A flottavásárlások változtatják az autópiac zöldülését

Rekordszinten az alternatív hajtású autók értékesítése – ám még mindig nem elég

A 2018-ban Európában értékesített 15,6 millió új autóból (ez a 16,02 millióval abszolút csúcsot jelentő 2007 óta a legjobb eredmény) minden korábbinál magasabb, 6,1%-os arányt képviseltek az alternatív hajtású autók (2017-ben ez még csak 4,8% volt). A hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos autók 945.000 darabos rekordszintű értékesítéseiben nagy szerepet játszottak a környezettudatos vállalati flották beszerzései. Az előremutató eredményekhez komolyan hozzájárult a világ legnagyobb multinacionális vállalatait tömörítő EV100 elnevezésű kezdeményezés, amelynek keretében a vezető vállalatok elkötelezték magukat amellett, hogy 2020-ra vállalati flottájuk 25%-át, 2025-re 50%-át, 2030-ra pedig 100%-át tegyék ki a részben vagy teljesen elektromos autók. Az alternatív hajtású autók térnyerése azóta is gyorsuló ütemben zajlik (idén már az európai új autó eladások 6,9%-át tették ki) az ígéretes és látványos növekedés mellett ugyanakkor fontos felhívni a figyelmet egy aggasztó tendenciára is. A dízel személyautóktól elforduló flották és magánvásárlók csupán egy része váltott ugyanis részben, vagy teljesen elektromos hajtásra, a többiek a benzin hajtás mellett döntöttek ez pedig az európai újautó értékesítés flottaszíntű CO2-kibocsátás növekedéséhez vezetett. 2018-ban majdnem egymillióval több vásárló döntött benzinüzemű autó mellett Európában, mint 2017-ben, míg az alternatív hajtású autók ’csupán’ 200.000-rel több eladott példánnyal büszkélkedhettek az előző évhez képest. Amit tehát megnyerünk az egészségkárosító NOx-kibocsátás csökkentésével, elveszítjük az üvegházhatású CO2-kibocsátás növelésével. Tíz év alatt ugyan igen jelentős volt az alternatív üzemű autók térhódítása, hiszen 2008-ban még csak az összes regisztrált gépkocsi 0,5 százalékát tették ki, a jelek szerint azonban ez a bővülési ütem sem elégendő.

A vállalati flották hozhatják el az igai zöld áttörést

Az, hogy a dízeltől elforduló személyautóvásárlók közül ötször annyian döntenek a benzines, mint a részben vagy teljesen elektromos hajtás mellett, több okra vezethető vissza. Ezek egyike a kínálat szűkössége: hiába kapható Európában több mint 20 gyártó több mint 90 alternatív hajtású modellje (azaz elviekben bőven volna miből választani), ezen autók elérhetősége jellemzően elég korlátozott, és legtöbbjük a magasabb árfekvésű szegmenseket fedi le. Egyetlen olyan autógyártó van, amely két márkájával gyakorlatilag valamennyi személyautó szegmenst lefed környezetbarát hibrid elektromos kínálatával, ez pedig nem más, mint a Toyota: a városi kisautó Toyota Yaristól a Lexus LC szupersportkupéig terjedő, 20 modellből álló hibrid portfólióban gyakorlatilag minden járműkategóriában és árfekvésben találthat magának megfelelő autót a zöld választásban gondolkodó magánvásárló vagy épp vállalati ügyfél. A vállalati flottabeszerzések tekintetében egyébiránt kiemelten fontos, hogy egy-egy márka teljes zöld kínálattal rendelkezzen, számos vállalat ugyanis még az úgynevezett user-chooser flották esetében is igyekszik a megrendelhető autók körét egy márka vagy egy autógyártó modelljeire meghatározni, a homogén vállalati arculat érdekében. A hagyományos flották esetében pedig sokszor teljesen magától értetődő egyetlen márkából beszerezi az autókat, a felsővezetői autók esetében bevonva az adott gyártó prémium márkáját. A másik ok, hogy még mindig sokan vannak (a vállalatok között is), akik csak most ismerkednek az alternatív hajtásokkal, és nem feltétlenül ismerik a hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos autók jellemzőit, és a köztük lévő különbséget.

Az eladási számokból egyértelműen kiviláglik, hogy a környezettudatos magánvásárlók és vállalati flották számára továbbra is elsődlegesen fontos szempont a praktikum, ezért a legtöbben a külső töltést nem igénylő, azaz öntöltő hibrid elektromos autók mellett teszi le a voksukat. Ez a két tény, a széles környezetbarát modellpaletta és a praktikus zöld autók iránti igény megmagyarázza az európai szinten mára 45%-ban hibrid elektromos autókat értékesítő Toyota, és prémium márkája, a 80%-ban hibrideket eladó Lexus szárnyalását. Jól tetten érhető ez a két korábban kifejezetten a magánvásárlók által preferált márka flottapiaci sikereiben is. Ha csak a hazai piacot nézzük, az év első 5 hónapjában a Toyota magyarországi eladásaiban a flották részaránya 59,6%-ra, a Lexus esetében pedig 68,5%-ra nőtt (a piaci átlag 65,3% volt, a Lexus közvetlen versenytársainak számító prémium márkák esetében pedig 80% fölött volt). Érdekes folyamat ez, hiszen a legtöbb márka a flottaeladásoknál jóval profitábilisabb magánvásárlások arányának növelésére törekszik, a hazai részben- vagy teljesen elektromos értékesítések négyötödét jegyző két márka ugyanakkor utóbbiban továbbra is páratlanul erős, miközben a flottapiacon is komoly előretörést könyvelhetett el.

A korábbiakból mindenesetre jól körvonalazódik, hogy az európai és hazai autóértékesítések zömét jegyző flották tehetnek a legtöbbet a piac zöldüléséért: egyrészt azzal, hogy a flottaértékesítések dominálta prémium szegmensben (aza a felsővezetői autók kategóriájában) is elfelejtik a dízeleket, másrészt azzal, hogy nem csupán dízel, de benzines beszerzéseik helyett is mind nagyobb arányban a részben vagy teljesen elektromos hajtások valamelyikét választják – jó eséllyel a jelenleg legpraktikusabbnak számító öntöltő hibrid elektromos változatot. A vállalati flották zöld elköteleződése ráadásul multiplikatív hatással bír az autóállomány zöldülésére. Miután a flották jellemzően csak 3-5 évig használnak egy autót (azaz a magánvásárlóknál kétszer-háromszor gyakrabban cserélnek autót), az ő általuk használt modellek sokkal hamarabb megjelennek a használtautó piacon, egyre több környezetszennyező autót kiváltva. Az alternatív meghajtások, ezen belüli is az öntöltő hibridek melletti elköteleződés ráadásul az imázs szempontok mellett anyagilag is jó döntés a vállalatok számára: a hibridekre jellemző magas maradványérték és alacsony fogyasztás és üzemben tartási költség (egy hibridben ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, nincs mi elromoljon, és még a fékbetétek is lassabban kopnak) egyértelműen racionális választássá teszi a zöld autókat.