maximális meghajtás mindig elérhető, ha a sofőr kick-down hatására felhívja – a kanyarokból való erőteljes kigyorsításhoz vagy a gyors előzéshez. Az elektromos energia mindig igénybe vehető és gyakran újratermelhető a nagy regenerációs teljesítmény és az igény szerinti újratöltés révén.
A Performance Hybrid Drive egy kerék tapadását képes szabályozni
A jármű dinamikájának szabályozása is előnyös a hibrid hajtásból. Az ESP® fékezési beavatkozása helyett az elektromos motor a tapadást is szabályozni tudja, amint egy kerék túl nagy csúszást jelez. Ennek érdekében az intelligens vezérlőrendszer csökkenti az elektromotor hajtónyomatékát, amely a korlátozott csúszású hátsó differenciálművön keresztül jut át a kerékre. Az eredmény az, hogy az ESP®-nek egyáltalán nem, vagy csak később kell beavatkoznia. Előny: A belsőégésű motor így nagyobb nyomatékkal üzemeltethető. Ez utólag javítja a mozgékonyságot és növeli a hatékonyságot. Ráadásul a fékezés közben egyébként „megsemmisült” teljesítményt az akkumulátor töltésére lehet használni.
AMG SPEEDSHIFT MCT 9G sebességváltó nedves indítási tengelykapcsolóval
Az erőátvitel mindkét Mercedes-AMG GLC modellben az AMG SPEEDSHIFT MCT 9G sebességváltón (MCT = Multi-Clutch Transmission) keresztül történik, amelyben a nedves indító tengelykapcsoló helyettesíti a nyomatékváltót. Csökkenti a súlyt, és alacsonyabb tehetetlenségének köszönhetően optimalizálja a gázpedál bevitelére adott reakciót, különösen spurtek és terhelésváltások során. Az igényesen kalibrált szoftver rendkívül rövid váltási időket, valamint szükség esetén gyors többszöri visszakapcsolást biztosít. Ezen kívül a „Sport” és „Sport+” hajtásprogramokban található dupla tengelykapcsoló funkció kifejezetten kifejező váltási élményt biztosít. Van még a RACE START funkció, amely álló helyzetből is optimális gyorsulást biztosít. Az ECO start/stop funkció automatikusan aktiválódik a „Comfort” hajtásprogramban; a „Siklás” funkció „Egyedi” módban aktiválható.
A GLC 43-ban az AMG Performance 4MATIC összkerékhajtás 31-69 százalékos állandó erőeloszlással rendelkezik az első és a hátsó tengely között. A hátul feszített konfiguráció fokozott dinamikus kezelhetőséget biztosít, beleértve a nagyobb oldalirányú gyorsulást és a jobb tapadást gyorsításkor. A GLC 63 S-ben az AMG Performance 4MATIC+ teljesen változtatható összkerékhajtás továbbítja a hajtóerőt az útra. A motor nyomatéka folyamatosan és igény szerint 50/50 arányban osztható be az első és a hátsó tengely között egészen 100 százalékig a hátsó felé.
Az AMG DYNAMICS az AMG DYNAMIC SELECT hajtásprogram-választás standard eleme
Az AMG DYNAMIC SELECT hajtásprogramok (öt a GLC 43-hoz, nyolc a GLC 63 S-hez) a jármű jellemzőinek széles skáláját teszik lehetővé a kényelmestől a dinamikusig. A különböző vezetési módok egyedi vezetési élményt kínálnak, pontosan a különböző vezetési körülményekhez szabva.
Az integrált „AMG DYNAMICS” menetdinamikai vezérlőrendszer az AMG DYNAMIC SELECT hajtásprogramok részeként került beépítésre. Ez javítja az ESP® elektronikus menetstabilizáló program stabilizáló funkcióit a kormányzási jellemzők mozgékonyságát növelő beavatkozásokkal és további ESP® funkciókkal. Gyorsan kanyarodáskor például a belső hátsó keréken végrehajtott rövid fékezés a függőleges tengely körül meghatározott elfordulási nyomatékot generál a reagáló és pontos befordulás érdekében.
