A Volkswagen-csoport erősíti az értékteremtést az elektromos autonóm mobilitás világában

  • A Volkswagen Csoport bemutatja a 2030-ig tartó NEW AUTO stratégiát
  • Az erős márkák, a skálázható technológiai platformok és az új szolgáltatások kombinációja szinergiákhoz, megújuló kiegészítő bevételekhez és nyereségesen működő üzletágak létrejöttéhez vezet
  • A középtávú cél az, hogy az árbevétel-arányos jövedelmezőség 2025-re az eredetileg tervezett 7-8%-ról 8-9%-ra növekedjen, ami a következő tervezési ciklus alapjául szolgál majd
  • Szerződéskötés a Gotion High-Tech-kel az akkumulátorgyártás németországi meghonosításáért; Spanyolország a következő lehetséges helyszín a harmadik giga-gyárra
  • Herbert Diess vezérigazgató: „a gépkocsi és az egyéni mobilitás fényes jövő elé néz. A Volkswagen Csoport innovatív márkái és a legkorszerűbb platformjai fontos szerepet készülnek játszani a mobilitás új világában.”

A Volkswagen bemutatta a tervét, miszerint a Csoportot egy szoftver-alapú mobilitási vállalattá alakítaná, amely nagy hangsúlyt fektet erős márkáira és globális technológiai platformjaira, ezáltal szinergiákat és nagyobb méreteket biztosít, és új nyereséges üzletágat nyit meg. „Kijelöltük magunknak azt a stratégiai célt, hogy globális piacvezetővé váljunk az elektromos járművek terén – és jó úton haladunk. Most pedig új paramétereket állítunk fel” – mondta Herbert Diess vezérigazgató a Csoport 2030-ig tartó NEW AUTO stratégiájának bemutatása során. „A következő, sokkal radikálisabb változás a biztonságosabb, okosabb, végül pedig autonóm járművek irányába való átalakulás lesz – mindezt szoftver alapon. Ez számunkra azt jelenti, hogy: A technológia, a sebesség és a skálázhazóság fontosabb lesz, mint ma. Az autózás fényes jövő elé néz!”

A Volkswagen Csoport új fontossági sorrendet állít, hogy kihasználhassa azokat a lehetőségeket, amelyeket az elektromos és digitális mobilitási kor nyújt, a fenntarthatóság és a karbonsemlegesség elérése pedig kulcsfontosságú pontjai az új stratégiának. A Csoport 2030-ig járművenként (a járművek élettartama alatt) 30%-kal tervezi csökkenteni az ökológiai lábnyomát (2018-hoz képest), a Párizsi Megállapodásnak megfelelően. Ugyanebben az időszakban az akkumulátoros-elektromos járművek részaránya várhatóan 50%-ra emelkedik, míg 2040-re a nagy piacokon a Csoport által gyártott új gépjárművek gyakorlatilag 100%-ának nulla kibocsátásúnak kell majd lennie. A Csoport legkésőbb 2050-ig teljes mértékben klímasemleges működésre szeretne átállni.

A nyereség- és bevételközpontok várhatóan fokozatosan áttérnek a belső égésű motoros gépkocsikról (ICE) az akkumulátoros-elektromos járművekre (BEV), majd az önálló vezetés által igényelt szoftverekre és szolgáltatásokra is. Az ICE piac az elkövetkezendő 10 év alatt előreláthatóan több, mint 20%-kal kal csökkenni fog. Ezzel párhuzamosan a BEV piac jelentősen megnő, végül pedig átveszi a vezető technológiai pozíciót az ICE helyett. Becslések szerint 2030-ra a járművek szoftverein keresztül történő értékesítés egyharmaddal, 1.2 milliárd euró értékben járulhat hozzá a várható BEV és ICE értékesítésekhez, ami több, mint kétszeresére növeli a teljes mobilitási piacot a mai kb. 2 milliárd euróról a tervezett 5 milliárd euróra. Várhatóan még mindig a autóalapú egyéni mobilitás fogja kitenni a piac és a Volkswagen üzleteinek 85%-át.

A robusztus árréssel rendelkező, erős cash-flow-t generáló ICE üzletág finanszírozza és felgyorsítja majd a BEV-re való áttérést. Az alacsonyabb akkumulátorárakból és gyártási költségekből fakadó egyre több szinergia és az egyre nagyobb mennyiségek által vezérelt folyamatos növekedés várhatóan javítja majd a BEV-árréseket. A CO2/Euro 7 kategóriában a magasabb költségek és adóterhek is várhatóan tovább szűkítik az ICE gyártással kapcsolatos árrést. Összességében az árrés-paritást a következő két-három évben el kellene érni.

