Akio Toyoda elnök magyarázta el a Toyota „Öt Kontinens Útjain” projekt lényegét

A modelljeinek megbízhatóságáról, elnyűhetetlenségéről és alacsony üzemben tartási költségei mellett forradalmi technológiáiról és műszaki megoldásairól, köztük a környezetbarát hibrid technológiáról ismert Toyota augusztus végén belevág a legendás Öt Kontinens Útjain projekt újabb szakaszába, így a 2014-es ausztrál és a 2015-2016-os amerikai* expedíciók után a vállalat autókaravánja Európát szeli át, miközben összesen 19.000 kilométert tesz meg. Akio Toyoda, a vállalat világszintű elnöke személyesen magyarázza el az expedíció mögött rejlő filozófiát.

A TOYOTA GAZOO Racing szemléletének jegyében, amelynek célja az egyre jobb autók alkotására képes emberi erőforrás fejlesztése, az Öt Kontinens Útjain projekt lehetőséget kínál a japán Toyota és a helyi leányvállalatok munkatársainak, hogy autóval járják be azokat a helyszíneket és utakat, ahol a vállalat vásárlói nap, mint nap használják a Toyota modelljeit. A projekt idén az autós kultúra bölcsőjét, Európát veszi célba, ahol a vásárlók magas elvárásokat támasztanak az autókkal szemben. Ezért amellett, hogy a márka munkatársai benyomásokat gyűjtenek, amelyekre alapozva tovább tökéletesíthetik az általuk tervezett autókat, a projekt résztvevői olyan valós adatokat is gyűjtenek, amelyek nem szerezhetők be a tesztpályákon, hogy ezek kielemzésével is hozzájáruljanak a Toyota céljához, az egyre jobb autók alkotásához.
Európa után a Toyota-konvoj további kontinenseken folytatja majd útját, míg végül 2020-ban visszatér Tokióba, ahol a Toyota lesz az ottani olimpiai és paralimpiai játékok kiemelt támogatója.

A 2017-es európai projekt

Időtartam/Útvonal

Nyári szakasz

Az augusztus végén kezdődő, mintegy két hónapos időszak

Start: Toyota Caetano, Portugália (a Toyota első európai gyártóbázisa)

Cél: Toyota Motor Europe NV/SA, Belgium

Téli szakasz

A november végén kezdődő, mintegy egy hónapos időszak

Start: Koppenhága, Dánia

Cél: Tommi Mäkinen Racing, Finnország

Részt vevő autók

Főleg hibridek, köztük az európai gyártású Yaris Hybrid és C-HR Hybrid

Csapattagok

Mintegy 130 tagú csapat a Toyota központi és az európai leányvállalatok munkatársaiból összeállítva.

Adatgyűjtés

Adatrögzítő készülékek gyűjtik az út- és járműadatokat.

Az európai utak karakterisztikája

Vezetés: nagy sebességű autózás (átlagos utakon), hosszú távú utak

Piac: Kemény verseny, szigorú környezetvédelmi szabályok, igényes vásárlók, szigorú biztonsági előírások, a kompakt szegmens dominanciája

Megoszlás: 53 ország, 30 nyelv és sokféle közlekedési szabályzat, kultúra, vallás, nép, pénznem és gazdasági környezet

Mióta elnök lettem, mindenkinek ezt mondom a Toyotánál: Készítsünk egyre jobb autókat! Ezt a gondolatot Hiromu Naruse, a Toyota mesterpilótája és az én vezetési oktatóm ültette el a fejemben, aki mindig azt mondogatta nekem, hogy az autókat az utak formálják, én pedig azóta is azon dolgozom, hogy ezeket a szavakat átültessem a gyakorlatba. És bár nem vagyok mérnök, mégis megpróbáltam kitalálni, hogyan alkalmazható az autókat az utak formálják gondolat a készítsünk egyre jobb autókat szemléletben – és arra jutottam, hogy ennek egyetlen módja, ha autóba ülünk, és minél több modellünket minél több úton (vagy környezetben) próbáljuk ki. Ennek révén megérthetem a mérnökök ötleteit és gondolatait, és a fejlesztési folyamat legutolsó pillanatáig együtt gondolkozhatok velük. Ez az én módszerem arra, hogy a Toyota közelebb kerüljön az egyre jobb autók megalkotásához.” – fogalmaz Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke.

