• Egyéb

A világ legtisztább luxusautója lehet a Lexus LS

Hidrogén üzemanyagcella, villanymotor és nagyteljesítményű hibrid hajtáslánc szerepel a Lexus zászlóshajóját fejlesztő csapat nem is olyan távoli tervei között.

A Lexus világszerte folyamatosan vezeti be új zászlóshajóját, az ötödik generációs LS csúcslimuzint, és az ennek apropóján megejtett interjúkból egyre pontosabban körvonalazódnak a márka közép- és hosszú távú elképzelései. Legutóbb Ausztráliában kezdték meg a modell forgalmazását, és egy helyi autós orgánum, a goauto érdekfeszítő dolgokat tudott meg Toshio Asahi főmérnöktől. Az LS projektet vezető szakember elárulta, hogy a modell fejlesztése során valós lehetőségként mérlegelték a tisztán elektromos, hálózatról tölthető hibrid és hidrogén üzemanyagcellás hajtáslánc-opciókat. Az, hogy ezek nem jelentek meg a típus bevezetésekor, egyáltalán nem jelenti azt, hogy bármelyikről le kellene tennünk még ennek a modellgenerációnak a során.

Az üzemanyagcellás opció már a típus előtanulmányának bemutatásakor előtérbe került: az LF-LC koncepciójárművet közelebbről nem meghatározott FCEV hajtáslánccal szerelték fel. A szkeptikusok szerint ez nem volt több olcsó reklámfogásnál, ám a Lexusnál már akkor többen utaltak arra, hogy ténylegesen megépítik a hidrogénhajtású LS-t, méghozzá „hamarabb, mint gondolnánk”. A technológia már készen áll, a Toyota Miraiban szolgálatot teljesítő rendszernek legfeljebb a teljesítményét kell növelni, igazodva a nagyobb modellhez – a kérdés továbbra is a töltési infrastruktúra rendelkezésre állása, ám a „tyúk vagy a tojás” meddő vitáját elkerülendő örömmel vállalja az első fecske megtisztelő szerepét a Toyota-csoport, hiszen ha mindig csak arra várnánk, hogy valaki más megtegye az első lépést, soha nem jutnánk előrébb.

Addig is, amíg megjelenik a tisztán elektromos meghajtású LS (legyen szó akkumulátoros vagy hidrogén üzemanyagcellás verzióról), sor kerülhet egy második, nagyobb teljesítményű hibrid opció bevezetésére. Az LS 500h jelenleg egy 3.5 literes, változó szelepvezérlésű szívómotorra épül, ám ahogy azt a brit CAR Magazine szerkesztője a modell tesztjében egy korábbi beszélgetésre hivatkozva elárulta, a gyárnak mindig is szándékában állt megépíteni az LS 500 ikerturbós 3.5 V6-osát felhasználó szuperhibrid variánst, épp csak az első körben nem ez volt a prioritás. Most viszont, hogy a két alapmodell bemutatkozott, megnyílt az út a további verziók fejlesztése előtt.

Mivel a Toyota-csoport 2020-ra, a tokiói olimpiai játékok idejére teljes körű hidrogén üzemanyagcellás offenzívát kíván indítani, aligha járunk messze a valóságtól, ha azt valószínűsítjük, még ebben az évtizedben piacra kerülhet az LS FCEV kivitele. Ez igazi presztízsmodell lesz, amely a létező legtisztább üzemű hajtásláncot kombinálja a világ legkényelmesebb, legfejlettebb luxusautói között nyilvántartott szedán alapvető erényeivel, így feltétlenül elsőbbséget élvez majd a felső tízezer környezettudatosságukra büszke tagjainak körében. Ennél jóval nagyobb eladási számokra számíthatunk azonban egy turbómotoros hibrid LS bevezetésétől, így annak színre lépése alighanem megelőzi majd a hidrogén hajtású modellét.

Ha így lesz, három éven belül a piac legzöldebb palettájával büszkélkedhet a Lexus LS: a kétféle hibrid és a hidrogén üzemanyag-cellás verzió (potenciálisan kiegészülve a hálózati tölthetőség népszerű, bár a szükséges nagy akkumulátor-kapacitás következtében helyigényes és tömegnövelő opciójával) mellett talán sem szükség, sem igény nem lesz az elektromos támogatás nélküli motorra, és akkor végérvényesen a világ legtisztább üzemű luxuslimuzinjává válhat a Lexus LS.

Képek: Lexus