Új stratégiai szemléletének tükrében a Volkswagen Csoport 2025-re megnövelte az árbevétel-arányos nyereség terén az ambícióit: a Csoport 2021 novemberére a 70. tervezési ciklus alapjaként az eredeti 7-8%-os szintet 8-9%-ra növelte.

Arno Antlitz pénzügyi igazgató közölte – „célunk iparági vezető platformokat kialakítani az erős márkáinknál, hogy nagyobb méreteket érhessünk el és még több szinergiánk lehessen a jövőben”. „Növelni fogjuk a BEV-platformjaink skálázhatóságát, szeretnénk kifejleszteni egy vezető járműipari szoftvercsomagot. És továbbra is befektetünk az autonóm vezetésbe és a mobilitási szolgáltatásokba. Az átmenet alatt a robusztus ICE üzletünk ehhez segít majd nyereséget és cash flow-t generálni.”

A Volkswagen már 73 milliárd eurót különített el a jövő technológiáira a 2021 és 2025 közti időszakra, ez a teljes beruházás 50%-át teszi ki. Az elektromos átállás és digitalizációs beruházások aránya tovább növekszik. A Csoport emellett továbbra is növeli majd a hatékonyságot, és jó úton halad a következő két évre kitűzött 5%-os fix költségcsökkentési programcél elérésében. A Volkswagen elkötelezett az anyagköltségek további 7%-os csökkentése mellett, és kevesebb modellel, csökkentett ICE hajtáslánc-portfólióval és jobb árkínálattal optimalizálja ICE-üzletágát.

Példátlan platformmodell a jövőbeni technológiák bővítésére

A négy kulcsfontosságú technológiai platformra kiterjedő, átfogó megközelítés lehetővé teszi a Volkswagen Csoport számára, hogy páratlan szinergiákat teremtsen az összes személyautó és könnyű haszongépjármű márkája számára, és ez részben a tehergépkocsik terén is felhasználható. Szinergiák várhatóan sok területen felmerülhetnek: az univerzális BEV termékarchitektúrától a CARIAD globális szoftverplatformjáig, a saját cellák és akkumulátorok széles körű gyártásáig, egészen a mobilitási platformig, ami zökkenőmentesen kapcsolja össze a szolgáltatások széles skáláját.

Mechatronika, ami lehetővé teszi a szoftverszolgáltatások portfóliójának bővítését

Az SSP (Scalable Systems Platform), mint a Volkswagen Csoport következő generációs mechatronikai platformja, idővel jelentősen csökkenti a gyártás komplexitását. Az MQB, MSB, MLB, valamint az MEB és a PPE utódjaként kiterjeszti a konszolidációt három ICE-platformról két BEV-platformra, hogy végül egy egységes architektúra létezzen a teljes termékportfólió számára. 2026-tól kezdődően a Csoport teljesen elektromos járművek gyártásának megkezdését tervezi az SSP platformon. Ez a következő generáció teljesen elektromos, teljesen digitális és rendkívül skálázható lesz. Élettartama alatt több, mint 40 millió jármű készül majd ebben a rendszerben. Akárcsak a jelenlegi MEB, az SSP is nyitva áll majd más autógyártók előtt.

A mechatronikai platform kompetenciáinak fejlesztése és felgyorsítása érdekében a Csoport mintegy 800 millió eurót fektet be egy új kutatási és fejlesztési létesítménybe Wolfsburgban, ahol megtervezik az SSP platform központi elemét és moduljait.

Markus Duesmann, az Audi vezérigazgatója így nyilatkozott: „Az SSP bevezetése azt jelenti, hogy kiaknázzuk erősségeinket a platformmenedzsmentben, és képességeinkre építve maximalizáljuk a szegmensek és márkák közti szinergiákat. Hosszú távon az SSP jelentősen csökkenti majd a komplexitást a mechatronikában. Ez tehát nem csak a beruházások, a K+F és az egységre jutó költségek csökkentésére irányuló központi elgondolás az MEB-hez és a PPE-hez képest, és út ahhoz, hogy a Csoport elérje pénzügyi céljait. Ennél is fontosabb, hogy lehetővé teszi a járműfejlesztés jövőbeli kihívásainak kezelését, mivel a gépkocsik egyre inkább szoftverorientálttá válnak.”

