A vörös versenyző helyreállítva
1924-ből származó Mercedes Targa Florio versenyautó visszatér az utakra
- A legendás kompresszoros versenyautó átfogó restaurálása 100 év után
- Összesített győzelem és hármas osztálygyőzelem az 1924-es Targa Florio-n
- A Mercedes-Benz Classic 2024-ben nemzetközi rendezvényeken mutatja be eredeti versenyautóját
Exkluzív Mercedes podcastok a Begurulva (spotify + youtube) és a podCARs (spotify + youtube) csatornáinkon!
Hallgass ránk!
100 évvel azután, hogy a Mercedes 1924. április 27-én diadalmaskodott a legendás szicíliai Targa Florio endurance versenyen, visszatér az utakra egy akkoriban használt 2 literes Mercedes versenyautó. A Mercedes-Benz Classic visszaállította a járművet a cég saját kollekciójából a legmagasabb szintű eredetiségre. 2024-ben nemzetközi rendezvényeken mutatják be. A jellegzetes vörös fényezésű versenyautó a Mercedes-Benz motorsport 130 évének csúcspontja.
„A Mercedes 1924-ben motorsporttörténelmet írt ezzel a versenyautóval. Egy évszázaddal később a jármű ismét eredeti állapotában látható – vagyis a Mercedes-Benz Classic történelmet ír. Ez azért van így, mert az ilyesmi csak a Mercedes-Benz Classic Center, a Mercedes-Benz Classic Archívum és egy erős szakértői hálózat együttes szakértelmének köszönhetően lehetséges. Ez a lenyűgöző projekt kézzelfoghatóvá teszi cégünk innovatív erejét – az 1886-os kezdetektől a jövőig.”
Marcus Breitschwerdt, a Mercedes-Benz Heritage vezetője
A Mercedes-Benz Classic végigkísérte a Targa Florio versenyautó restaurálását és visszatérését a gyakorlatba – kiterjedt fotó- és videófelvételekkel.
Győzelem Szicíliában
Az 1920-as évek elején a Targa Florio az európai motorsport csúcsversenye volt. Ez fontos lehetőséget kínált a német cégeknek, mert az első világháború után kezdetben kizárták őket az Európa Nagydíj-bajnokságon való részvételből. A Mercedes 1921-ben összetettben a második helyet szerezte meg, 1922-ben pedig egy privát versenyző nyert egy Mercedesszel. 1924-ben a márka visszatért, hogy egy új versenyautóval versenyezzen. Ez a jármű Paul Daimler tervei alapján készült. Ferdinand Porsche, a Daimler-Motoren-Gesellschaft műszaki igazgatója és fejlesztési igazgatója 1923 áprilisától kezdve egészen addig fejlesztette, hogy versenyre készen álljon.
A versenycsapat Stuttgartból Szicíliába utazott négy darab 2 literes versenyautóval saját erőből. A Mercedes három ilyen versenyautóval nevezett a Targa Florio és a Coppa Florio versenyeken. Az egyik különleges fénypont a piros fényezés volt, amelyet tulajdonképpen az olasz járművek számára tartottak fenn: az volt a célja, hogy megakadályozza az olasz rajongók esetleges beavatkozását a verseny során. A német versenyautókat akkoriban általában fehérre festették.
A Mercedes pilótája, Christian Werner 432 kilométeres távon (négy, egyenként 108 kilométeres kör) nyerte meg a Targa Floriót a 10-es számú autóval, 6:32:37,4 órás idővel. Ez volt az első győzelme a Targa Florio-n egy Olaszországon kívüli pilóta számára. Werner a 2 literes lökettérfogatig terjedő versenyautók háromszoros osztálygyőzelmével is vezette a csapatot. Az összetettben Christian Lautenschlager (32.) a 11., Alfred Neubauer (23.) a 16. helyen végzett. A Mercedes csapata a Coppa Terminit kapta a legjobb gyári csapatként. Werner ezután feltette a habot a tortára: még egy kör kellett a Coppa Florio-besoroláshoz. A stuttgarti műhajtó 8:17:1,4 óra összesítésével ezt a versenyt is megnyerte. Csapattársai a 9. (Lautenschlager) és a 13. (Neubauer) helyen végeztek.
Restaurálás maximális hitelességgel
2022-ben a Mercedes-Benz Classic úgy döntött, hogy az évfordulóra – a gyári helyreállítás magas színvonalának megfelelően – a lehető leghitelesebben újjáépíti az eredeti 2 literes Targa Florio versenyautót a cég saját kollekciójából. Christian Lautenschlager ezzel a járművel készítette el a Targa Floriót 1924-ben. Werner győztes autója nem maradt fenn.
A versenyautónak a Mercedes-Benz Múzeumból való eltávolítását alapos leltárelemzés és kiterjedt keresés követte a Mercedes-Benz Classic Archívumban – a márka „emlékezetében”. Az eredeti műszaki rajzok és történelmi fotók döntő forrásai a hiteles helyreállításnak. A Classic Center ezt szakértői hálózattal közösen végzi.
A projekt csúcspontjai
- Feltöltős motor javítása: Ez magában foglalja a ház hegesztési munkáit, az eredeti vezérműtengelyek átdolgozását és a csavarkötések helyreállítását a korra jellemző hibrid menettel.
- Karosszéria: Az 1920-as években egy magánvásárló által átalakított versenyautót történelmi tervrajzok szerint állítják vissza eredeti állapotába.
- Fényezés: Az eredeti fényezés apró maradványainak részletes elemzése információkat nyújt az 1924-es színsémáról és festési módról. A versenyautót kézzel festik át ecsettel és rekonstruált lenolajfestékkel.
A Classic Center szakértői és külső partnerei minden szakaszban a lehető legnagyobb mértékben megőrzik az eredeti anyagot. Például a korábbi karosszériamódosítások nyomai láthatóak maradnak a történelmileg helyes fényezés alatt. A nagyon érzékeny eredeti alkatrészek megmaradnak. Például a kormánykerék hű reprodukciója 1924-ből váltja fel az eredetit az autó kiruccanásaihoz a jubileumi évben.
2024 áprilisában a versenyautó teljesítette a helyreállítást követő első útját – a Mercedes-Benz untertürkheimi gyárának tesztpályáján. Itt épült a jármű a versenyműhelyben 100 évvel ezelőtt. És onnan indult 1924-ben szicíliai útjára, amely a Mercedes-Benz motorsport 130 éves történetének egyik legnagyobb sikerével ért véget.