A vármegyebérlet is elősegíti a fenntartható közlekedési módok egyre nagyobb térhódítását
Február végén érkezett a hír, hogy májustól akár az egész országot beutazhatjuk kedvezményesen a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV járataival. A Jövő Mobilitása Szövetség üdvözli ezt az újítást, hiszen 2023-ra azt tűzte ki célul, hogy széles körben elfogadtassa a közlekedés diverzifikálásának gondolatát: azaz mindig azt a közlekedési eszközt válasszuk, ami éppen az adott élethelyzetünknek megfelel. Ennek egy fontos eleme az egyre népszerűbb vasúti közlekedés, amit akár kerékpárral vagy rollerrel is kiegészíthetünk.
Minden korábbinál kedvezőbb és egyszerűbben használható bérletrendszert vezet be május elsejétől a MÁV, a 30 napra szóló bérlettel egy-egy teljes vármegyét, vagy akár az egész országot is be lehet utazni a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV járataival. A teljesárú vármegyebérletet 9450 forintért, az országbérletet pedig ennek duplájáért, 18 900 forintért lehet majd megvásárolni (az elővétel április 24-én elindult, méghozzá a MÁV-appon, ehhez azonban sok esetben frissíteni kell az alkalmazást). A diákok pedig szinte fillérekért utazhatnak akár az egész országban: ők mindkét bérlettípus 90 százalékos kedvezménnyel vásárolhatják meg. A településhatárokon belül közlekedő helyi járatokon nem, de a távolsági buszokon és a MÁV-START járatain a városhatáron belül is érvényes lesz a két új bérlettípus. (A pontos részletekért érdemes felkeresni az orszagberlet.hu oldalt, amelyen a MÁV-Volán csoport összegyűjtötte és folyamatosan frissíti az új díjtermékekkel kapcsolatos kérdéseket, válaszokat.) Az új bérletek nemcsak az ingázóknak jelenthetnek nagy segítséget, hanem a hétvégente kirándulni induló családoknak is, segítségükkel ugyanis a háztartások akár több tízezer forintot is megspórolhatnak havonta.
A vasúti és távolsági buszos közlekedés egyre népszerűbb Magyarországon, 2022-ben 699 millió utazásról gondoskodott a MÁV-Volán-csoport – a növekedésnek további lendületet adhat idén az üzemanyagárak növekedése és az utazók fenntarthatósági törekvései. Nemcsak többen utaztak, de hosszabb távot is tettek meg: míg 2021-ben 3,1 milliárd utaskilométert regisztrált a MÁV-START, addig 2022-ben már 4,75 milliárd kilométert tettek meg a vonattal, HÉV-vel vagy busszal.
A Jövő Mobilitása Szövetség fontosnak tartja a fenntartható közlekedési módok népszerűsítésétét és azt, hogy a közlekedők tudatosan válasszanak egy-egy, az élethelyzetükhöz illő eszközt. A tudatosításban fontos szerep jut a MÁV-Volán-csoport CO2 megtakarítás számlálójának, amely egy-egy útra lebontva mutatja meg, hogy mennyi károsanyag-kibocsátást takarítottunk meg környezetünk számára. Az adatok szerint az indulás óta eltelt időszak alatt több mint 1,7 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást sikerült megelőzni, amely hozzávetőlegesen egy 140 ezres nagyváros – például Pécs – összes lakosának éves kibocsátását fedezi. Ezt a CO2 mennyiséget több mint 23 millió fa tudta volna megkötni.
„A Jövő Mobilitása Szövetség minden olyan támogatást, innovatív megoldást üdvözöl, ami a fenntartható közlekedést helyezi fókuszba, a vármegyebérlet is ilyen” – mondja Pukler Gábor, a szövetség elnöke. „Minden élethelyzetben meg kell találni a megfelelő közlekedési eszközt. Ennek egy eleme a kötöttpályás közlekedés, ami ráadásul remekül kombinálható a P+R parkolókban elhelyezett megosztott vagy saját autókkal, de a rollerek, kerékpárok felvihetők az egyes járatokra, így az állomásokról, megállóktól akár saját eszközön folytathatjuk tovább utunkat. Minél többféle eszközt tudunk kombinálni, annál hatékonyabban tudunk közlekedni” – mondta a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.
A roller és az összecsukható kerékpár (20” vagy annál kisebb kerékméretű) a BKV, a MÁV-Start és a Volánbusz járatain összehajtva ingyenesen szállítható. Az ennél nagyobb mikromobilitási eszközök is kedvezményesen, párszáz forintért felvihetők a járatokra, így az utolsó kilométerek (az állomástól, megállótól a végcél elérésmegtételéhez, az úgynevezett last mile probléma megoldásához is közelebb visznek. Úgy tűnik, egyre nagyobb is az igény arra, hogy kerékpárt szállíthassanak az emberek: 2022-ben csaknem 1,2 millióan tettek így a MÁV-Start teljes hálózatán, ez 18 százalékkal haladta meg a 2021-es biciklis forgalmat. A kerékpárszállítás mellett népszerűek a bekamerázott, fedett biciklitárolók is, melyekből országszerte mintegy 2000 kerékpár tárolására alkalmas B+R biciklitároló épült az utóbbi időben, főként Budapest elővárosaiban.
Amikor közlekedési eszközt választunk, fontos szempont lehet annak biztonságossága: az általánosan alkalmazott közlekedésbiztonsági mutató az egyes közlekedéstípusok esetén az egy évre jutó halálesetek száma. A KSH adatai szerint Magyarország tekintetében ez a mutató a közúti közlekedésben 2017-ben egy millió lakosra jutót 64 haláleset volt, míg a vasúti közlekedésben 2012–2016 között egy millió lakosra mintegy 8 haláleset jutott – a közösségi közlekedés tehát jóval biztonságosabb az autózásnál.
A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint a közösségi közlekedés nemcsak biztonságos, hanem kényelmi színvonala is folyamatosan nő: egyre több a légkondicionálóval ellátott, internetelérést biztosító modern közlekedési eszköz, ami lehetővé teszi, hogy az utazás ideje, az ingázás ne szükséges rossz, hanem akár munkával, akár kikapcsolódással hasznosan eltölthető idő legyen, így valódi 21. századi alternatívát jelent az utazók számára.