Szoftver: Zökkenőmentes, globális szoftverplatform az intelligens és autonóm vezetéshez

A szoftver lehetővé teszi a NEW AUTO stratégia zökkenőmentes integrálását az ügyfelek digitális életébe, és még nagyobb méretgazdaságosságot eredményez. A Volkswagen-csoport CARIAD autóipari szoftvergyártó vállalata arra törekszik, hogy 2025-ig kifejlesszen egy élvonalbeli szoftverplatformot, amely a Csoport összes autójának egyfajta szoftver-gerince. Jelenleg az egység három szoftverplatformon dolgozik: az E³ 1.1 lehetővé teszi a MEB termékportfólió frissítését és korszerűsítését, mint például a Volkswagen ID.4, a Skoda Enyaq vagy a CUPRA Born. 2023-ban a CARIAD kiadja az 1.2 (E³ 1.2) prémium szoftverplatformot Ez számos különféle funkciót tesz majd lehetővé, beleértve az új, egységes infotainment rendszert és az Audi és a Porsche járművek vezetéknélküli frissítéseit. 2025-re a CARIAD új, egységes, méretezhető szoftverplatform és end-to-end elektronikus architektúra bevezetését tervezi:

a 2.0 (E³ 2.0) szoftvercsomag egységes operációs rendszert tartalmaz a Csoport összes márkájának járműveihez. A másik kulcsfontosságú tulajdonság a 4. szintű önvezetési képesség lesz, vagyis az ügyfelek teljes mértékben átadhatják a kormányt az autónak.

„A szoftver döntő szerepet játszik abban, hogy tiszta járműgyártó cégből integrált mobilitási csoporttá alakulhassunk át. 2030-ra a szoftver – az automatizált vezetés alapján – iparunk egyik fő jövedelemforrásává válhat” – mondta Dirk Hilgenberg, a CARIAD vezérigazgatója. A fedélzeti konnektivitáshoz való új, egységes 2.0 szoftverplatform, valamint az SSP-vel az egész Csoportban bevezetendő szoftver megnyitja az utat egy teljesen új ökoszisztéma és ezáltal az új adatalapú üzleti modellek felé.

A valós idejű adatok hatalmas halmazából tanulva, a folyamatosan hálózatba kapcsolt, automatizált vezetés révén a Csoport flottája folyamatosan frissíthető az ügyfelek mobilitási igényeihez igazított új funkciókkal és szolgáltatásokkal. Az úgynevezett Big Loop Folyamat több millió jármű esetében jelentősen megnöveli a termék életciklusát. 2030-ra a Csoport szoftverplatformjain az összes márkát átfogóan akár 40 millió jármű fog működni.

Akkumulátor és töltés: az infrastruktúra kulcsfontosságú a „NEW AUTO” potenciáljának maximalizálásához

A saját akkumulátortechnika, a töltőinfrastruktúra és az energetikai szolgáltatások kulcsfontosságú sikertényezők az új mobilitási világban. Ezért a villamos áram 2030-ig a Volkswagen Ccsoport alapvető elemévé válik. A stratégia két pilléren nyugszik: akkumulátorcellákon és rendszereken, valamint töltésen és energián, amelyek a Csoporthoz tartozó új Technológia-osztály feladatkörébe kerültek.

A Volkswagen Csoport ellenőrzött akkumulátor-ellátási lánc létrehozását tervezi új partneri kapcsolatok létrehozásával és az alapanyagoktól az újrahasznosításig terjedő szempontok kezelésével. A cél egy zárt kör létrehozása az akkumulátor értékláncban, az akkumulátorok gyártásának legfenntarthatóbb és legköltséghatékonyabb módjaként.

Céljának elérése érdekében a Volkswagen Csoport fejleszti az akkumulátor-kompetenciáját és csökkenti a komplexitást. Ennek érdekében egy egységes akkumulátorcella formátumot vezet be, 2030-ig akár 50%-os költségcsökkentéssel és akár 80%-os felhasználással. 2030-ra hat európai gigagyár összesen 240 GWh teljes termelési kapacitással segít az akkumulátorellátás biztosításában.

Az első helyszínt, a svédországi Skellefteå-ban a Northvolt AB üzemelteti. A Volkswagen Csoport nemrég újabb 500 millió eurót fektetett be prémium-cellás partnerébe, és együttműködik a Northvolt céggel a gyártás 2023-as megkezdése érdekében.

A salzgitteri második helyszínről a Volkswagen Csoport nemrégiben kötött megállapodást a Gotion High-Tech kínai akkucella szakértő céggel, mint technológiai partnerrel a gyártás 2025-ös megkezdéséhez. A két partner közösen fejleszti és gyártja majd az egységes cella nagy volumenben készülő válatozatát a német üzemben.

