• Egyéb

Ahogy mondtuk; nincs megállás

Legfiatalosabb és legújabb típusával indíthatja elektromos offenzíváját a Lexus

Egy japán napilap úgy tudja, a Lexus UX lesz a Toyota-csoport első típusa, amely tisztán elektromos hajtást kaphat. Van logika az elképzelésben.

A Toyota-csoport is belép az elektromos mobilitás piacára. Ez tavaly december óta már nem újdonság: a vállalat 2017 végén jelentette be, hogy a 2020-as évek elején legalább tíz, tisztán elektromos modellt bocsát piacra, valamint hogy 2030-ra évente egymillió darab emissziómentes (akkumulátoros és üzemanyagcellás) járművet kíván értékesíteni.

Mindez nem jelenti azt, hogy a vállalat hátat fordított volna korábbi szemléletének: rövidtávon és középtávon a hibrid technológiára, hosszú távon pedig a hidrogén üzemanyagcellára összpontosít a gyártó, mint a piaci, technológiai és törvényi adottságoknak leginkább megfelelő alternatív hajtási módozatra. Ahogy Terasi Sigeki, a cégcsoport elektromos mobilitás üzleti terveiért felelős alelnöke egy korábbi interjújában elmondta: „Tömegpiaci gyártóként ki kell terjesztenünk villamosított ajánlatunkat. Ahhoz, hogy elő tudjuk segíteni a tisztán elektromos üzemű járművek szélesebb körű elterjedését, fokoznunk kell műszaki fejlesztési felkészültségünket, és foglalkoznunk kell a technológia társadalmi vonzataival is.” Leszögezte azt is, hogy a Toyota továbbra is a Miraiban bemutatott üzemanyagcellás technológiát tekinti a jövő megoldásának (ezt később maga Akio Toyoda, a cégcsoport első embere is megerősítette), ám szükségesnek látja, hogy mindkét emissziómentes szegmensbennövelje jelenlétét a cég (a Toyota idén nyáron ismertetett célkitűzése, hogy a húszas években több hidrogén üzemű személy-, illetve haszongépkocsit is piacra dobjon, és a technológia árát jelentősen csökkentve megtízszerezze jelenlegi FCEV eladásait).

A jelek szerint tehát 2020-tól – azaz várhatóan már 2020-bana Toyota-csoport is szereplőjévé válik a jelenleg alig egyszázalékos globális piaci részesedéssel bíró, ám hosszú távon a becslések szerint az összeladások egytizedét kitevő EV piacnak. A kérdés már csak az, hogy melyik jelenlegi modellt éri a megtiszteltetés, hogy első lehet ezen a piacon – egy japán napilap azonban már erre is tudni véli a választ.

A Toyota szűkebb pátriájában, az Aicsi prefektúrában megjelenő Csunicsi Sinbun ugyanis azt írja, a Lexus UX alapjaira épülhet fel a Toyota-csoport első, tisztán elektromos modellje. Az értesülés forrását sajnos nem jelölik meg, de a feltételezés logikus: egyrészt az elektromos járművek magasabb költségét könnyebben elbírja egy prémium termék, amelynek vételárát arányaiban kevésbé emeli meg a technológia. Másrészt az akkumulátoros elektromos hajtástechnológia az elmúlt években elért, kétségtelen előrelépések ellenére ma is elsősorban városi használatra ideális, pontosan, ahogy a Toyota legkisebb, GA-C jelű padlólemezére épülő kompakt crossovere. Ez az ultramodern platform ráadásul eleve támogatja az alternatív hajtási módozatok beépítését, így költséghatékonyan alakítható ki rajta egy elektromos hajtáslánc.

A legfontosabb szempont mégis sokkal inkább emberi, mint műszaki: a Lexus UX egy vadonatúj vevőkört szólít meg, amelynek fiatal, progresszív tagjai minden más demográfiai csoportnál fogékonyabbak az új, innovatív műszaki megoldásokra, nem kötik őket autóipari konvenciók, ellenben elkötelezetten igyekeznek óvni a környezetet. Mindez azt jelenti, hogy a Toyota-csoport kiterjedt globális portfolióján belül a Lexus legkisebb, legújabb crossovere minden más típusnál alkalmasabb lehet a vadonatúj technológia bevezetésére.

A Toyota egyelőre nem kommentálta hivatalosan az értesülést. Mivel azonban másfél éven belül esedékessé válik a cégcsoport első elektromos modelljének bemutatása, nem sok idő kell már hozzá, hogy biztosan kiderüljön kié lesz az első fecske szerepe a modellpalettán belül.

http://egyszermarlattamautot.hu/2018/09/25/meg-az-alapmodellnel-is-mereszebb-a-lexus-ux-f-sport/