Az Africa Twin Adventure Sports supla kuplungos erőátvitele
- Rendkívüli gyors fel- és visszakapcsolás manuális (MT), valamint automatikus S és D üzemmódban
- A három lépcsőben állítható S üzemmódban magasabb fordulatszámon kapcsol fel és vissza a váltó, hogy még élvezetesebbé váljon a tempós motorozás
- A G-kapcsoló megnyomásával nagymértékben javul a hátsó kerék erőátvitele laza talajon
- A váltások előkészítésekor azt is figyeli a rendszer, hogy lejtőn vagy emelkedőn halad-e a motor
- Hála az IMU-nak, az elektronika immáron a dőlésszöget figyelembe véve időzíti a fel- és visszakapcsolásokat
Éppen tíz éve, 2009-ben jelent meg a dupla kuplungos erőátvitel a Honda VFR1200F-en, s azóta több mint százezer DCT-vel felszerelt Honda rója Európa és a nagyvilág útjait. Mi sem bizonyítja ékesebben a sikerét, minthogy az elmúlt évben az európai vásárlók 48%-a döntött úgy, hogy – az opcióként elérhető – dupla kuplungos erőátvitellel rendeli meg új Hondáját.
A máig egyedülálló DCT legfontosabb előnye, hogy szupergyors, pontos, zökkenőmentes váltókapcsolásokat biztosít, ezért rendkívül könnyű megszokni a használatát. A Honda által fejlesztett, egyedülálló DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak az eddig lábbal kapcsolható váltót használó tulajdonosok is. A rendszer két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Az elindulásnál aktív tengely üreges, ezen belül fut az utóbbi alkatrész, hogy minél kisebb, könnyebb legyen a szerkezet.
A tengelykapcsolókat különálló, elektrohidraulikus rendszer működteti, a rendszer pedig azért gyors, mert mindig „előkészíti” a következő fokozatot, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja a parancsot. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek tudhatók be a szélsebes, rántás nélküli váltások. A DCT egyik legnagyobb erénye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék hajtását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek.
Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás és a túrázás.
Továbbra is a vezető dönt arról, miként szeretné használni a DCT-t. MT állásban – a kormányon elhelyezett gombokkal – maga kapcsolhat a sebességfokozatok között, az automatikus és kifejezetten takarékos D-üzemmód városban és autópályán ideális, míg a három alprogrammal ellátott S-állás sportos motorozáshoz passzol. Ilyenkor az ECU magasabb fordulatszámra engedi pörögni az erőforrást a felkapcsolások előtt, és hamarabb visszakapcsol fékezésnél, hogy a lehető legnagyobb mértékű motorfék segítse a vezetőt.
Amennyiben a pilóta szeretne beavatkozni az automatika működésébe, a kormányon elhelyezett gombokkal ezt – D- és S-állásban is – bármikor szabadon megteheti. Amennyiben már nem kapcsol kézzel, a gázállást, a sebességet és az aktuális váltófokozatot egyaránt figyelő rendszer idővel visszatér automatikus üzemmódba.
Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, ezt az érintőképernyős TFT-műszeregységen feltűnő G-jelzés megnyomásával aktiválhatja a vezető. Ilyenkor a tengelykapcsoló működése közvetlenebbé válik, ugyanis a rendszer rövidebb ideig csúsztatja a kuplungot váltáskor.
A maximális biztonság és menetkomfort érdekében a DCT hosszirányú dőlésszög-érzékelőt is kapott, azaz mindig a terepviszonyok alapján számítja ki váltások esedékességét.
A CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT rendszerének egyik legfontosabb újdonsága, hogy érzékeli, egyenesen halad vagy kanyarodik-e a motor, és az IMU értékei alapján ehhez igazítja a sebességváltás időzítését, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások.