A Víz Világnapján ünnepelték az autót, amely vizet állít elő
Az ENSZ határozata alapján 1992 óta március 22-én, tartják a Víz Világnapját – bár a hidrogén üzemanyagcellás gépkocsik tulajdonosai számára minden nap a vízről és az életről szól.
Az autóipar hagyományosan nagy vízfelhasználó, ami annak fényében, hogy az előrejelzések szerint 2050-re a Föld lakosságának 40 százaléka, több mint 3,6 milliárd ember súlyos vízhiányban fog élni, a legkevésbé sem ad okot büszkeségre az autógyártóknak. Nem véletlen, hogy a Toyota Motor Corporation fenntarthatósági jövőképének egyik sarkalatos pontja a vízfelhasználás radikális visszaszorítása. A vállalat 2012 és 2016 között, mindössze öt év alatt a folyamatok modernizálása, a szennyvíz megtisztítása és újrahasznosítása révén 200 literrel csökkentette a gyártási folyamatok során egy autóra jutó átlagos vízfelhasználás mértékét – ez az évi tízmillió darab Toyota és Lexus mellett kétmillió köbméternyi víz megtakarítását jelenti!
Ehhez hasonló erőfeszítésekkel a legtöbb autógyártó környezetvédelmi programjában is találkozhatunk. A Toyota azonban olyasvalamire is képes, amihez hasonlóra csak nagyon kevesen – és ők is jóval szerényebb léptékben – képesek: globális modellpalettájának egyik tagja képes vizet előállítani normál használat közben. A Toyota Mirai a világ legnagyobb számban eladott hidrogén üzemanyagcellás gépkocsija, egy olyan fenntartható, élhetőbb jövő előfutára, amelyben a közlekedés a lehető legcsekélyebb mértékben befolyásolja a környezetet.
A Toyota 2014 óta forgalmazza a Mirai üzemanyagcellás szedánt, amely a fedélzetén tárolt hidrogén és a légkörből nyert oxigén kölcsönhatásából fejleszti a villanymotorja működtetéséhez szükséges elektromos energiát; a kémiai folyamat egyetlen mellékterméke a víz. Habár más gyártók is eredményes kísérleteket folytatnak a technológiával, sőt, típusaik erősen korlátozott piaci forgalomban is elérhetők, egyetlen más hidrogén üzemanyagcellás modell sem tett szert olyan fokú népszerűségre, mint a Mirai: két és fél év alatt 5200 példányban talált gazdára világszerte, gyártását a jelenlegi évi 3000 darabról 2020-ra harmincezerre emeli a Toyota.
A Mirai bevezetésekor a tamáskodók azt gondolták, a hidrogéntöltő infrastruktúra hézagossága miatt eleve kudarcra van ítélve a Toyota kísérlete. Mára bebizonyosodott, hogy ennek pontosan az fordítottja igaz: az európai H2 töltőhálózat folyamatosan gyarapodik, az évtized végére mintegy 450 publikus kúttal számolhatunk Nyugat-Európában*. A technológia népszerűsítésével és terjesztésével foglalkozó Hydrogen Mobility Europe szervezet 2025-ra teszi a hidrogén üzemanyagcellás gépkocsik piaci alapon történő forgalmazásának beköszöntét.
A hidrogén persze nem csak a közlekedést forradalmasíthatja (a Toyota a Mirai mellett a legkülönfélébb járművekhez fejlesztett üzemanyagcellás rendszert, a targoncáktól a buszokon át a kamionokig) a hidrogén és az üzemanyagcella: szakértők szerint a fenntartható forrásokból (nap-, szél-, geotermikus stb) származó elektromos energia tárolására és szállítására, a kereslet és kínálat optimalizálására ideális megoldást jelent a technológia, akár háztartási léptékben is.
* https://h2me.eu/about/hydrogen-refuelling-infrastructure/
Fotók: Toyota