Ezeknek a beavatkozásoknak a mértéke és hatékonysága a kiválasztott AMG DYNAMIC SELECT programtól függ, amellyel a vezető meghatározhatja a beállítást az „Egyedi” modellben. Az ESP® három fokozatban állítható. Az „On” az alapfelszereltség, amely magas biztonságot kínál, a jármű sportos jellegéhez igazítva. A „Sport” viszont nagyobb elsodródási szöget tesz lehetővé, míg az „Off” lehetővé teszi a rendszer teljes kikapcsolását a különösen sportos vezetési stílus érdekében a zárt versenypályákon.
AMG RIDE CONTROL felfüggesztés adaptív csillapítási rendszerrel
Mindkét modell AMG RIDE CONTROL acélrugós felfüggesztéssel van felszerelve, adaptív csillapítási rendszerrel. Egyesíti a sportos menetdinamikát a hosszú távú kényelemmel. Ennek alapját az első tengely, a speciálisan kifejlesztett kormánycsuklókkal és a rugóvezérlő karon lévő felfüggesztési csuklókkal, valamint a menetdinamikára kialakított elaszto-kinematikát is felvonultató hátsó tengely adja. Ezt kiegészítve az Adaptive Damping System az egyes kerekeknél folyamatosan az aktuális igényekhez igazítja a lengéscsillapítást – mindig figyelembe véve az előre kiválasztott felfüggesztési szintet, a vezetési stílust és az útfelület állapotát. A menetminőség és a kényelem javulása mellett ez mindenekelőtt a vezetésbiztonság növekedéséhez vezet. Három különböző csillapítási térkép közül választhat („Comfort”, „Sport” és „Sport+”).
Aktív gördülésstabilizátor alapfelszereltség a GLC 63 S E PERFORMANCE-hoz
Egy másik funkció döntő mértékben hozzájárul a magas menetdinamikát biztosító AMG-specifikus beállításhoz: az AMG ACTIVE RIDE CONTROL aktív gurulásstabilizálás alapfelszereltség a GLC 63 S E PERFORMANCE-ban. A hagyományos, merev bukókeretek használata helyett a rendszer elektromechanikusan kompenzálja a karosszéria mozgásait. Ebből a célból az első és a hátsó tengelyen lévő bukókeretek két részre vannak osztva. Középen egy elektromechanikus hajtómű található, amelybe háromfokozatú bolygókerekes hajtómű van beépítve. Ha az útfelület egyenetlen vagy a vezetési stílus mérsékelt, a működtető aktívan szétválasztja a stabilizátor feleket, ami növeli a vezetési kényelmet. Dinamikus használat során, például kanyargós úton, a felek összeérnek és egymáshoz csavaródnak.
Sőt, a rendszer nemcsak a gördülési mozgásokat csökkenti kanyarodáskor, hanem lehetővé teszi a kormányzás és a terhelési ciklus viselkedésének pontosabb beállítását is. Ezen túlmenően növeli a vezetési kényelmet egyenes vonalban, mert például az egyoldalú útegyensúlyok okozta ingerek kiegyenlítésre kerülnek. A test mozgásai aktívan és optimálisan a vezetési körülményekhez igazíthatók. Ez lehetővé teszi a vezető számára, hogy még intenzívebben tapasztalja meg az AMG jellegzetes menettulajdonságait a dinamika, a precizitás és a visszajelzés terén.
A nagy teljesítményigények kielégítése érdekében a rendszer egy további 48 voltos fedélzeti alhálózaton alapul. Egy másik előny a szokásos hidraulikus alapú rendszerekhez képest a lényegesen gyorsabb reakció. Ehhez járul még az alkatrészek kisebb súlya a hidraulikus megoldásokhoz képest.