Akio Toyoda a életútján keresztül mutatja be az alapokhoz való visszatérés fontosságát

II. Harc a Toyota falainak lebontásáért

II.1. A márkakereskedések működésének javítása

1992-ben a Működésirányítási Fejlesztési Osztályról átkerültem a belföldi értékesítésbe, és a márkakereskedők regionális képviselője lettem. Nem hittem el, amit ott láttam. Miközben a gyártási genba szakértelemmel és leleményességgel igyekezett lerövidíteni az átfutási időt, az összeszerelő üzemben mindössze néhány órát töltött autók hetekig vesztegeltek a kereskedők udvarán. Úgy tűnt, hogy a Toyota Just-in-Time megközelítése csak a gyártóüzemekben érvényesül: ez a gondolat késztetett arra, hogy mindenáron tegyek valamit. A Just-in-Time nem arról szólt, hogy a Toyotát összekapcsoljuk a kereskedőkkel és az ügyfelekkel? Ezt szem előtt tartva létrehoztam egy csapatot a belföldi értékesítési részleg működésének javítására. Sajnos ez mind az értékesítési részleg, mind a márkakereskedők számára nemkívánatos jelenlétet jelentett. Mások ridegen tekintettek ránk, mondván: ’TPS, Just-in-Time, nevezd, ahogy akarod, a termékek gyártása és a termékek értékesítése két különböző dolog’. Tíz év telt el a Toyota Motor és a Toyota Motor Sales egyesülése óta, de még mindig vastag falak választották el a gyártást és az értékesítést. Morikawa (Masahiro) Morikawa, a Netz Toyota Tochigi elnöke, aki velünk együtt dolgozott az értékesítési genba fejlesztésén, megosztotta velünk az akkori emlékeit.”

„Hadd mutassak egy újabb videót.”:

A márkakereskedések javításának tapasztalata ráébresztett valamire: a TPS nem csak a gyártócsarnokok számára készült. Minden feladatra, munkahelyre és genbára alkalmazható, és lebonthatja a változásokat akadályozó falakat. Az adminisztratív és mérnöki elit a központi irodában mindig felhúzza ezeket a falakat. Ha a genbára megyünk, és bevonjuk az embereket a fejlesztésre való törekvésbe, az biztosan lebontja az igazgatótanácsi elit által emelt falakat. Ez a meggyőződés sok falat segített lebontani.”

II.2. Használt autó kaizen és GAZOO

A márkakereskedések működésének javítása során a használtautó-üzletágban rejlő lehetőségek felé fordultunk. Elindultunk egy olyan használtautó-imázsrendszer kifejlesztése felé, amelyben a beszámított járművek digitális fényképeit az összes értékesítési kirendeltség termináljain elérhetővé tettük azonnali tárgyalás céljából, hogy lerövidítsük a beszámított járművek továbbértékesítésének átfutási idejét. Bár a rendszer a maga korában forradalmi volt, a Toyotán belül heves ellenállásba ütköztünk, mivel az emberek azzal érveltek, hogy a képek soha nem adják el az autókat. Mivel a rendszerünk nem viselhette a Toyota márkanevet, ezért GAZOO-nak neveztük el, ami a japán ’image’ szóból származik. Innen ered a GAZOO. Ettől kezdve a GAZOO számomra a változás jelzőfényévé vált.”

II.3. Nürburgring, Naruse és az egyre jobb autók gyártása

Ami az egyre jobb autók gyártása felé mutató változás jeleként indult, mára a GAZOO Racing, vagyis a GR, egy globális sportautó-márkává nőtte ki magát. Minden 23 évvel ezelőtt kezdődött, amikor találkoztam a legendás tesztpilótával, Hiromu Naruse-val. Ezt mondta abban a pillanatban, amikor meglátott engem: ’A tesztvezetők az életüket teszik kockára ezekben az autókban. Nem akarjuk, hogy az olyan emberek, mint te, akik semmit sem tudnak az autóvezetésről, megmondják nekünk, mit kell tennünk. De ha érdekel, megtanítalak rá.’ Így kezdődött a vezetéstechnikai képzésem. Naruse egy rendíthetetlen elvet követett: az életutak embereket építenek, az emberek pedig autókat. Ez teszi az autósportot ideális alapjává az egyre jobb autók készítésének, a járművek és az emberek tökéletesítése révén. Ettől a meggyőződéstől vezérelve Naruse arra bátorított, hogy induljak az első Nürburgringi 24 órás hosszú távú versenyemen. Ezt 2007 júniusában meg is tettem. Mivel akkoriban én voltam az alelnök, a GAZOO-t sokan ’Akio hobbijaként’ emlegették, amit a Toyota-örökös a saját szórakoztatására csinál. Természetesen egyáltalán nem kaptunk támogatást a központból, és nem használhattuk a Toyota nevet. Ehelyett úgy döntöttem, hogy a ’Morizo’ nevet használom, és a csapatot ’GAZOO’-nak neveztem el. És természetesen nem volt pénzünk, ezért két használtan vásárolt Altezzával indultunk.”

Az alábbi videó ezen a versenyen készült.”:

Bár csodával határos módon mindkét autónak sikerült befejeznie a Nürburgring 24 órás versenyét, ez is egy nagyon frusztráló élmény volt. Más gyártók olyan sportkocsikat indítottak, amelyeket a jövőbeni kiadásra fejlesztettek. A Toyotának azonban nem volt olyan aktuális sportautója, amelyet a Nürburgringen lehetett volna csiszolni. Minden rivális autó, amely elszáguldott mellettünk, mintha azt mondta volna: ’A Toyota soha nem tudna ilyen gépet készíteni’. Mivel folyamatosan azt mondták, hogy nem vagyok alkalmas a feladatra, az e szavak által kiváltott frusztráció és dac lett a hajtóerőm az egyre jobb autók készítéséhez.