Ez a gondolat ösztönzött arra is, hogy a Toyota munkatársaival együtt én is részt vegyek a Nürburgring 24 órás hosszú távú versenyen. A futamra való felkészülés során pilótáink, szerelőink és mérnökeink összehangoltan, együtt dolgoztak az autón, nagy figyelemmel felmérve minden esetleges hibalehetőséget, amelyeket a pilóták észleltek, vagy akár csak megsejtettek a tesztvezetések idején. A csapat egészen a legutolsó pillanatig teljes erőbedobással tette a dolgát, hogy a lehető legjobb autót és vezetési élményt biztosítsák a versenyzők számára, s így a pilóták teljes erőbedobással, maximális magabiztossággal hozhassák ki gépükből a csúcssebességet. Ez nemcsak az autó fejlesztési szakaszában van így, hanem akkor is, amikor a verseny idején valami gond adódik. Ilyenkor a csapatnak nagyon gyorsan meg kell találnia a megoldást, és bármilyen eszköz is álljon rendelkezésükre, ki kell javítaniuk a hibát, hogy a pilóta biztonságban térhessen vissza az örökké veszélyeket rejtő versenypályára. A tanúja voltam, hogyan tanultak és fejlődtek a csapat tagjai, amikor ezek a dolgok újra meg újra megismétlődtek a verseny során.” – teszi hozzá Akio Toyoda.

Az autókat az utak formálják gondolatot úgy fogalmazhatnánk tovább, hogy az út formálja az embert, az ember pedig formálja az autókat. Csakhogy egy olyan eseményen, mint a nürburgringi hosszútávú futam, viszonylag kevés munkatársunk vehet részt. Pontosan azért kezdtünk bele az Öt Kontinens Útjain Projektbe, hogy sokkal több munkatársunk tapasztalhassa meg, hogyan formálja az út autókat. A remekül vezethető versenyautók csak akkor válnak legyőzhetetlen gépekké, ha minden rájuk váró megpróbáltatásra felkészítik őket. Ugyanez érvényes a vásárlóinknak szánt közúti modellekre is. A genchi genbutsu alapelve szerint akkor ismerjük meg a tényeket, ha visszamegyünk egészen a forrásig, ezért ha mindent tudni akarunk az autóinkról, ott kell vezetnünk őket, ahol vásárlóink is járnak velük: azon a klímán, azokon az utakon, abban a közlekedési kultúrában. És ha már jobb képet kaptunk arról, pontosan hogyan is használják különféle vásárlóink a járműveinket, képesek leszünk elképzelni, mit vár egy-egy vásárlónk az adott modelltől – még akkor is, amikor a tesztpályán próbáljuk ki az autót. Biztos vagyok benne, hogy ez a szemlélet segít abban, hogy egyre jobb autókat készíthessünk. Ha csak a tesztpályán próbálkozunk, egyszerűen lehetetlen egyre jobb autókat alkotni.” – magyarázza az elnök.

Ugyanezt hallottam az ausztrál, észak-amerikai és latin-amerikai utakról visszatérő munkatársaktól is, és nem kétséges számomra, hogy ezek az utazások olyan tapasztalattal és szellemiséggel ruházták fel őket, ami segít, hogy egyre jobb autókat készítsenek. Azáltal, hogy sok időt töltöttek távol otthonuktól, Japántól, más kultúrából származó emberek között, akikkel együtt küzdöttek le komoly nehézségeket – gyakran nagyon kemény környezetben –, nemcsak szakemberként, hanem emberként is sokat fejlődtek. Úgy gondolom, hogy ennek köszönhetően igazán megbízható munkatársakká váltak. Idén 130 csapattagunkat küldjük Európába, hogy szembenézzenek az Öt Kontinens Útjain Projekt kihívásával. Európa az automobilizmus szülőhazája: az a föld, amely számos európai autóépítő senpai-unk (mentorunk) örökségét rejti. Nagy várakozással tekintek csapatunk tagjainak visszatérésére, mert tudom, hogy rengeteget tanulnak majd a kontinens útjain. Az elmúlt néhány év alatt csapattagjaink mindenféle utat bejártak már e projekt keretében, én pedig továbbra is velük együtt szeretnék dolgozni azon, hogy a Toyota törekvését megvalósítva egyre jobb autókat készíthessünk.” – foglalja össze Akio Toyoda.

A projekt eddigi szakaszai

Év

Kontinens

Távolság

Időtartam

A hely jellegzetességei

2014

Ausztrália

~20.000 km

72 nap

Egy kontinens, ahol a világ mindenféle útja megtalálható, és ahol az autósok olyan kemény terepekkel szembesülnek, mint a sivatag vagy a szinte járhatatlan utak.

2015

Amerika
(Észak-Amerika)

~28.000 km

109 nap

A nyári és téli szakaszból álló projekt tagjai ugyanúgy átélték a Death Valley forróságát, mint Alaszka és Kanada kemény fagyát.

2016

Amerika
(Latin-Amerika)

~20.000 km

84 nap

A vezetők szélsőséges körülmények között autóztak: a trópusi övezet sáros útjain, 5640 méter* magasan futó helyi utakon, majd pedig homokdűnék közt.

*A Tokiói Egyetem Atacama Obszervatóriuma (TAO)