Harmadik helyszínként a Volkswagen Csoport elektromos kampányának stratégiai pillérévé kívánja tenni Spanyolországot, és fontolóra veszi az elektromos járművek teljes értékláncának létrehozását ebben az országban. Egy nagyobb átalakítási program részeként a lokalizáció biztosítaná a Spanyolországban tervezett BEV-termelés ellátását. Az évtized végén az utolsó bővítési szakaszban az üzem éves kapacitása várhatóan 40 GWh lesz. Az is elképzelhető, hogy a Csoport kis-BEV termékcsaládját 2025-től Spanyolországban gyártják. A végső döntés az általános keretrendszertől és az állami támogatásoktól függ majd.

A Volkswagen Csoport emellett egylépéses megoldást kíván ajánlani az ügyfeleknek a hardverek töltésétől az energiagazdálkodási szolgáltatásokig. Végül a csoport egy teljes töltési és energia-ökoszisztéma felépítését tervezi a jármű köré, biztosítva az ügyfelek számára a kényelmes töltést, valamint további üzleti lehetőségeket nyitva meg. Ezek a technológiák és szolgáltatások a Volkswagen Csoport alapvető kompetenciájává válnak majd.

Ezen túlmenően a Volkswagen Ázsia, Európa és Amerika közterületi töltőinfrastruktúrájának a fejlesztését is segíti olyan sikeres csoportbeli kezdeményezésekre építve, mint a kínai CAMS vagy az amerikai Electrify America.

Az Electrify America bejelentette, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában a jelenlegi elektromos jármű töltőinfrastruktúrát több mint kétszeresére bővíti, 2025-re összesen 1800 gyorstöltő állomással, valamint 10 000 töltőponttal. A bővítés növeli a 150 és 350 kW-os töltők telepítését – ez a ma elérhető legnagyobb sebesség – és segíti az elektromos járművek további elterjedését Észak-Amerikában.

Ugyanakkor a Csoport új partneri megállapodást kötött a BP-vel, az Iberdrolával és az Enellel, hogy az európai ügyfeleknek kényelmes töltést biztosítson. A Volkswagen Csoport és az Enel X közös vállalkozást jelentett be az elektromos járművek olaszországi elterjesztésének erősítésére. 2025-re nagy teljesítményű töltési (HPC) hálózati infrastruktúrát fog működtetni az egész országban, több mint 3000, egyenként 350 kW-os töltési ponttal.

A Volkswagen-csoport Európában 18 000, Kínában 17 000, az Egyesült Államokban és Kanadában 10 000 HPC-pontot tervez telepíteni.

Thomas Schmall, a Group Components vezérigazgatója: „A Volkswagen által irányított akkumulátor-ellátási lánc lehetővé teszi számunkra, hogy kézben tudjuk tartani a legnagyobb költségelemet, és a legjobb, legfenntarthatóbb akkumulátorokat kínáljuk ügyfeleinknek és biztosítsuk a BEV sikerét. A BEV-ek ‘mobil power-bankokká’ válnak majd, amelyek kétirányú töltés révén teljes mértékben integrálhatók lesznek az energiahálózatba. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy további nyereséget termeljünk az energiapiacon 2030-ra.”

Mobilitási megoldások – autonóm vezetés, mint a jövő aduásza

2030-ig a Volkswagen Csoport rendszerszintű képességekkel rendelkezik majd az önálló transzferflották számára is, amelyek egy részének a tulajdonosa lesz, valamint bővíti mobilitási szolgáltatásainak és finanszírozásának kínálatát. A teljesen autonóm mobilitás, mint szolgáltatás, és áruszállítás a NEW AUTO szerves részét képezi majd. Az értéklánc négy üzleti területből áll: az önvezető rendszerből, ennek a járművekbe történő integrációjából, a flottakezelésből és a mobilitási platformból.

A Volkswagen Csoport stratégiai partnerével, az ARGO AI-val már élen jár az autonóm transzferekre tervezett önvezető rendszer fejlesztésében. A CARIAD 4. szintű automatizált vezetési képességeket fejleszt ki a járművek számára. A Csoport így világszerte létrehozhatná a legnagyobb neuronális járműhálózatot az utcákon.

A müncheni kísérleti projektjeivel a Volkswagen Csoport jelenleg teszteli az első önvezető buszokat, és hasonló projekteket tervez megvalósítani Németország, Kína és az Egyesült Államok más városaiban. 2025-re a Volkswagen azt tervezi, hogy felajánlja Európában első önálló mobilitási szolgáltatását, amelyet rövid időn belül követ az USA is. A jövőbeni nyereség szempontjából ezek az üzletágak nagyon ígéretesek: 2030-ra a mobilitás, mint szolgáltatás teljes piaca csak az öt legnagyobb európai piacon várhatóan 70 milliárd dollárt tesz majd ki.

