A flottavásárlások változtatják az autópiac zöldülését

A JATO 23 európai piacra vonatkozó forgalomba helyezési adataiból kiderül, hogy az európai járműértékesítés több mint fele vállalatok részére történik: tavaly a flottaértékesítések során Európában eladott összesen 8,35 millió darab autó a kontinens újautóértékesítéseinek 56%-át tette ki. A cégekre vonatkozó adókedvezmények, illetve a magántulajdonlással járó kötöttségek hiánya miatt a cégek nevére történő vásárlás számos európai piacon örvend nagy népszerűségnek. Magyarország a JATO adatai szerint Európa egyik leginkább a vállalati értékesítések által dominált újautópiaca volt tavaly. Éppen ezért egyértelműen kijelenthető, hogy a vállalati flották beszerzései meghatározó hatással vannak az újautópiac zöldülésére európai és hazai szinten egyaránt.

Tavaly nyolc európai országban is a céges járművásárlások tették ki az összértékesítés több mint kétharmadát. E tekintetben Litvánia áll az első helyen, ahol az összes új autó közel 76 százalékát cégek nevére regisztrálták – ebbe beletartozik az önregisztráció is. Ennek oka részben a Modus Group – a litván székhelyű, Európában egyre jelentősebbnek számító CityBee autómegosztó tulajdonosának – erőteljes jelenléte. Emellett a céges járművásárlások aránya további 11 piacon emelkedett, legerőteljesebben Finnországban, ahol az előző évi 67 százalékhoz képest 2018-ban már 71 százalékra nőtt, többek között a mobiltelefon alapú mobilitás térnyerésének köszönhetően. Finnország erősen elkötelezett az olyan alternatív mobilitási megoldások bevezetése mellett, mint az autómegosztás, a fuvarrendelés és az előfizetéses szolgáltatások. A mobilitási kínálatukat bővíteni kívánó cégek egyre gyakrabban alkalmazzák a járműlízinget is.

A flottaértékesítés súlya a prémium márkák esetében jellemzően magasabb, hiszen ezeket az autókat nem ritkán vállalati közép- és felsővezetők használják juttatási csomagjuk részeként. Érdekesség, hogy a JATO adatai szerint Magyarország 75%-os flottaaránnyal Európa második ’legflottásabb’ piaca volt tavaly, a Datahouse ugyanakkor ennél alacsonyabb, 63,3%-os flottaarányról számol be idehaza 2018-ban, az azonban elvitathatatlan, hogy nálunk is továbbra is a flottaértékesítések dominálják az újautóeladásokat. Az idei év első 5 hónapjában a Datahouse szerint egyébiránt ez az arány tovább erősödve 65,3%-ra nőtt Magyarországon.

Nem kis mértékben a tudatos flottapiaci szereplőknek köszönhetően a dízelautók piaci részesedése 2001 óta most a legalacsonyabb Európában

Az európai autóipar egyik legfontosabb fejleménye tavaly a dízel személyautók népszerűségének további komoly visszaesése volt. A 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotrány hatásait fokozták az ennek nyomán számos európai nagyváros által tervezett, a dízel autókra vonatkozóan bevezetni kívánt korlátozások, amelyek megnehezítik a dízel autók maradványértékének kalkulációját. Ha a dízelek 2017-es piaci forgalmának csökkenését rendkívülinek tekintjük, 2018 és az idei év során egyenesen szabadesésről beszélhetünk: a dízelek 36%-os 2018-as piaci részesedése az idei év első negyedévében még tovább, 33%-ra zsugorodott, ami a legalacsonyabb eredmény 2001 óta, amikor a dízelmotorok megkezdték térhódításukat. Mindössze négy év alatt a 2015-ben 51%-al a legnépszerűbbnek számító üzemmód iránti kereslet a 18 évvel azelőtti szintre esett vissza. Még drámaibb képet kapunk, ha a múlt év piaci részesedését a 2011-es rekordévvel hasonlítjuk össze, amikor az Európában regisztrált autók 55%-át dízelek tették ki. Ha nem százalékosan, hanem az eladott autók abszolút darabszámát tekintve vizsgáljuk az értékesítéseket, ugyanezt a megállapítást tehetjük: 2018-ban 5,59 millió új dízelautót regisztráltak a kontinensen, ami a legalacsonyabb 2001 óta, amikor 5,44 millió dízeljármű talált gazdára. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a haszongépjárművek kivételével, ahol a legújabb generációs dízelmotorok még ma is a legjobb alternatívát kínálják (amíg ott is teret nem hódítanak a részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok, azaz a hibrid, plug-in hibrid, akkumulátoros és hidrogén üzemanyagcellás elektromos autók) az európai flotta és magánvásárók már alig keresik a dízeleket. A személyautók között egyedül a prémium autók között tartják még magukat ideig-óráig (iparági elemzők szerint a kifejlesztésükre fordított összegek megtérüléséig) a dízel meghajtású autók: a tavaly a legtöbb dízelautót forgalmazó első tíz márka közül nyolc prémium autómárka volt, amelyek összeladásának több mint felét tették ki a dízelek. Üdítő kivételt a prémium szegmensben a jelenleg az Európában még csupán marginális értékesítéseket produkáló Tesla, és a vele szemben erős európai prémium piaci szereplőnek számító Lexus produkál: a két márka kínálatában egyáltalán nem szerepelnek dízelek, és míg előbbi 100%-ban akkumulátoros elektromos, addig utóbbi 80%-ban (Magyarországon 99%-ban) hibrid elektromos autókat ad el. Jól látható tehát, hogy a vállalati felsővezetők körében (a prémium márkák eladásainak túlnyomó részét ugyanis a flottaértékesítések teszik ki) komoly szemléletváltásra van szükség, amely felgyorsíthatja a piac további zöldülését.

Pozitív hír mindazonáltal, hogy az Európában forgalmazott 83 autómárka közül mindössze 3 esetében nőtt a dízelek részaránya. Az 5 márka, amely 2019 első negyedévében eladásaiban a legalacsonyabb dízel aránnyal büszkélkedhetett, a Tesla (0%), a Smart (0%), a Lancia, a Suzuki és a Toyota volt. A JATO elemzői szerint ugyanakkor az európai dízel értékesítések 2019-ben is folytatódó csökkenése már nem a dízelválságnak és a dízel autókat potenciálisan sújtó korlátozásoknak, hanem a hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos autók előretörésének köszönhető. Ezek kínálata ugyanis gyorsan bővül, ráadásul határozottan vonzó alternatívát jelentenek. Más kérdés, hogy a több mint 20 autómárka közül, amely jelenleg Európában összesen több mint 90 részben vagy teljesen elektromos hajtású modellt kínál, mindössze három olyan márka van, amelynek európai értékesítéseit meghatározó mértékben az alternatív hajtású modellek teszik ki, ezek a Tesla (100%), Lexus (80%) és a Toyota (45%).