Az elkövetkező években az egységes platform azt jelenti, hogy a Csoport és márkái összes mobilitási ajánlatát integrálják, ami lehetővé teszi a Volkswagen számára, hogy jelentős piaci részesedést és további bevételi forrásokat érjen el. Egyetlen járműflotta, amely a bérléstől és az előfizetésektől kezdve a megosztásig és az utazásmegosztó személyszállításig minden szolgáltatást magában foglal, biztosítja majd a magas rendelkezésre állást, a kihasználtsági mutatókat és a jövedelmezőséget.

Christian Senger, a Volkswagen Haszonjárművek igazgatója szerint: „Az évtized végére az automatizált vezetés teljesen megváltoztatja majd a mobilitás világát. Az ARGO AI-val együtt fejlesztjük az iparág legjobb önvezető rendszerét, amely lehetővé teszi számunkra, hogy teljesen új mobilitási szolgáltatásokat és autonóm közlekedési szolgáltatásokat kínáljunk. A Volkswagen Csoport jelentős piaci részesedésre és további bevételi források teremtésére törekszik ebben a fontos jövőbeli üzletágban.”

Christian Dahlheim, a Csoport értékesítési vezetője hozzátette: „A Volkswagen Csoport jelentős versenyelőnyre törekszik a mobilitási megoldások terén. Képesek leszünk közvetlenül szolgáltatásokat kínálni az ügyfeleinknek, vagy együttműködni erős partnerekkel, az egyes piacok sajátos helyzetétől függően. Minden szolgáltatáshoz egy járműflotta teszi lehetővé a hatékony működést. Ezenkívül a jövőbeni mobilitási platformunk integrálja a Csoport és a márkáink összes mobilitási ajánlatát, és ezáltal maximalizálja az ügyfelek kényelmét.”

Európa, Kína és az Egyesült Államok továbbra is a Csoport fő tevékenységének középpontjában marad

A Volkswagen két hazai piaca, Európa és Kína erős alapjairól kiindulva Észak-Amerikára irányítja a csoport fő figyelmét a piaci részesedés növelésében.

Kína, ahol a Volkswagen Csoport régóta jövedelmező piacvezetőként indul, várhatóan döntő szerepet játszik majd a Csoport NEW AUTO stratégiájának sikerében. A Volkswagen partnereivel együtt gyorsan kiterjeszti elektromos termékportfólióját, és új, kulcsfontosságú NEV közös vállalatát, a Volkswagen Anhuit az SSP helyi központjává alakítja, beleértve egy új, építés alatt álló K+F központot is. A Csoport emellett helyi képességekkel és készségekkel tovább bővítését tevékenységeit. Már ma is körülbelül 1000 szoftvermérnök dolgozik a CARIAD-nál Kínában.

Az Egyesült Államok piacát tekintve soha nem volt még jobb időpont ahhoz, hogy a Volkswagen jelentősen növelje piaci részesedését. „A Biden-adminisztráció elektromos átállásra vonatkozó terve egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a versenytársaknál jobb pozícióból induljunk, mivel nyílt töltőinfrastruktúrát építettünk ki az Egyesült Államokban, és már befektetünk a BEV-ek gyártására történő áttérésbe Chattanoogában” – mondta Herbert Diess vezérigazgató. A Volkswagen az amerikai piacra szabott rendkívül vonzó BEV-ek széles skáláját ajánlja, például a sikeres ID.4-et és a közelgő ikonikus ID. BUZZ-t1. Így tehát a Volkswagen jó helyzetben van ahhoz, hogy az elektromos hajtásra áttérő piac növekedésből arányosan részt vegyen.

Emberi átalakulás folyamatban

Mivel a Volkswagen Csoport 660 000 alkalmazottjának fele a hagyományos járműgyártásban dolgozik, a Csoport átfogó átalakítási programot vezet be a következő 10 évben. Az Igazgatóság szorosan együttműködött az Üzemi Tanáccsal annak biztosítása érdekében, hogy a Volkswagen Csoport felelősségteljesen kísérje végig alkalmazottjait az átmeneten, forrásokat biztosítva az új, szoftveralapú képességek elsajátításához. A Volkswagen már alkalmassá tette németországi telephelyeit a jövőre, átalakította a Csoport alkatrészekkel foglalkozó iparágát, a zwickaui gyárat e-mobilitási csomóponttá alakította, és hasonló átalakításokat terveznek az emdeni és hannoveri telephelyeken is.

1ID. BUZZ: A jármű még nincs forgalomban